Problemen na vervangen dashboard

dnh300

Active Member
Beste, ik heb het dashboard van de vespa lx50 4t uit 2007 van mijn vriendin vervangen. Het oude dashboard had in de zon gestaan met een windscherm en de wijzers van de kilometerteller en tankinhoud waren krom getrokken. Ook werkte de kilometer teller daardoor niet meer.

ik heb op marktplaats een dashboardje gevonden, zag er prima uit (leek alleen een iets ouder model). Maar de kabel voor de km stand en snelheid ging er zo op, en ook de twee aansluitingen van de electra.

nu zit ik met het volgende probleem, als je 50 rijdt geeft de teller 100 aan. :) en je hoort een heel hard geluid uit het dashboard komen, Van de kilometer teller kabel.

nu heb ik even het wormwiel van de teller aandrijving eruit gehaald zodat er wel gewoon met de scooter gereden kan worden.

maar hoe kan ik dit oplossen? Moet er een wormwiel met een andere verhouding in omdat dit dashboard misschien voor een ouder/nieuwer model vespa is? het rare is dat het harde schurende geluid pas na zoon 20km is gekomen, wel gaf de teller bij 50km/h al vanaf het begin zoon 100km/h aan…
 
Advertisement - register to remove this

Zou het een dashbord van een liberty kunnen zijn? Misschien dat hij dan door het te snel draaien van de km teller dat geluid is gaan maken.
Is maar een gokje
Ja dat geluid denk ik wel dat het door het draaien komt, hij draait bijna 2x zo snel namelijk.

Maar hoe kan ik erachter komen of het voor een LX of Liberty is? Degene op marktplaats verkocht het als Vespa….

En is dit niet uitwisselbaar?
 
Ik weet niet of de vertanding bij de teller aandrijver zelf anders is of in het dashboard. Zou ook niet weten hoe je hier achter kan komen zonder ze uit elkaar te halen.

Heb hier nog een liberty staan en kan die morgen best even uit elkaar om het aantal tanden te tellen.
 
Ik weet niet of de vertanding bij de teller aandrijver zelf anders is of in het dashboard. Zou ook niet weten hoe je hier achter kan komen zonder ze uit elkaar te halen.

Heb hier nog een liberty staan en kan die morgen best even uit elkaar om het aantal tanden te tellen.
Als je zou willen kijken graag! Dan ga ik dat ook even doen bij de vespa… toch blijft het een gek verhaal. Wat wel anders was bij de twee tellers was dat de originele met een klik systeem op elkaar zat. (Het glas op het dashboard) en de gene die ik op martkplaats kocht zat met schroefjes op elkaar.

ook zijn de lampjes iets minder vel en lijkt het een wat ouder ding, maar dat maakt vrij weinig uit lijkt me…
 
20210709_151249.jpg20210709_145743.jpg20210709_145800.jpg


Dit is een 2006 model piaggio liberty 4t 2v. Het viel me nu ook op dat er liberty op de teller staat.

Niet te nauw letten naar de maten op de schuifmaat, dit is een goedkope. Had deze gepakt omdat die wat duidelijker af te lezen is
 
View attachment 61105View attachment 61106View attachment 61107


Dit is een 2006 model piaggio liberty 4t 2v. Het viel me nu ook op dat er liberty op de teller staat.

Niet te nauw letten naar de maten op de schuifmaat, dit is een goedkope. Had deze gepakt omdat die wat duidelijker af te lezen is
Oh dit is wel een heel ander dashboard, die van mij is echt een lx dashboard. Ik ga morgen een weekje op vakantie en daarna kan ik wel naar de tandjes kijken. Maar ik denk dat ik gewoon een slecht dashboard heb gekregen.
 
Heb net fotos van het lx dashboard opgezocht en dat ziet er inderdaad heel anders uit. Dacht dat het net zoals bij de iget modellen dezelfde waren.

Zou je anders de mechanische delen van het oude dashboard in het nieuwe kunnen zetten?
 
De snelheidsmeter geeft het dubbele aan, zeg je.
Hoe zit het met de km-teller, geeft deze ook het dubbele aan?

Want de km-teller zit mechanisch verbonden met de km-tellerkabel terwijl de koppeling tussen het km-tellergedeelte en de snelheidsmetergedeelte een magnetische koppeling is.

Dus als de km-teller "normaal" telt en de snelheidsmeter het dubbele, ligt het niet aan de meenemer maar aan deze magnetische koppeling.
 
De snelheidsmeter geeft het dubbele aan, zeg je.
Hoe zit het met de km-teller, geeft deze ook het dubbele aan?

Want de km-teller zit mechanisch verbonden met de km-tellerkabel terwijl de koppeling tussen het km-tellergedeelte en de snelheidsmetergedeelte een magnetische koppeling is.

Dus als de km-teller "normaal" telt en de snelheidsmeter het dubbele, ligt het niet aan de meenemer maar aan deze magnetische koppeling.
Hey sorry voor mijn late reactie ik was op vakantie, de snelheids teller geeft zoon beetje het dubbele aan inderdaad. Maar de kilometerstand lijkt wel normaal op te lopen…
 
Ja, die magnetische koppeling zit in je km-teller/snelheidsmeter.

Hier onder in het Youtube-filmpje een uitleg, dit is weliswaar van een auto maar functioneert hetzelfde als die van jouw scooter.
Het principe is dat je km-tellerkabel je km-teller meeneemt maar tevens ook een magneet rond draait in een cup van ijzer.
De magnetische kracht van de ronddraaiende magneet oefent een bepaalde "drag" uit op deze cup en deze zal willen gaan meedraaien.
Echter aan het asje wat aan de cup verbonden zit en waar ook de wijzer van je snelheidsmeter zit gemonteerd zit ook een veertje die ervoor zorgt dat je een bepaalde kracht in de tegengestelde richting wordt uitgeoefend en ervoor zorgt dat bij een bepaalde "drag" van de magneet de wijzer een bepaalde stand inneemt.


Hieronder nog een uitleg:

 
Ja, die magnetische koppeling zit in je km-teller/snelheidsmeter.

Hier onder in het Youtube-filmpje een uitleg, dit is weliswaar van een auto maar functioneert hetzelfde als die van jouw scooter.
Het principe is dat je km-tellerkabel je km-teller meeneemt maar tevens ook een magneet rond draait in een cup van ijzer.
De magnetische kracht van de ronddraaiende magneet oefent een bepaalde "drag" uit op deze cup en deze zal willen gaan meedraaien.
Echter aan het asje wat aan de cup verbonden zit en waar ook de wijzer van je snelheidsmeter zit gemonteerd zit ook een veertje die ervoor zorgt dat je een bepaalde kracht in de tegengestelde richting wordt uitgeoefend en ervoor zorgt dat bij een bepaalde "drag" van de magneet de wijzer een bepaalde stand inneemt.


Hieronder nog een uitleg:

Aah zo, top met die filmpjes erbij bedankt! Ik ga het even nakijken maar ik denk toch dat er iets niet klopt. Want het maakt ook echt een enorme herrie als je 30+ rijdt. Dus ik denk dat t echt gewoon te hard ronddraait… maar ik ga het nakijken.
 
Back
Top