This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter is snel op de standaard maar rijdend niet

Ultratrunks

New Member
Hallo iedereen,

Mijn zip 4t is snel als hij op zijn standaard staat, maar als ik begin met rijden is hij traag. Waaraan zou dit kunnen liggen?

Ik heb pas geleden mijn cilinderkop vervangen en zat zelf te denken dat ik mijn nokkenastandwiel misschien net niet optijd heb gezet, waardoor hij niet optimaal zijn vermogen kan bereiken.

Mijn achterrem staat niet te strak, dus dat is het ook niet.

Het gaat om een zip 4t met carburateur.
 
Last edited:
Mijn zip 4t is snel als hij op zijn standaard staat, maar als ik begin met rijden is hij traag. Waaraan zou dit kunnen liggen?
Dat komt omdat je motor niet belast wordt
Als je een auto in z'n vrij zet gaat ie heel snel naar het maximale toerental
Zet je em in de versnelling (voor het gemak van de scooter, op de grond), dan gaat er wat tijd overheen om bij het maximale toerental te komen.

Zoals je al zei, controleren kan geen kwaad

Wat was de reden voor een nieuwe cilinder kop?
 
Mijn uitlaat was eruit geschoten bij de bouten die aan de achterkant van de carterkap bevestigd zijn, in de cilinderkop en in de bocht. ik moest daarom een nieuwe cilinderkop en uitlaat monteren
 
Ik heb het blok er weer onder uitgehaald en hij stond op tijd. Denk je dat de kleppen tegen de zuiger aankomen? Ik heb hieronder foto’s toegevoegd
 

Attachments

  • IMG_4276.jpeg
    254.8 KB · Views: 11
  • IMG_4277.jpeg
    269.8 KB · Views: 11
  • IMG_4274.jpeg
    383.1 KB · Views: 11
Een kleine tik kan geen kwaad
Als de tik erg luid is (bijvoorbeeld bij volgas als je erop zit) dan is het een probleem
 
Niet per se op gelet eerlijk gezegd, maar als het goed is niet. Vorig jaar was de distrubutieketting vervangen
Post automatically merged:

Hoe zit het met je kettingspanner?
Zit deze al op z'n maximale of nog niet?
Ohja, wat ik wel heb opgemerkt is dat ik het nokkenastandwiel een beetje heen en weer kan wiebelen. Als ik het goed heeft het bout ringetje ook een gleufje waar de bout in gaat besef ik me nu. Hoort het tandwiel strak te zitten of is het normaal dat je het een beetje wiebelen? Anders ligt het misschien aan het ringetje

En kan het ook zijn dat het daarom tikt
 
Last edited:
Tandwiel hoort vast op de nokkenas te zitten , heb je een schotelring ertussen ? Dan moet de kleine kant naar de bout gericht zitten , zodat de grote omtrek van de schotel het tandwiel aan drukt . Als je het loshaalt , let dan ook op slijtplekken op de nokkenas , of tandwiel , niet dat het al begonnen is met uitslaan , van het gat in je tandwiel , of nokkenas tap
 
Ik ga het morgen checken, dan laat ik het weten. Dankjewel voor de hulp die jullie mij verlenen!
 
ik heb het dus gecheckt en de kettingspanner zit op zijn hoogste stand en mijn ringetje is niet echt hol, het ziet eruit alsoft het een heel klein beetje hol is, maar niet echt dat je beide kanten uit elkaar kan halen.

Dit is de speling van mijn tandwiel:
 
Dit is dus absoluut niet goed , zou ook niet meer de motor starten voordat je dit gemaakt hebt . Een schotelring is behoorlijk hol , de kleine kant die door de bout aangedrukt wordt , zorgt voor een spanning op het ketting tandwiel.
 
Dit is dus absoluut niet goed , zou ook niet meer de motor starten voordat je dit gemaakt hebt . Een schotelring is behoorlijk hol , de kleine kant die door de bout aangedrukt wordt , zorgt voor een spanning op het ketting tandwiel.
Ik weet niet meer zo goed wat ik allemaal kan doen, nog suggesties?

Zal ik voor de zekerheid anders nog een nieuwe nokkenastandwiel, de bijbehorende bout en ring en een kettingspanner monteren?
 
Zomaar lukraak onderdelen vervangen zou ik niet doen , eerst eens de oorzaak vast stellen . Als het goed is , moet het tandwiel zonder speling op de nokkenas passen , dan moet het tandwiel , voldoende vast gezet kunnen worden , door de bout , met eventueel een nieuwe schotelring ( als deze er onder hoort) . Ketting spanner heeft hier niets mee van doen . Eerst kijken waarom die speling daar zit . Gaat het tandwiel met speling op de nokkenas , zul je die moeten vervangen , of het tandwiel of de nokkenas , of beide , in geval van ingeslagen pas vlakken .
 
Het tandwiel gaat er vrij makelijk op zonder enige “verzet”, het lijkt mij dat die niet hoort. Of zit ik fout
 
Daar heb je gelijk in , moet er niet te makkelijk opgaan , en er moet zeker geen speling in zitten , tussen tandwiel , en nokkenas