problemen met de spanningsregelaar / cdi / ontsteking?

Danny Eden

New Member
goede middag ik heb hier een jog rr op het moment staan waar we wat problemen mee hebben. ik zal even een korte uitleg geven wat tot nu toe allemaal gebeurt is.
gaat om een jog rr uit 2009 deze is helemaal standaard verder. we hadden deze gekocht om een stuur slot dat kapot. nieuw stuur slot besteld en geinstaleerd en met aan sluiten van de stekkers heb ik kortsluiting gehad. en er zat op dat moment een te sterke zekering in waardoor de cdi en de spannings regelaar een af hebben gekregen. oke deze twee dus ook nieuw besteld. na installatie wilde die wel weer starten maar nu klapt hij de hele tijd de zekeringen eruit zo gauw je hem dus wilt starten is de spannings regelaar die ik heb gekregen soms niet goed? en wat ik vreemd vindt is dat de cockpit display niet mee wilt werken deze heb ik al een keer uit elkaar geschroefd om te kijken of die misschien was door gebrandt maar niks op de printplaat te zien en knipperlichten enzo die werken gewoon en dat geeft die ook met de lampje s aan.

moet ik nou toch nog eens gaan kijken voor een andere spanningsregelaar of zou die steeds ergens kortsluiting maken als de motor start?
 
Advertisement - register to remove this

Misschien is de bekabeling te heet geworden? Als er in korte tijd een hoge stroom loopt, dan zal dit op een dunnere kabel / stroom draad een hoop warmte genereren. En koper dat heel heet geworden is zal verbranden of blauw uit slaan.

Er is een reden waarom er maar een bepaalde lage waarde zekering erin mag zitten.. Om te zorgen dat de beveiliging sneller kan in grijpen.
Ga je er een zekering met een hogere waarde erin zetten, dan blijft de stroom kring langer niet onderbroken.. En ja dan kan er schade ontstaan.
 
De zekering is de zwakste schakel in het systeem, en dit is niet voor niets zo uitgevoerd/gedaan.
Het is een beveiliging zodat de spanning niet te hoog op kan lopen en onderdelen beschadigen.
Juiste is 7,5 A maar lees niks ofdat je deze ook vervangen hebt voor de juiste amp.

De CDI krijgt echter spanning vanaf de accu en niet van de stator/ontsteking!
De regelaar staat dus hier los van, pas als de motor loopt gaat de regelaar wat doen.
Regelaar gaat meestal stuk omdat deze niet goed naar massa kan afregelen.

Ook heb je het contactslot vervangen, is dit een originele of immi?
Hoeveel kabels/draden komen er vanaf het nieuwe contactslot..., is dit 5, 4 of toch 3 kabels?
 
Last edited:
het contactslot is een imi van tnt maar extra opgelet dat deze even veel aan sluitingen had en met de originele stekker kon aansluiten.

maar even een kort update:
bij gebruik van de oude spanningsregelaar wilt hij el starten met de elektrische start maar zo gauw je deze los laat slaat hij ook meteen weer uit.
en bij gebruik van de nieuwe regelaar wilt die ook die poging gaan doen om te starten maar dan slaat de zekering eruit.

misschien dat jullie wat aan deze info hebben
alvast bedankt voor de eerdere reactie. want het zou balen zijn als ik de halve kabel boom moet gaan door meten

persoonlijk heb ik het gevoel dat ik een regelaar heb gekocht ook imi van 123scooters.nl en dat deze al een slag in zijn koffer heeft.

ohh en de zekeringen die gebruikt waren zijn 7,5 amp.
 
Last edited:
Back
Top