scooter rijd vreemd/amper

bluesnakess

New Member
heb zelf ook en half jaartje deze vivacity uit 2005. heb er mee dan 1,500km plezier van gehad. maar scooter rijd nu voor geen meter. heb er een gloed nieuwe 70cc malossi sport peugeut verticaal opgezet, omdat ik dacht dat het aan de cilnder lag maar de scooter rijd nu nog steeds precies hetzelfde. ik heb alles nagekeken. membraam, carb sschoon gemaakt verschilende sproeirs geprobeerd. ik denk zelf dat me krukas keerring of lagers naar de kloten zijn maar zou dat kunnen? zijn namelijk al wel 20 jaar oud :P ik kom er zelf echt niet meer uit helaas. iemand die het wel snapt ? (Zie Video) alles is eigenlijk gloed nieuw en schoon dus denk ik dat het misschien iets elektrische is of toch wel de keerring die lekken. had ook even een nieuwe bougie erin gedaan en die was aardig nat en zwart na 1km rijden, maar lijkt me sterk dat die door de sproeier niet vooruit te branden is want heb aardig wat geprobeerd kwa verschillende sproeiers. heb ook de standaard koppeling er weer in gedaan en doet die hetzelfde mee. heb ook en stage 6 V snaar geprobeerd ook hetzelfde. zou het kunnen zijn dat de vario slipt? scooter herpakt gas voor geen meter, en duurt lang voordat die opgang is. Zou het ook me gaskabel kunnen zijn die versleten of kapot is?

70cc malossi cilinder
70cc mallosi zuiger
Stage 6 spruitstuk + membraam
19mm dellorto
stage 6 cdi onbegrensde
Polini vario
Stage 6 half poulie
Polini v snaar
Malossi delta clutch
Mallosi koppelingshuis
Witte trek en drukveer
Technigas terugloop
Standaard luchtbox met filter zonder snorkel
STD Krukas & lagers
 

Attachments

  • Snapchat-659942747.jpg
    Snapchat-659942747.jpg
    98.2 KB · Views: 7
  • Snapchat-1299692511.jpg
    Snapchat-1299692511.jpg
    242.2 KB · Views: 7
Last edited:
Advertisement - register to remove this

de "gedachten" gaan meerdere keren naar je keerringen: waarom CHECK je ze niet gewoon? als je een beetje startpilot of aanstekergas door/langs je poelies spuit en hij reageert erop terwijl ie stationair draait (sneller draaien of afslaan/sputteren) heb je vrijwel zeker een gare keerring te pakken.
en àls je snaar zou slippen, zou je motortje vrolijk in toeren klimmen, terwijl je scootertje blijft staan/vooruit kruipt, dus dat is het niet.
je gaskabel heeft één taak: je gasklep open trekken (en weer loslaten, ook fijn) dat kan je ook makkelijk checken, toch? even luchtfilter eraf, in ingang van je carb kijken (evt met lampje erbij) en aan gasgreep draaien..
 
Wel een ruime afstelling voor een Malossi 70 sport op een peug vert,
met een 19 mm carb en luchtfilter zonder snorkel.
Mischien kan iemand de cilinder zelf tunen zodat die 2 onderdelen beter werken.

Zelf zou ik die snorkel weer op het luchtfilter zetten en van daar uit afstellen,
mocht dat niet lukken zou ik de originele carb er op zetten.
 
Vonkt de bougie goed ? (blauw en regelmatig)
Draait de startmotor goed rond als je elektrisch start, maw ligt het blok goed aan massa?

En sproeiermaat is ???
Nog niet gekeken of de bougie goed vonk eigenlijk. De bougie is een ngk9 5km oud. Hoe kan ik de start motor checken? Scooter start elektrisch als met kickstart. Hoe kan ik zien of die goed aan de massa ligt? Sproeier maat is 78 en bougie word nog steeds nat en zwart. Heb nu ook dat er een olie/benzine uit de uitlaat komt of een andere vloeistof
Post automatically merged:

Wel een ruime afstelling voor een Malossi 70 sport op een peug vert,
met een 19 mm carb en luchtfilter zonder snorkel.
Mischien kan iemand de cilinder zelf tunen zodat die 2 onderdelen beter werken.

Zelf zou ik die snorkel weer op het luchtfilter zetten en van daar uit afstellen,
mocht dat niet lukken zou ik de originele carb er op zetten.
Scooter heeft met deze setup 1,500km als een beest gereden. Ik denk dat het komt door de stage 6 cdi.
Post automatically merged:

Vonkt de bougie goed ? (blauw en regelmatig)
Draait de startmotor goed rond als je elektrisch start, maw ligt het blok goed aan massa?

En sproeiermaat is ???
Heb nu sproeier 75 erin en bougie word zwart en nat. Lekt allemaal zwarte troep uit me uitlaat ook. Lijkt me dat die heel slecht verbrand ofzo iets.
 
Was net aan het rijden gas bleef hangen in snel contact uit. Daarna weer proberen te starten start niet meer. Beetje reminreiger erin en schiet die er volgas van door omdat het gas bleef hangen .
Post automatically merged:

Scooter rijd tussen de 20/60 redelijk daar tussen rijd die voor geen meter
 
Hoe kan ik de start motor checken?
Dat hoeft niet, hij gooit het blok toch goed rond, want de scooter start zowel elektrisch als met de kick goed.
Het was maar om te kijken of het blok goed aan massa lag dit omdat de massa van de startmotor ook de massa van het motorblok is.

Scooter heeft met deze setup 1,500km als een beest gereden. Ik denk dat het komt door de stage 6 cdi.
Waarom probeer je de oude cdi dan niet waar hij zo geweldig op gereden heeft !

70cc met sproeier 75 lijkt mij zelfs aan de magere kant, als je bougie toch zwart blijft en er komt zelfs on verbrandt mengsel uit je uitlaat:

  • Kijk het luchtfilter na of deze niet vuil of nat is.
  • Kijk de vlotter/vlotternaald na of deze ook goed afsluit als de vlotterkamer vol is.
  • Kijk of je bougie goed vonkt.
  • Kijk de mengverhouding olie/benzine na mocht jezelf mengen.
  • Kijk of die bougie met warmtegraad wel aanbevolen wordt voor die Malle Ossie cilinder
  • Kijk of de compressie in orde is?
 
Hoe oud is dat Blok ... wat is de KM stand ... mijn advies is dat Blok kompleet fris te maken , voordat je van het 1 in het ander valt .
Komplete Revisie is vaak de oplossing. scheelt veel tijd en stress
 
even een theorie hoor:
verzuipen op een kleine sproeier: is je aanzuigtraject vóór je carburateur (bocht, filterhuis..) nat van de benzine? dan is je membraan mogelijk toch lek: dan blaast je carter mengsel terug, waar je sproeier benzine bij gooit, die weer wordt aangezogen, waar wéér benzine bij wordt gegooid en zo verder, tot de flow (dankzij je uitlaat) goed gaat lopen en je uitlaatstroom je carter (via de spoelpoorten) leegzuigt en er minder terug wordt geblazen.
 
Dat hoeft niet, hij gooit het blok toch goed rond, want de scooter start zowel elektrisch als met de kick goed.
Het was maar om te kijken of het blok goed aan massa lag dit omdat de massa van de startmotor ook de massa van het motorblok is.


Waarom probeer je de oude cdi dan niet waar hij zo geweldig op gereden heeft !

70cc met sproeier 75 lijkt mij zelfs aan de magere kant, als je bougie toch zwart blijft en er komt zelfs on verbrandt mengsel uit je uitlaat:

  • Kijk het luchtfilter na of deze niet vuil of nat is.
  • Kijk de vlotter/vlotternaald na of deze ook goed afsluit als de vlotterkamer vol is.
  • Kijk of je bougie goed vonkt.
  • Kijk de mengverhouding olie/benzine na mocht jezelf mengen.
  • Kijk of die bougie met warmtegraad wel aanbevolen wordt voor die Malle Ossie cilinder
  • Kijk of de compressie in orde is?
Luchtfilter was
Dat hoeft niet, hij gooit het blok toch goed rond, want de scooter start zowel elektrisch als met de kick goed.
Het was maar om te kijken of het blok goed aan massa lag dit omdat de massa van de startmotor ook de massa van het motorblok is.


Waarom probeer je de oude cdi dan niet waar hij zo geweldig op gereden heeft !

70cc met sproeier 75 lijkt mij zelfs aan de magere kant, als je bougie toch zwart blijft en er komt zelfs on verbrandt mengsel uit je uitlaat:

  • Kijk het luchtfilter na of deze niet vuil of nat is.
  • Kijk de vlotter/vlotternaald na of deze ook goed afsluit als de vlotterkamer vol is.
  • Kijk of je bougie goed vonkt.
  • Kijk de mengverhouding olie/benzine na mocht jezelf mengen.
  • Kijk of die bougie met warmtegraad wel aanbevolen wordt voor die Malle Ossie cilinder
  • Kijk of de compressie in orde is?
Heb er een kleinere sproeier ingedaan omdat de bougie nat en zwart is. Luchtfilter is aardig nat en vies, maar weet niet of het water of remreinger of benzine is wat terug spuit. Toen ik hem starten leek het wel of die benzine terug spoot. Had en revisie set besteld voor me carb met nieuwe vlotter naald en vlotter en pakking etc. Bougie vonkt goed zo ver ik weet. Waar kan ik zien of de bougie voor de malossi cilinder goed is? Heb zelf geen compressie meter maar scooter kickt wel aardig zwaar. Gister bleef me gas ook hangen helaas, terwijl ik dat nog nooit eerder heb gehad. Zal ook even het luchtfilter schoon maken. Mengverhouding is 1:50 2T castrol, heeft die ook altijd mee gereden. (Had deze fles wel online besteld, weet niet of dat erg is) had de cdi er al weer in gedaan, video is met de oude cdi al.
Post automatically merged:

Hoe oud is dat Blok ... wat is de KM stand ... mijn advies is dat Blok kompleet fris te maken , voordat je van het 1 in het ander valt .
Komplete Revisie is vaak de oplossing. scheelt veel tijd en stress
Scooter komt uit 2005, dus bijna 20 jaar oud. KM stand is bijna 20K zou wel graag en blok revisie willen doen. alleen me vliegwiel moer is kapot geslagen dus krijg ik niet meer los. Of moet even flink beunen. Maar wil ook liever geen geld meer uitgeven aan deze scooter eigenlijk.
Post automatically merged:

even een theorie hoor:
verzuipen op een kleine sproeier: is je aanzuigtraject vóór je carburateur (bocht, filterhuis..) nat van de benzine? dan is je membraan mogelijk toch lek: dan blaast je carter mengsel terug, waar je sproeier benzine bij gooit, die weer wordt aangezogen, waar wéér benzine bij wordt gegooid en zo verder, tot de flow (dankzij je uitlaat) goed gaat lopen en je uitlaatstroom je carter (via de spoelpoorten) leegzuigt en er minder terug wordt geblazen.
Had me membraam vorige week al gecontroleerd, zitten geen gastjes in missen ook geen stukjes. Kleppen schieten mooi dicht weer. Kan die dan alsnog lek zijn?? Had scooter gestart zonder luchtfilter en schoot wel benzine/vocht uit de carb. Luchtfilter box was ook nat van binnen en het filter was ook vochtig. Als ik de scooter start reageert die altijd heel fel op gas, of hij schiet meteen weg en begint heel hoog te lopen dat ik zelfs rem moet indrukken. Daarna na 5 seconde reageert die weer voor geen meter op gas. Mijn gas schuif als ik die erin draai draai die soms ook mee waardoor die er scheef in gaat, en dat zit die gewoon helemaal scheef in de carb maar snap niet waardoor. Weet niet of dit het kan zijn? Lijkt ook alsof die geschuif gewoon krassen heeft van ijzer op ijzer. Zou het ook kunnen zijn dat de membraam plaatjes gewoon oud en te slap zijn geworden?
https://share.snapchat.com/m/CEgWY2cT?share_id=M7OpTwSGd_Y&locale=nl-NL
 
Last edited:
Dat klinkt 100% als valse lucht of een (kapot) membraan.

Het hoog in toeren doet me er dan vooral denken aan valse lucht en het benzine terug sproeien komt of doordat je membraan niet goed sluit of omdat je een 4t carburateur hebt.

Makkelijkste en goedkoopste is even de plaatjes vervangen en overal wat vloeibare pakking rond te smeren.
 
Back
Top