2 punten op rijbewijs

M_S

New Member
Beste,
Ik heb in de afgelopen paar maanden 2x een boete gekregen voor het maken van een wheelie.
Nu heb ik de eerste boete binnen, maar de 2e nog niet. Ook kreeg ik een brief van het OM dat ik 1 punt heb gekregen op mijn rijbewijs. Nu denk ik dus dat als die volgende boete binnen krijg dat ik mijn 2e punt krijg. Wat zijn dan precies de consequenties? Ik had op internet gezien dat ik dan iets van rijvaardigheid nogwat moet doen maar vond het allemaal een beetje vaag. Is er iemand die dit weleens heeft gehad?
Mvg,
M
 
Advertisement - register to remove this

Strafpunt bij zwaardere overtredingen​

Met het beginnersrijbewijs kan de overheid bestuurders die gevaarlijk of roekeloos rijden strenger aanpakken. U krijgt een strafpunt als de politie u staande houdt voor een verkeersovertreding. Denk aan te snel rijden, bumper kleven of het veroorzaken van een ongeluk. Na de tweede zware verkeersovertreding (en dus het tweede strafpunt) meldt het Openbaar Ministerie u aan bij het CBR. Het CBR zal dan een onderzoek doen naar uw rijvaardigheid.
Dus ... Reken er maar op dat je word aangemeld voor wat ze Noemen ... Een ASO Cursus ... is een dure grap , en een volgende Wheelie... ben je je rijbewijs voorlopig kwijt ... Goed VET Man .... Wheelies maken op de openbare weg .
 
Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat TS 2x een boete heeft gehad voor het maken van een wheelie.
Dit terwijl een agent verplicht is om het rijbewijs direct in te nemen wanneer hij/zij deze overtreding constateert.
Artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Hier staat in: het, mogelijk, in gevaar brengen van de overige weggebruikers.

Maar goed, laten we aannemen dat je de 1e keer goed bent weggekomen.
Boete betalen en die punt voor lief nemen.

De 2e gaat een ander verhaal worden.
Binnen een paar maanden dezelfde overtreding.
Daar gaan ze bij het Openbaar Ministerie niet blij van worden.

Hoogstwaarschijnlijk dien je je te verantwoorden bij het o.m.
Deze kan je een E.M.G. opleggen.

Zie onderstaande link welke @Brute-Force bedoelt.
 
Dat ik wheelies doe doet er niet toe, vroeg alleen wat de consequenties waren. En ik denk dat ik artikel 5 niet heb gekregen omdat ik allebei de keren op een leeg industrie terrein ben aangehouden.
 
Blijft evengoed wel de openbare weg en geen afgesloten (met hek) terrein...
Gevaarsetting zal dan wat minder zijn maar het kan goed zijn dat het alsnog gemeld gaat worden aangezien dit de 2e keer is in een korte periode.

Feit is wel dat het wel gemeld wordt en dat kan leiden dat het CBR je gaat uitnodigen (verplicht) voor een verplicht praatje met een cursus.
Maar goed, voorlopig is dit nog niet aan de orde en zal het wel even duren voor dat men een besluit neemt.
Het CBR kan namelijk buiten justitie om besluiten om jouw alsnog een cursus te laten volgen.

Je maakt als beginnend bestuurder in ieder geval geen goede beurt met dit soort gedrag.
(is een aanname dat je een beginnersrijbewijs hebt, maar voor beide varianten is het idem v.w.b. de straf of vervolg wat er uit kan voortvloeien.)
 
Last edited:
Back
Top