Schade na val - Sym orbit 3

xJonas

Member
Hi,

Ik ben daarstraks gevallen op de linkerkant van de brommer. Ben terug vertrokken, maar na een goede 400 meter viel hij stil.

Heb hem dan maar 1.5 km naar huis geduwd en in de garage gezet.

IMG_20200824_200958.jpgIMG_20200824_200950.jpg
Daarnet wilde ik hem eens starten om te kijken of het tijdelijk was, maar ik merkte dit op. (Zie bovenstaande foto's ) Ik heb hem dan maar niet meer proberen te starten.

Het lijkt erop dat er een darmpje uit elkaar gegaan is. Kan dit? Ga ik er best even mee langs bij de brommer winkel achter de hoek? (1 km, zal wel duwen :p) Uit het rechtse darmpje komt dat bruine goedje, ik vermoed olie.

IMG_20200824_200940.jpg
Foto is links vanachter genomen.

Gegevens scooter:
- Tweedehands scooter, nog 1.5 jaar sym garantie.

Onderhoud ging via dealer.

-Het laatste onderhoud (wat er allemaal aan gesteld of vervangen is geweest)
Geen idee, was bij vorige eigenaar.

-Het is zeer handig om de Kilometerstand te weten..
24.042 km

Bekende defecten:
Zuurstofsensor, zou normaal deze week ergens gerepareerd worden.

Alvast bedankt!
Mvg
Jonas
 

Attachments

  • IMG_20200824_200950.jpg
    IMG_20200824_200950.jpg
    223.2 KB · Views: 1
Advertisement - register to remove this

Ja dat is normaal. Het is de overloop van je carburateur of tank.
Oh! Ok! :D Dan neem ik ook aan dat het normaal is dat daar een bruinachtige vloeistof uit komt? :D
Post automatically merged:

Ik heb hem net proberen te starten, maar dat doet ie niet. Dus, contact aan en de startknop induwen zoals altijd (hij heeft geen kill switch), ook rem inhouden uiteraard.

Je hoort hem wel ronddraaien, maar hij komt niet op gang. Als ie dan toch eventjes op gang komt valt ie direct uit.
 
Last edited:
Waarschijnlijk is er olie via de carterontluchting het luchtfilter in gelopen.
Die olie loopt nu via dat slangetje de luchtfilter uit.
Normaliter zit op dit slangetje een dopje.
Dus ik zou de luchtfilter even open schroeven en van binnen schoon maken.
Verder als het luchtfilterelement nat is van de olie zou ik dit vervangen.
Verder even de olie peilen met de peilstok aan de rechterkant van je scooter, bij het vliegwiel.
En indien het oliepijl te laag is wat olie bijvullen.
 
Kleine update: Blijkbaar heeft de brommer geen compressie meer.. Nu, ze zien in het systeem dat er in februari al een herstelling geweest is waarbij een zuiger vervangen is, ik vond persoonlijk dat ie niet snel genoeg optrok, maar had daarvoor op de rijschool wel met een elektrische scooter gereden.

Ze gingen eerst proberen om hem met garantie te herstellen, maar daarvoor moet alles doorgegeven worden aan sym.. Vandaag nieuws gehad, ze moeten enkele tests doen en het terug doorgeven.

Kans is blijkbaar klein dat ze hem deze week nog hersteld krijgen. :(

Toevoeging: Heeft iemand een idee waar je in België omgeving Zoersel een vervangvoertuig (brommer) kunt verkrijgen? :)
 
Last edited:
Voor de geïnteresseerden, de brommer staat nog steeds bij de dealer, ze hebben nu alle stukken maar geen kleppen slijper om hem te repareren. Alles staat in "backorder", wat blijkbaar wilt zeggen dat ze geen leverancier vinden die zo'n ding kan leveren.

Resultaat: Het kan nog gemakkelijk twee weken duren vooraleer de brommer klaar is...
 
Back
Top