Scooter blok zelf reviseren?

Fabian-073

New Member
Hallo, ik heb recentelijk een Peugeot vivacity 100cc 2t gekocht en wil graag zelf onderhoud doen aan dit blok en eventueel reviseren aangezien er nu 10.000 originele km's op staan. Het enige probleem: ik heb nog weinig / niet genoeg verstand om zelf te gaan reviseren. Het liefste wil ik weten hoe heel het blok er van binnen uit ziet, wat het allemaal precies doet en hoe het allemaal precies werkt etc (ook kabelboom). Hoe kom ik aan deze informatie? Zijn er goede boeken over hoe een 2takt motorblok functioneert? Of kan ik beter gewoon veel video's kijken?

Mvg, Fabian
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou het blok lekker zo laten als er niets aan mankeert. Het is wat @eurokit zegt, het heeft nog maar 10000km gelopen.

Het lijkt me dan verstandiger om ergens een (kapotte) motor op de kop te tikken en dat naar hartenlust uit elkaar te halen. Dat in combinatie met een boek of video om de theorie en de praktijk te combineren.
 
Als het blok al met 10000 km aan een revisie toe is, heeft de vorige eigenaar je wat wijs gemaakt over de werkelijke kilometerstand van dit betreffende blok.
Een blok met 10000 gereden kilometers die altijd fatsoenlijk onderhoud heeft gezien, moet nog bijna als nieuw zijn.
 
bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat t beter is om gewoon een nieuwe cilinder erop te zetten en ff goed na te kijken. Als t goed is wel 10000 originele km, onderhoud etc. weet ik niet helaas ook geen blokpapieren etc. staat op bromkenteken

Heb alleen wel probleempje met t blok
Ik kan volgensmij geen filmpjes invoegen?? Maar mn blokje startte dus niet (al een maandje niet ofzo, heb alleen geen tijd gehad om te kijken ivm examenjaar) Nu ben k vanmiddag gaan kijken waarom, bleek dat ik olieslangetje onder koelkap klem had gezet Dus weer los gehaald en carburateur schoongemaakt en startte gelijk, kwam op toeren etc. maar na half minuutje stationair lopen werd ie wat stiller en wanneer ik gas gaf deed ie een soort trrr en viel die uit, had ook geen vermogen deed niks. Dit was zonder luchtfilter, kleine knik in olieslangetje (vanaf oliepomp naar spruitstuk geloof ik, iig niet naar carb). Nadat ie is uitgevallen start ie na 5 minuten weer en gebeurt hetzelfde als wat ik net heb gezegd, goed op toeren en na half minuutje stationair raar geluid en bij gas valt ie uit. Kan dit liggen aan dat er op dat moment dan niet genoeg olie bij komt? Hoop beetje genoeg info gegeven te hebben, op foto is linker slangetje olieslang en zie je knikje zitten. Hoop dat jullie misschien iets weten
 

Attachments

  • D36CA41E-DA06-4086-85F1-5D136CD563F1.jpeg
    D36CA41E-DA06-4086-85F1-5D136CD563F1.jpeg
    158.2 KB · Views: 25
bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dat t beter is om gewoon een nieuwe cilinder erop te zetten en ff goed na te kijken. Als t goed is wel 10000 originele km, onderhoud etc. weet ik niet helaas ook geen blokpapieren etc. staat op bromkenteken

Heb alleen wel probleempje met t blok
Ik kan volgensmij geen filmpjes invoegen?? Maar mn blokje startte dus niet (al een maandje niet ofzo, heb alleen geen tijd gehad om te kijken ivm examenjaar) Nu ben k vanmiddag gaan kijken waarom, bleek dat ik olieslangetje onder koelkap klem had gezet Dus weer los gehaald en carburateur schoongemaakt en startte gelijk, kwam op toeren etc. maar na half minuutje stationair lopen werd ie wat stiller en wanneer ik gas gaf deed ie een soort trrr en viel die uit, had ook geen vermogen deed niks. Dit was zonder luchtfilter, kleine knik in olieslangetje (vanaf oliepomp naar spruitstuk geloof ik, iig niet naar carb). Nadat ie is uitgevallen start ie na 5 minuten weer en gebeurt hetzelfde als wat ik net heb gezegd, goed op toeren en na half minuutje stationair raar geluid en bij gas valt ie uit. Kan dit liggen aan dat er op dat moment dan niet genoeg olie bij komt? Hoop beetje genoeg info gegeven te hebben, op foto is linker slangetje olieslang en zie je knikje zitten. Hoop dat jullie misschien iets weten
Wat voor choke heeft de carb en werkt deze?
Groet,
 
bleek dat ik olieslangetje onder koelkap klem had gezet
maar na half minuutje stationair lopen werd ie wat stiller en wanneer ik gas gaf deed ie een soort trrr en viel die uit, had ook geen vermogen deed niks.
Nadat ie is uitgevallen start ie na 5 minuten weer en gebeurt hetzelfde als wat ik net heb gezegd, goed op toeren en na half minuutje stationair raar geluid en bij gas valt ie uit. Kan dit liggen aan dat er op dat moment dan niet genoeg olie bij komt?
Ik hoop niet dat je een aantal warmlopers hebt gehad, zou toch maar even kijken of je oliepompje werkt en het blokje voldoende smering krijgt.
 
Ik hoop niet dat je een aantal warmlopers hebt gehad, zou toch maar even kijken of je oliepompje werkt en het blokje voldoende smering krijgt.
Ben een beetje bang dat dat al een paar keer is gebeurd misschien, 1,5 maand terug liep die niet dus carb schoongemaakt liep weer en ging benzine halen en op terugweg bij lang stuk volgas viel die uit, paar seconden voelde je vermogen wegzakken en toen bam uit. Hoe check ik dit overigens?
 
Last edited:
Je moet natuurlijk wel het luchtfilter erop zetten, geen enkel blok loopt goed als je het filter er af neemt.
Want dan krijgt die gewoon teveel lucht, wat met een luchtfilter erop anders werkt ( die remt het zeg maar een beetje af)
Maar met luchtfilter loopt die dan voller, omdat het mengsel lucht juist is op de afstelling van de sproeier.
Post automatically merged:



Cilinder eraf halen en de boel bekijken. Daarna kan je kijken of alleen de cilinder vervangen moet worden of het hele blok.
Ik ga van de week even kijken, bedankt voor jullie reacties
 
Back
Top