Problemen met Gilera Runner Malossi (injectie)

tre_qe

Well-Known Member
Ik heb wat vragen over mijn Gilera Runner Malossi. (injectie motor)
Hij ziet er hetzelfde uit als de foto's in deze advertentie: http://tinyurl.com/2th9jh
maar dan compleet in het rood en zonder al die lelijke stickers. :)

Ik heb hem ruim een jaar geleden gekocht met zo'n 4500 op de teller. Werkte destijds prima, maar sinds begin dit jaar problemen. Inmiddels heb ik al een derde van de originele prijs aan reparatiekosten uitgegeven en ik begin het een beetje zat te worden.

Wat is er gebeurd:

Begin 2007 kreeg ik vreemde problemen.
De scooter haperde regelmatig bij hoge snelheden. Net of hij even geen benzine kreeg. Ook startte hij moeilijk of niet. (hij pakte hem wel, maar sloeg direct af) Of hij startte wel, maar zodra ik hem had afgezet moest ie bv een nacht staan, voordat ik weer een succesvolle poging kon wagen. Een keer heb ik de accu leeggestart en toen kon ik niets meer. Ding terug. Hoppa ~100 euro aan kosten. Nieuwe accu erin en iets met slangetjes die niet goed waren. (verder heb ik echt geen idee)

Maar goed, hij reedt weer. Een paar weken later weer hetzelfde (we spreken over ongeveer maart) met weer een lege accu. Weer ~100 euro. Maar ja, rijden deed ie weer...

Niet voor lang, want de symptonen zoals ik die boven beschreef kwamen weer terug. Tot het moment dat het steeds erger werd en hij zelfs met een volle accu gewoon echt niet meer wilde starten. Begin october, na een lange vakantie (problemen waren dus al een aantal maanden aanwezig) Ding weer terug.... en dit keer een duidelijke probleemomschrijving van de reparateur:

Volgens de reparateur/winkel is er -in- het motorblok iets afgebroken, (?) waardoor er minieme ijzerdeeltjes zijn vrijgekomen die ook in het injectiesysteem terecht zijn gekomen. Hierdoor is het injectiesysteem kapot gegaan. Dit moest vervangen worden (?) incl de drukpomp. (of alleen de drukpomp, maar dat weet ik niet) Kosten 250 euro.

Waarschijnlijk is dit eerder dit jaar niet opgemerkt, maar dat terzijde.

Ik vraag mij af of er mensen zijn die van dit probleem hebben gehoord? Ijzerdeeltjes die afbreken en in het injectiesysteem terechtkomen? Als dit werkelijk waar is, hoe kan er iets afbreken in het blok en zoveel schade aanrichten? Op de een of andere manier denk ik dan aan een fabrieksfout.

Ik heb de scooter inmiddels terug en hij rijdt weer. En ik heb nog geen haperingen e.d. opgemerkt. Ik heb nu echter last van een vervelend bijgeluid: wanneer ik gas geef hoor ik een soort van krakend/knetterend geluid boven het geluid van de motor uitkomen. Wat het is, i don't know... maar het komt vanuit de omgeving van blok en het is alleen bij gasgeven. Iemand een verklaring?

Ik heb zelf totaal geen verstand van scooters, maar ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. Ik sta eigenlijk op het punt om het ding in de verkoop te doen, want ik word een beetje ziek van de problemen. Ik moet gewoon iets hebben dat rijdt en blijft rijden. En dat is helaas bij deze niet het geval. Volgende keer toch maar een nieuwe scooter kopen.. dan heb ik tenminste garantie.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

kleine ijzer deeltjes lijkt me stug, maar als je brandstof injector kapot is dan kan je die aleen maar bestellen met een complete injectie rail en die zijn echt prijzig.

heb het zelf niet echt op injectie, maar je zou heb anders ook om kunnen bouwen naar een carb versie. en dat is helemaal niet zoveel werk.

en dat geluid zouden evt je lagers / compressor kunnen zijn en wat ook nog wel eens voor komt is dat er zand tussen je vliegwiel en onteking zit, komt ook nog wel eens voor bij pia injectie. en dat kan ook hele rare bij geluiden veroorzaken.
 
Back
Top