Schroef vast (zip80)

Duncan180

New Member
Hallo, er is een bout afgebroken van mijn uitlaat in mijn cilinder (zie foto). Nu is mijn vraag hoe ik dit het best op kan lossen. Want heb uitboren is nogal riskant

Info:
Het gaat om een Piaggio zip 80cc 3v
2018 full malossi
Post automatically merged:

IMG_1971.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Klote man , had deze op mijn minarelli!

Met veel geluk kan je een platkop erin slaan en dan los draaien!

Anders uitboren, eentje groter tappen en dan je uitlaatflens ook bijwerken
 
Het onderwerp komt denk ik elke week wel een keertje voorbij. De antwoorden zijn dan ook telkens dezelfde. En dat kan ook bijna niet anders want er zijn maar beperkte opties.

Is er nog een stukje dat uitsteekt? Probeer er dan een moer of boutkopzeskant op te (laten) lassen. En (zoals Brute-Force al aangeeft) na afkoelen inspuiten met IMAL en dan proberen los te draaien.

Is er geen uitwendig stuk meer aanwezig dan is uitboren nog de enige optie. Daarbij is de boormaat, type boor (materiaal), snijhoek, snijpunt, draaisnelheid allemaal van belang. Klein beginnen en opwerken naar grotere maat. Hoe kleiner de boor hoe hoger de draaisnelheid. Lukt dat niet zelf, laat het dan door een prof doen en ga niet verder zitten klooien. Gebruik NOOIT een linkse tap, want die breekt 99% zeker af en dan ben je nog verder van huis.
 
Waar blijft de tip van de linksdraaiende tap ?
(Niet gebruiken!)
Die kom je op YT toch heel veel tegen. En het kan ook wel werken. Maar dan moet de afgebroken bout dik genoeg zijn, niet te vast zitten en de linkse tap moet van het juiste materiaal gemaakt zijn. Dat laatste is namelijk iets waar vooral de 5 Euro bakken vol mee liggen die juist niet moet gebruiken omdat die al afbreken als je ernaar kijkt. De duurdere en betere kwaliteit zijn taaier en breken minder snel. Maar ik zal er niet zo snel m'n geld op zetten. Het is aan de buitenkant namelijk niet te zien welke wel en welke niet goed zijn.
 
Die kom je op YT toch heel veel tegen. En het kan ook wel werken. Maar dan moet de afgebroken bout dik genoeg zijn, niet te vast zitten en de linkse tap moet van het juiste materiaal gemaakt zijn. Dat laatste is namelijk iets waar vooral de 5 Euro bakken vol mee liggen die juist niet moet gebruiken omdat die al afbreken als je ernaar kijkt. De duurdere en betere kwaliteit zijn taaier en breken minder snel. Maar ik zal er niet zo snel m'n geld op zetten. Het is aan de buitenkant namelijk niet te zien welke wel en welke niet goed zijn.
Ik had ook goede maar 1 x gebruikt, brak af.
Rustig boren, er de tijd voor nemen.
Niet gelijk plankgas er een dikke botte boor in jassen die zijn weg zoekt naast de schroefdraad.
Post automatically merged:

Uh letterlijk boven jouw reactie!
Ik zag het. Maar je kan er niet vaak genoeg voor waarschuwen.
 
Back
Top