achterop bij iemand zonder rijbewijs

ingrid 69

Well-Known Member
hallo allemaal

mijn zoon zit regelmatig achterop bij zijn vriend die nog geen bromfiets rijbewijs heeft en dus onverzekerd rond rijdt.
wat voor concequeties heeft dit voor mijn zoon als ze een ongeluk krijgen?
ik neem aan dat hij geen bekeuring krijgt omdat zijn vriend geen rijbewijs heeft maar wat gebeurt er als mijn zoon gewond raakt of erger?
hopelijk kan iemand mij gerust stellen.

groetjes ingrid
 
Advertisement - register to remove this

Het is hoe dan ook erg dom om onverzekerd rond te rijden.

Stel die jongen rijd iemand aan en richt dusdanig zoveel schade aan dat iemand gehandicapt of erger uit het ongeluk komt (misschien uw zoon die achterop zit), kan hij de rest van ze leven betalen en leven met de gedachte iemand overhoop te hebben gereden.

Met scooter verzekeringen moet je ook altijd een verzekering afsluiten voor een bijrijder. (Ongevallen Opzittenden)
Doe je dit niet, is je bijrijder bij een ongeval NIET verzekerd.
Dit kost vaak maar een paar tientjes per jaar, maar heel veel mensen hebben deze verzekering niet.

-

De Ongevallen Opzittenden verzekering dekt de persoonlijke schade veroorzaakt door een ongeval van uw bijrijder en uzelf.
Wanneer u betrokken raakt bij een aanrijding zijn er drie mogelijke situaties:

Tegenpartij heeft schuld.
Eigen schuld.
Overmacht en dus niemands schuld.

In het eerste geval kunnen u en uw bijrijder de schade verhalen op de verzekeraar van de schuldige tegenpartij.

In de tweede situatie kan uw passagier de schade op uw verzekeraar verhalen.
Deze dekt immers uw aansprakelijkheid.

In situatie drie kan uw passagier de persoonlijke schade bij niemand verhalen, er is immers geen schuldige.

Deze drie situaties geven weer dat een schadeclaim van uw passagier nooit bij u persoonlijk terecht kan komen.
Waarom is het dan toch aan te raden om een Ongevallen Opzittenden Verzekering af te sluiten?

Wanneer u zelf letselschade lijdt door een ongeval door eigen schuld, kunt u zichzelf niet aansprakelijk stellen.
Een Ongevallen Opzittenden Verzekering biedt in dit geval dekking en keert een vast bedrag uit.

De Ongevallen Opzittenden Verzekering keert een vast bedrag uit voor iedere opzittende die door een ongeval blijvend invalide wordt of overlijdt.
Ook al kan uw passagier de opgelopen schade niet op u verhalen, het is toch een prettig idee dat u wat geregeld heeft en dat uw passagier, ongeacht de schuldvraag, een uitkering krijgt.

De Ongevallen Opzittenden Verzekering keert altijd uit, ook naast de uitkering van de schuldige tegenpartij of naast de uitkering van uw verzekering bij eigen schuld.

-

Kortom, als hij een ongeluk krijgt mag u hopen dat uw ziekenfonds de eventuele kosten dekt, en anders moet dit verhaald worden bij de bestuurder van het voertuig, of uit eigen zak omdat meneer wist dat zijn kameraad onverzekerd was.

En dit is vaak niet te betalen, als meneer bijvoorbeeld een gebroken been heeft.

Ook ben je niet verzekerd voor materiele schade. (telefoon, helm, jas, broek, etc)

-

Ik zou dat schoffie dus niet meer op die brommer laten stappen, is gewoon niet slim!
 
De bestuurder heeft geen verzekering, dus de bijrijder ook niet lijkt me (waar zou hij verzekerd door moeten zijn). Sowieso wordt het gegooid op "je wist dat je vriend geen rijbewijs had", of je dat nou wel of niet wist.
 
Verzekeringtechnisch zou je een hoop gezeur kunnen krijgen inderdaad mocht de bestuurder of uw zoon betrokken zijn bij een ongeval. Ligt er ook aan of het eenzijdig is of dat er derden bij betrokken zijn en/of schade hebben.

Voorbeeld, zusje van een vriend van me reed een rondje op mijn scooter en reed de dijk af. Stuur zat in haar been en ambulance moest komen en politie kwam ook gelijk mee. Scooter stond op mijn naam, zij was 18 en had geen rijbewijs. Maar aangezien het hier om een eenzijdig ongeval ging en er niet te hard was gereden en voor de rest alles in orde was werd er nergens moeilijk over gedaan.

Waar je vooral aan moet denken is dat als de bestuurder met uw zoon achterop een rondje aan het rijden is.. en ze komen politie tegen die ze staande wil houden. 99% zeker dat ze de politie kwijt willen rijden en dan gaat het vak gek tot gekker tot er wat gebeurd.
Zit je dan met je zoon thuis in een rolstoel :)

Weet niet hoe oud ze zijn maar zou het gewoon verbieden of een crossmotor kopen oid en op de crossbaan gaan rijden.
 
De opzittende valt onder de verzekering van de bestuurder, als hij niet verzekerd is, is je zoon ook niet verzekerd.

Beetje gevaarlijk..
 
Back
Top