Schade opinie?

Appelpeer

New Member
Dag beste mensen!

Ik heb helaas een tijdje geleden een ongelukje gehad met mijn bromfiets

(Kymco Super 8 2007-2009 4 takt)

Tijdens dit ongeluk is het stukje frame boven mijn kroonstuk gebarsten en gebogen. Ik heb hier een monteur naar laten kijken maar die kon mij eigenlijk geen duidelijk antwoord geven.

Mijn vraag is, valt dit te repareren of is het beter om een nieuw frame te halen en er een project van te maken.
(Scooter verkopen of onderdelen verkopen is geen optie)
 

Attachments

  • schade1.jpg
    schade1.jpg
    559.1 KB · Views: 20
  • schade2.jpg
    schade2.jpg
    339.2 KB · Views: 20
  • schade3.jpg
    schade3.jpg
    356.4 KB · Views: 20
  • schade4.jpg
    schade4.jpg
    322.3 KB · Views: 21
Advertisement - register to remove this

Zou voor een ander frame kiezen.. Want door dit te repareren is precies het zelfde als iemand met een voertuig door de voorkant van je auto is geweest en je deze probeerd op te knappen.. Een auto heeft daar een kreukel zone. Als die al eens een slag gehad hebt en je de kans dat je het volgende ongeluk waarschijnlijk niet overleeft.

Betreft het balhoofd. Dat moet gewoon 1 massief stuk zijn waar de balhoofd schalen in zit. Je krijg dit nooit 100% goed hersteld. Bedoel zie niemand een stuk metaal zo ombuigen dat het weet netjes word.
Wat wel zou kunnen is de onderste cup houder geheel boven de buis afslijpen en daaraan een nieuwe cup maken. En die zal je van een ander frame moeten halen..

Maar voor volledige veiligheid is een ander frame toch een betere keuzen, ook al kost je dat op dit moment veel geld.
 
Dit kan door een goede monteur hersteld worden zolang er in het metaal geen scheurvorming aanwezig is.

Voor de rest is het een overweging die je zelf moet maken. Elk aanpassing aan het frame zal de garantie op veiligheid natuurlijk te niet doen.
 
Je kan die stukjes metaal wel om buigen, maar blijft een zwak punt ook na reparatie.. En als je dit zo gaat lassen heb je ook nog de kans dat het lager wat daar zit te heet word en blauw gaat uitslaan (ook een eigen schap dat het metaal zwak word gemaakt)
 
Ja !
Het is te repareren.

Een goede metaalbewerker kan dit en uiteindelijk zul je er niets meer van zien.

Maar is dit het waard ?
Nee!

Gaat je een bak geld kosten om het knap te krijgen als je het zelf niet kunt.

Bovendien moet alles uit elkaar.
Vet eruit, verf eraf en na het lassen weer goed conserveren

Het makkelijkste zal dan zijn de schaal eraf en een nieuwe erop lassen.

Conclusie;
Koop een ander frame en bouw het over,
 
Wanneer je een ander frame koopt, let dan op dat je een legaal exemplaar koopt, inclusief papieren.
Check het VIN (framenummer) via:

Een ander frame = een ander VIN.
Deze moet geregistreerd worden bij de RDW.
Wanneer deze niet geregistreerd wordt, dan klopt dit niet meer met het nummer op het kentekenbewijs.
Mocht je gecontroleerd worden, dan kan je een probleem hebben/krijgen.
Met alle gevolgen van dien.
Zie link:

Conclusie:
Onderdelen overzetten op een ander frame kan en mag welzeker, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan...
 
Back
Top