Scooter krijgt geen bezine

vandeweg

Active Member
Ik heb een speedfight 2 van marktplaats dat is me een doen is het oog aan het worden...

Toen ik hem kocht was het gewoon een standaard scooter met de vario ring eruit en een 17.5 imi carburateur.

Ik heb er van alles aan gedaan en hij bleef rijden.

Sinds een zaterdag heb ik een 70cc athena eronder

Ik had een koeling probleem, maar heb hem leeg laten lopen, radiateur met water doorgespoeld en hij koel weer.

Tijdens het test ritje om te kijken of hij koelt hoorde ik de scooter een ploffend geluid maken (vanuit mijn luchtfilter en uitlaat. Ik ben naar huis gereden en heb een kleinere sproeier in de carburateur gedaan, omdat hij ook stotterde.
Ik wilde hem weer starten om te kijken of de sproeier goed was en hij nog steeds koelt maar hij start niet meer.
Ik had nog een andere membraan liggen en die erop gedaan en hij start nog steeds niet.

Heb aan de vacuüm slang gezogen en dan komt er bezine uit, maar als ik hem op mijn spruitstuk aansluit dan komt er geen bezine uit.

Als ik mijn carter openmaakt en kijk achter mijn vario zie ik geen olie of wat dan ook dus ik kan niet zeggen of de keering lek/stuk is

Mijn setup

70cc athena
Krukas doper s1r
Stage6 vario
7 gram rollen
17.5 mm dellorto sproeier 92
Stage6 big valve spruitstuk
Stage6 koppeling
Polini vsnaar
 
Advertisement - register to remove this

Voel je hem aan de carb zuigen als je de luchtfilter aansluiting los haalt ? Of blaast hij daaruit ? Anders membraam tegen het licht houden en kijken of deze echt dicht is . Ook keerring achter vliegwiel niet lek?
 
Voel je hem aan de carb zuigen als je de luchtfilter aansluiting los haalt ? Of blaast hij daaruit ? Anders membraam tegen het licht houden en kijken of deze echt dicht is . Ook keerring achter vliegwiel niet lek?
Dat heb ik nog niet geprobeerd ga ik zo eens doen.
 
Van 50cc naar een Athena 70cc racing is erg gevaarlijk met dezelfde sproeier.
Zou deze cilinder toch even bekijken of hij niet al beschadigd is.

Het even membraan wisselen begrijp ik niet helemaal.
Zou eerst kijken of de eerste gewoon goed is.
En tevens de tweede bekijken.
 
Van 50cc naar een Athena 70cc racing is erg gevaarlijk met dezelfde sproeier.
Zou deze cilinder toch even bekijken of hij niet al beschadigd is.
Hij zag/voelde goed in eerste instantie had ik een 19 mm carb erop gedaan en van sproeier 100 t/mm 88 (die had ik erbij) gedaan en elke keer als ik gas gaf viel hij direct uit alsof hij verzuipt. Dus vandaar ik de oude 17.5mm terug gemonteerd hebt, met nu nog dezelfde sproeier maar ik heb nog niet kunnen goed testen hij hij rijd of de bougie eruit zie.
Het even membraan wisselen begrijp ik niet helemaal.
Zou eerst kijken of de eerste gewoon goed is.
En tevens de
Ik heb hier gelezen als er geen vacuüm is dat het eventueel aan het membraan kan liggen. Ik heb er nog 1 liggen en dacht na het checken of ik er iets aan zag (en zoals ik het zie zijn ze allebei nog goed) ik verwissel hem gelijk voor de zekerheid nee heb je en ja kan je krijgen... maar daar lag het dus niet aan.

Nu heb ik begrepen dat het aan de keerring kan liggen, maar aan de vario kant zie ik geen olie of wat dan ook, de vliegwiel kant ga ik zo checken... (heb voor de zekerheid maar een nieuw setje besteld)

en anders begrijp ik er geen pepernoot van... het ene moment ben ik aan het rijden en zet ik hem uit en het volgende moment wil ik hem starten en loopt hij voor 2 seconde en valt uit en krijgt hij dus geen vacuüm meer
Post automatically merged:

Voel je hem aan de carb zuigen als je de luchtfilter aansluiting los haalt ? Of blaast hij daaruit ? Anders membraam tegen het licht houden en kijken of deze echt dicht is . Ook keerring achter vliegwiel niet lek?
Als ik mijn powerfilter eraf haal en mijn hand erop legt dan krijgt hij vacuüm en komt er bezine uit de slang... dus waar ligt het dan aan en hoe kan ik dat oplossen??
 
Last edited:
Voel je hem aan de carb zuigen als je de luchtfilter aansluiting los haalt ? Of blaast hij daaruit ? Anders membraam tegen het licht houden en kijken of deze echt dicht is . Ook keerring achter vliegwiel niet lek?
Net aan de kant van de vliegwiel gekeken, carter was wel een beetje vies... ik zie niks aan de keerring, wd40 erop gespoten en even gekiekt, maar dan zie ik niet dat hij het naar binnen zuigt of bruist
Post automatically merged:

En als je kickt zonder je hand op de carb , komt er dan ook benz uit de slang?
Nee dan komt er niks uit, alleen als ik mijn hand erop doe
 
Net aan de kant van de vliegwiel gekeken, carter was wel een beetje vies... ik zie niks aan de keerring, wd40 erop gespoten en even gekiekt, maar dan zie ik niet dat hij het naar binnen zuigt of bruist
Post automatically merged:


Nee dan komt er niks uit, alleen als ik mijn hand erop doe
Pakkingen van je carb goed ? Dat ie overal goed afsluit. Misschien een rare vraag maar weet je zeker dat je het vacuüm slangetje op de juiste aansluiting van de carb heby gezet ? Ik had laatst ook zoiets gedaan . Effe snel dit en dat doen en in alle haast slangetje aangesloten op de verkeerde nippel . Gevolg eerst lang kijken wat er niet goed was .
 
Ik zou bijna denken dat je de zuiger verkeerd heb gemonteerd per ongeluk.
Het pijltje op de zuiger wijst naar de uitgang,de uitlaat.
 
De zuiger is goed gemonteerd met pijltje naar de uitlaat. Vacuüm is goed gemonteerd op het spruitstuk. Hij zuigt vacuüm als ik mijn hand op de carb legt. Hij zuigt vacuüm als ik aan de slang zuigt.
Het is een nieuwe slang, dus geen lekkage. De scooter heeft gereden, ik zet hem uit en wilde hem starten en hij zuigt niet meer vacuüm.
Post automatically merged:

Ik zal het nog even duidelijk uitleggen....

Ik heb vorige week een 70cc gemonteerd en na de installatie zag ik dat hij te heet werd. Koeling probleem... dat is gisteren opgelost. Tijdens een test rondje ( staat heen en weer is ongeveer 500 mtr) zag ik dat hij koelde, maar tijdens het rijden maakte de scooter een ploffend geluid hoorde ik uit mijn uitlaat en luchtfilter.... ik kreeg het idee dat er ook een te grote sproeier in zat. Thuis gekomen scooter uitgezet 1 maat kleinere sproeier erin en starten maar.... alleen dee hij het niet meer... de carb kreeg geen bezine...
Toen ben ik dus aan de vacuümslang gaan zuigen en zag dat er gewoon bezine uit komt. Slang weer terug gemonteerd op het spruitstuk en toen kreeg hij geen vacuüm meer...

Vandaag op advies van @trabiarie luchtfilter eraf gehaald en mijn hand erop gehouden... Dan krijgt hij dus ook vacuüm...

Kortom er is gewoon vacuüm, alleen als ik hem op het spruitstuk aansluit is er geen vacuüm meer
 
Last edited:
Compressiemeter of cilinder demonteren.
Rijden met niet ontlucht koelsysteem en te kleine sproeier ==> cilinder naar de klote.
Geen compressie, geen vacuum.

Althans, dit is wat ik vermoed.
 
Compressie is gemeten is 7 bar, dus is genoeg.

Ik denk dat het ergens bij he spruitstuk en de luchtfilter moet zitten.... aangezien als ik aan de slang zuigt heb ik vacuüm.
Met de slang aangesloten op het spruitstuk en mijn hand op de carburateur (waar de luchtfilter aangesloten hoort) is er ook vacuüm...

Mijn membraan staat ietsje open, maar volgens de dealer sluit hij goed af als je erop zuigt dus dat maakt niet uit zegt hij....
 
Volgens mijn bescheten mening , moet het membraam volledig afsluiten , anders gaat de carterdruk terug naar de carb.
Heb hetzelfde met de trabi alleen zitten daar inlaatschijven die meedraaien met de krukas , ook deze moeten afsluiten .
 
Volgens mijn bescheten mening , moet het membraam volledig afsluiten , anders gaat de carterdruk terug naar de carb.
Heb hetzelfde met de trabi alleen zitten daar inlaatschijven die meedraaien met de krukas , ook deze moeten afsluiten .
Dat leek mij ook maar toen ik gisteren nieuwe platen wilde halen zei hij dus dat het niet nodig was, vandaar dat ik het niet gedaan hebt... toch maar eens nieuwe bestellen vandaag
 
Back
Top