Scooter vonkt, heeft compressie en krijgt brandstof maar start niet

Rabobank1957

Rabobank1957
Het gaat om een Piaggio Zip Type 3

Hallo, mijn scooter heeft recentelijk een vast loper gehad ( zuigerpenveer was los gegaan)
Ik heb hierna de cilinder vervangen (70DR) en hij wil niet starten. De scooter heeft vonk(nieuwe bougie),10bar compressie (lekt ook geen compressie heb hem 5min laten staan en druk is niet veranderd) en krijgt in ieder geval tot het membraam benzine, heb voor de rest niks vervangen aan de scooter
Toch wil de scooter niet starten, iemand tips?
Mvg. Rabobank1957

Setup:
70DR
Leovince terugloop
17,5mm dellorto (sproeier 74)
Standaard membraam
Post automatically merged:

En een standaard luchtfilter, was ik vergeten te zeggen in vorige post
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wordt je bougie nat met starten ? gooi anders eens een scheutje mengsmering door het bougiegat en probeer nog eens te starten.
 
Een compressie meter blijft altijd staan op de hoogst behaalde druk, al laat je hem uren liggen :p

Je kan even de luchtfilter van de carburateur trekken en kijken of hij dan start en stomme vraag misschien maar zit de zuiger er niet verkeerd om in?
 
Het gaat om een Piaggio Zip Type 3

Hallo, mijn scooter heeft recentelijk een vast loper gehad ( zuigerpenveer was los gegaan)
Ik heb hierna de cilinder vervangen (70DR) en hij wil niet starten. De scooter heeft vonk(nieuwe bougie),10bar compressie (lekt ook geen compressie heb hem 5min laten staan en druk is niet veranderd) en krijgt in ieder geval tot het membraam benzine, heb voor de rest niks vervangen aan de scooter
Toch wil de scooter niet starten, iemand tips?
Mvg. Rabobank1957

Setup:
70DR
Leovince terugloop
17,5mm dellorto (sproeier 74)
Standaard membraam
Post automatically merged:

En een standaard luchtfilter, was ik vergeten te zeggen in vorige post
trek je geen valse lucht? klinkt namelijk asof je geen mengsel in je cilinder krijgt dus check dat eerst even zoals trabiarie ook al zei. geen benzine in je cilinder zou door een paar dingen kunnen komen. hij zuigt valse lucht (meestal rond spruitstuk) waardoor de lucht de weg van de minste weerstand kiest naar de vaccuum in je blok en dat is dan daardoorheen in plaats van netjes door je filter spruitstuk membraan etc, je membraan is kapot zoals brute-force zei( kijk of je membraanplaatjes nog goed aansluiten en koop zo nodig een nieuwe, kosten maar een paar euros), of zoals rottieark ook benoemde zijn je keerringen eraan waardoor je carter niks aanzuigt. dit is makkelijk te controleren door te kijken of er olie of mengsel langs je keerringen heen druipt of zweet. is dit het geval heb je voor een paar euros een nieuw setje keerringen.
 
Bedankt voor jullie reacties, ik heb de scooter aan de praat gekregen, het was inderdaad een probleem met de brandstof toevoer naar de cilinder toe.
De brandstof slang naar de carb toe liep verkeerd en er kwam niet voldoende brandstof bij de carb daardoor
 
Mooi dat je het hebt opgelost en de scooter weer loopt.
Zou wel leuk zijn als je ons verraadt wat er precies aan de hand was.
Volgensmij was het probleem dat de bandstofslang van de brandstofkraan naar carb verkeerd liep en boven het niveau van de kraan uitkwam waar door de benzine niet in de carb terecht kwam, maar zodra ik de slang losmaakte van de carb om te kijken of er benzine uit kwam deed die dat dus wel omdat ik het onder het niveau van de kraan hield. Was misschien beetje een beginners fout maar het werkt nu in ieder geval weer
Post automatically merged:

CF6B71E8-BF0C-4D18-BA27-AA8E833686EC.jpeg
Post automatically merged:

80AF0B71-88E6-4D9F-BB4B-7A9FB3D36551.jpegdit is hoe de slang nu verloopt, werkt tot nu toe zonder problemen
 
Last edited:
Volgensmij was het probleem dat de bandstofslang van de brandstofkraan naar carb verkeerd liep en boven het niveau van de kraan uitkwam waar door de benzine niet in de carb terecht kwam, maar zodra ik de slang losmaakte van de carb om te kijken of er benzine uit kwam deed die dat dus wel omdat ik het onder het niveau van de kraan hield. Was misschien beetje een beginners fout maar het werkt nu in ieder geval weer
Post automatically merged:

View attachment 64964
Post automatically merged:

View attachment 64965dit is hoe de slang nu verloopt, werkt tot nu toe zonder problemen
Dan had je denk ik gewoon te weinig brandstof in je tank om je scooter te starten. als het brandstofniveau in de tank hoger staat dan de knik in het slangetje moet het er natuurkundig gezien namelijk gewoon doorheen stromen... maarja je wil natuurlijk niet dat als je te weinig benzine in je tank hebt je scooter opeens geen brandstof meer krijgt haha. dan heb je ook niks aan je benzine meter. mooi dat het in ieder geval opgelost is!
 
Zou alleen voor jezelf om brand gevaar te voorkomen de ty wraps vervangen door slang klemmetjes. Maar lekker dat hij weer loopt.
@Rabobank1957 trabiarie heeft hier inderdaad een goed punt. Je kunt ook een zakje benzine slang clipjes halen bij de brommerzaak. Heb zelf toen 100 stuks van Ali gehaald voor een euro maar dan moet je weer een maand wachten.
 
Back
Top