Ja dat geluid denk ik wel dat het door het draaien komt, hij draait bijna 2x zo snel namelijk.Zou het een dashbord van een liberty kunnen zijn? Misschien dat hij dan door het te snel draaien van de km teller dat geluid is gaan maken.
Is maar een gokje
Als je zou willen kijken graag! Dan ga ik dat ook even doen bij de vespa… toch blijft het een gek verhaal. Wat wel anders was bij de twee tellers was dat de originele met een klik systeem op elkaar zat. (Het glas op het dashboard) en de gene die ik op martkplaats kocht zat met schroefjes op elkaar.Ik weet niet of de vertanding bij de teller aandrijver zelf anders is of in het dashboard. Zou ook niet weten hoe je hier achter kan komen zonder ze uit elkaar te halen.
Heb hier nog een liberty staan en kan die morgen best even uit elkaar om het aantal tanden te tellen.
Oh dit is wel een heel ander dashboard, die van mij is echt een lx dashboard. Ik ga morgen een weekje op vakantie en daarna kan ik wel naar de tandjes kijken. Maar ik denk dat ik gewoon een slecht dashboard heb gekregen.View attachment 61105View attachment 61106View attachment 61107
Dit is een 2006 model piaggio liberty 4t 2v. Het viel me nu ook op dat er liberty op de teller staat.
Niet te nauw letten naar de maten op de schuifmaat, dit is een goedkope. Had deze gepakt omdat die wat duidelijker af te lezen is
Hey sorry voor mijn late reactie ik was op vakantie, de snelheids teller geeft zoon beetje het dubbele aan inderdaad. Maar de kilometerstand lijkt wel normaal op te lopen…De snelheidsmeter geeft het dubbele aan, zeg je.
Hoe zit het met de km-teller, geeft deze ook het dubbele aan?
Want de km-teller zit mechanisch verbonden met de km-tellerkabel terwijl de koppeling tussen het km-tellergedeelte en de snelheidsmetergedeelte een magnetische koppeling is.
Dus als de km-teller "normaal" telt en de snelheidsmeter het dubbele, ligt het niet aan de meenemer maar aan deze magnetische koppeling.
de snelheids teller geeft zoon beetje het dubbele aan inderdaad. Maar de kilometerstand lijkt wel normaal op te lopen…
Zit dat in het dashboard?Dan even kijken naar die magnetische koppeling, waarschijnlijk schuurt hier iets mechanisch.
Aah zo, top met die filmpjes erbij bedankt! Ik ga het even nakijken maar ik denk toch dat er iets niet klopt. Want het maakt ook echt een enorme herrie als je 30+ rijdt. Dus ik denk dat t echt gewoon te hard ronddraait… maar ik ga het nakijken.Ja, die magnetische koppeling zit in je km-teller/snelheidsmeter.
Hier onder in het Youtube-filmpje een uitleg, dit is weliswaar van een auto maar functioneert hetzelfde als die van jouw scooter.
Het principe is dat je km-tellerkabel je km-teller meeneemt maar tevens ook een magneet rond draait in een cup van ijzer.
De magnetische kracht van de ronddraaiende magneet oefent een bepaalde "drag" uit op deze cup en deze zal willen gaan meedraaien.
Echter aan het asje wat aan de cup verbonden zit en waar ook de wijzer van je snelheidsmeter zit gemonteerd zit ook een veertje die ervoor zorgt dat je een bepaalde kracht in de tegengestelde richting wordt uitgeoefend en ervoor zorgt dat bij een bepaalde "drag" van de magneet de wijzer een bepaalde stand inneemt.
Hieronder nog een uitleg:
Het was van iemand die hobby matig scooters repareerde, en ook schade scooters in onderdelen verkocht. Hij had er wel een stuk of 15 liggen.Waarom zou iemand zijn dashboard verkopen?
Dat is altijd de gok op marktplaats.