Rijbewijs A1 bij B

Advertisement - register to remove this

Ja mooi, maar dit is al div. malen aan bod geweest de afgelopen 12/15 jaar en heeft tot op heden helemaal niks opgeleverd...
Heel veel petities zijn er ingediend maar geen enkele heeft het gehaald!
Een tijdje terug zat er nog een zgn. maas in de wet en kon je met een Piaggio MP3 (125cc) legaal over de weg met een B rijbewijs.
Tegenwoordig is het e.e.a. aangepast, zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-motor

En ook al is het de EU, mogen landen nog steeds afzonderlijke richtlijnen en wetten invoeren op eigen grondgebied.
Een veel gehoord argument is hiervoor de (beschikbare) infrastructuur die niet voldoet en/of zich er niet voor leent!
En heden ten dage staat dit zeer waarschijnlijk wel op een laag pitje met het huidige demissionaire kabinet.
 
Last edited:
A1 lijkt leuk, maar dit voorstel gaat geen deuk in een pakje boter slaan. Met iets meer vermogen rij je fijner en veiliger.

Kortom, je gaat uiteindelijk toch voor je A als je de smaak te pakken hebt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Voor je auto haal je toch ook gewoon een rijbewijs?
 
A1 lijkt leuk, maar dit voorstel gaat geen deuk in een pakje boter slaan. Met iets meer vermogen rij je fijner en veiliger.

Kortom, je gaat uiteindelijk toch voor je A als je de smaak te pakken hebt. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Voor je auto haal je toch ook gewoon een rijbewijs?
Motorrijbewijs was vroeger eigenlijk hetzelfde als autorijbewijs halen.
Theorie, lessen een paar verrichtingen, stuk rijden en geslaagd (of niet).
Nu is het in veel meer fases, dus ook veel duurder.
 
vind het eerlijk gezegd wel onverantwoord om iemand met bijna nop ervaring, op een motor te laten rijden die niet eens fut genoeg heeft om veilig een vrachtwagen in te halen.
in de stad kunnen deze motortjes prima uit (en zijn ze juist voor gemaakt) maar kun je nóg beter uit met je scooter... dus ´ what's the point´?
voor N-wegen buiten de bebouwde kom (80) kun je er dan wel weer beter mee uit de voeten, en mag/kan je ook sneller.

waar ik wel een einde in zou willen zien is dat getrapte systeem voor motoren.
bij scooters en auto's is het een kwestie van theorie examen, praktijk examen en klaar.
bij motoren is het financieel perverser geregeld met een extra praktijk examen (AVB = bijzondere verichtingen) ertussen.
kassa voor de rijscholen, lijkt het wel...
en waarom mag een 18 jarige met net zn roze pasje wél in een Ferrari of snelle BMW stappen, en niet op een GSX600? (om over een hayabusa maar te zwijgen)
 
Het is en blijft sowieso een lastige kwestie...
Zoals ik al aangaf is dit al diverse malen geprobeerd maar daar houd het dan ook op!
Ook collectief is er het e.e.a. gaande geweest met o.a. de Motorrijdersactiegroep, A.K.A. de MAG, en deze pleit al geruime tijd voor een versoepeling in/van deze regel. Zij zien graag dat de overheid de regels aanpast naar hoe het in onze buurlanden geregeld is.

In Nederland wordt er al wel een tijdje gekeken naar deze eventuele versoepeling, maar het neemt wat meer tijd in beslag dan de MAG hoopt.
Het lijkt zo simpel, maar er zitten zeker wat haken en ogen aan blijkt wel weer!
Veiligheid gaat natuurlijk boven alles dus vandaar dat het doorvoeren van deze eventuele versoepeling behoorlijk wat op zich laat wachten.
En dan zijn er ook nog de vele factoren waar rekening mee gehouden moet worden.


De MAG pleit er wel voor dat als besloten wordt dat je met een B rijbewijs op een 125cc motor mag rijden er wel een aantal eisen gesteld worden. Waaronder een bepaald aantal lessen die je moet volgen en een bepaald aantal jaren rijervaring.
Eigenlijk zouden ze willen dat het net als in onze buurlanden geregeld wordt. Dit is positief gebleken dus waarom zouden we dan niet dezelfde weg volgen?

En juist op dit punt slaan de div. instanties die advies geven aan de overheid een beetje op tilt!
Zolang deze niet op één lijn kunnen komen v.w.b. de (uitvoerbare) regels gaat het feest gewoonweg niet door...
Zo zullen er absoluut eisen gesteld gaan worden zoals, een bepaald aantal lessen die je moet volgen en een bepaald aantal jaren rijervaring.
Het zal dus nog wel even kunnen duren voordat we echt met alleen ons B rijbewijs op een lichte motor mogen rijden!

Edit: om het e.e.a. te kunnen volgen en/of ''up to date'' te blijven, zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws.
Hier wordt sowieso het een of ander vermeld als de motie is aangenomen. Dan nog is er geen zekerheid, maar meestal is iets dergelijks wel doorslaggevend om dit binnen de wet te kunnen impliceren.
 
Last edited:
En ook in deze ronde van wijzigingen in Nl, ingaand 01maart2024 waarin er sprake is van een verruiming van gewicht te besturen met B mbt zware, elektrische busjes geen vrijgeven van lichte motorfiets op B.
Groet,
 
En ook in deze ronde van wijzigingen in Nl, ingaand 01maart2024 waarin er sprake is van een verruiming van gewicht te besturen met B mbt zware, elektrische busjes geen vrijgeven van lichte motorfiets op B.
Groet,
waar heb je dat vandaan? vorig jaar was de verruiming tijdelijk, maar die zou per 1 januari dit jaar zijn teruggedraaid. ik vind geen recente berichten dat het weer verruimd wordt.
ik vind het mesjogge dat je met een autorijbewijs en zonder enig bewijs van voertuigcontrole op een (lichte) motorfiets zou mogen rijden. niet alleen het voertuig, maar ook je plaats op de weg luistert veel nauwer.
ik heb mijn volwaardig A gehaald op mijn 23e, vlak voor ze met de categorieën begonnen.
 
En ik snap niet dat er Tractor rijbewijs bij mij is bijgeschreven , en A1 niet .
idd het erg krom allemaal , en ik mag wel op een MP3 rijden , en niet eens op een 70 CC Motor (oude Zundapp of Kreidler bijvoorbeeld.
Wat ik ook niet snap, dat ik met het rijbewijs T de grootst mogelijke combinatie (tractor + aanhanger) mag besturen, zonder enige rijopleiding te hebben gevolgd...
Zie foto van zo'n combi.
Bij mij is vele jaren geleden T automatisch toegevoegd toen ik mijn rijbewijs moest vernieuwen.
Tractor.jpg
 
En ik snap niet dat er Tractor rijbewijs bij mij is bijgeschreven , en A1 niet .
idd het erg krom allemaal , en ik mag wel op een MP3 rijden , en niet eens op een 70 CC Motor (oude Zundapp of Kreidler bijvoorbeeld.
dat mag op een MP3 met de wielen breed uit elkaar, dat is voor de wet een "auto". de smallere is een motor.
 
dat mag op een MP3 met de wielen breed uit elkaar, dat is voor de wet een "auto". de smallere is een motor.
Het hele zaakje is dus alleen administratief geneuzel en financieel gedreven, niks te maken met vaardigheid noch veiligheid.

Hieronder zoals het geregeld is in Belgie, het enige nadeel is dat je maar een bepaald vermogen 125cc mag rijden en niet in landen waar een 125cc rijden met een B-rijbewijs verboden is, terwijl dit wel gewoon op het "inschrijvingsbewijs" (=kentekenbewijs) vermeldt staat.

Rijbewijs B​

Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen. Er is op die regels één uitzondering: wie een rijbewijs B heeft van voor 1989 heeft ook automatisch het motorrijbewijs A.
 
de normale burger heeft toch geen beschikking over een tractor.
het gros niet nee, maar dat wil niet zeggen dat ze er dan ook niet aan kunnen komen.
Maar geen sterveling gaat zomaar op een tractor rijden. Zal met een 125cc brommer wellicht anders zijn.
het is tijdens de boeren-protesten gebleken dat politievoertuigen maar weinig tegen een traktor uit kunnen richten.
iemand die bijv. als actie een overheidsgebouw wil blokkeren/binnen rijden weet nu welk voertuig ie moet hebben, én mag er gelijk ook mee rijden zonder ook maar één les te hebben gehad met bijv. de afmetingen van zo'n apparaat.

anderzijds is het ook wel raar dat veel autorijbewijs houders zonder één les op een brommer kunnen stappen.
je ziet vaak aan de rijstijl wie er examen voor gedaan heeft en wie t bij zn b´tje gekregen heeft.
(been uitsteken tijdens een flauwe bocht, alsof dat je bij een schuiver overeind houd.
net als een motorrijder midden op de weg rijden, en zo het verkeer ophouden met gevaarlijke inhaal acties als gevolg.
maar ook doorrijden op 60/80 wegen omdat ze niet weten wat dat witte rechthoekige bord met brommer+pijl betekent)

op een 125 gaan rijden met B lijkt me in dat licht gevaarlijker, en waarschijnlijk grond voor den haag om weer met extra betutteling voor ons en motorrijders te komen (denkt aan helmplicht voor snorscooters)
 
Back
Top