Gj Sparky
,
Ik moet eerlijk (en tot mijn schaamte) toegeven dat ik dit niet meer weet!
Het schema heb ik toen specifiek gemaakt voor de 2 takt type 0 t/m 2 van de Peugeot scooters.
(vandaar ook de Peugeot kleuren qua bedrading)
In dit geval heb ik het gisteren iets aangepast voor Minarelli en had ik gisterenavond geen zin meer (het was al laat) om verder te gaan.
Ik ging er vanuit dat het enigszins wat duidelijkheid kon brengen voor de ts.
Het meeste heb ik ook via Paint gedaan wat inderdaad een gruwel is om te doen.
Maar met wat knip en plakwerk komt men ook een eind. Niet echt ideaal maar je moet toch wat!
Hedenmiddag heb ik wat (extra) tijd gehad om m'n persoonlijke bibliotheek door te kunnen bladeren en heb ik een schema gevonden wat identiek is aan de oude Yamaha Neo's i.c.m. een Teikei of Gurtner carburateur met een handmatige choke en opgenomen lichtweerstand.
De schema's die hier in de resources staan kloppen niet of zijn van een later bouwjaar waarbij de fabrikant is overgestapt naar een Dellorto carburateur i.c.m. een elektrische choke waarbij de aan/uit schakelaar voor de verlichting is komen te vervallen!
M.a.w. continu verlichting zodra de motor in werking is met alleen een hoog/laag verlichtingsschakelaar op de stuurkap.
Het schema is van origine afkomstig van de Yamaha Flipper 50 welke hier in Europa beter bekend staat en/of stond als de Yamaha Why 50 i.c.m. het oude AC-CDI systeem. De benodigde energie wordt opgewekt door de laadspoel van de stator en naar de CDI gestuurd waar het tijdelijk word opgeslagen. Dit in tegenstelling tot het DC-CDI systeem waarbij de benodigde energie wordt opgewekt via de accu om de motor te kunnen starten. Ook dit word tijdelijk opgeslagen maar wordt de gelijkspanning omgezet in wisselspanning door een zgn. omvormer in de CDI.
Maar goed, tot zover weer het lesuurtje
!
Aangezien Thomas alleen een probleem heeft qua het wisselspanning verlichting circuit als de motor in werking is, is het bovenstaande niet echt van belang en/of toepassing!
Hieronder de schematische weergave van onderdelen met legenda en kleurcoderingen van de bedrading:
Wederom succes en we lezen het wel als je zover bent!