Probleem met monteren lagers met kunstofkooi HELP!

PlaYa4YUE

H.T.G Member #14
ik heb gisteren geprobeerd mijn metrakit lagers met kunstofkooi in mijn blok te zetten maar zonder succes.

ik heb het als volgt gedaan.


Grote carter verhit (15/20) min en lager er in gelegd.
Toen heb ik de krukas er in gestoken.

Ben toen mijn kleine carterdeel gaan verwarmen lager er in gezet. even gewacht

en toen wilde ik het kleine gedeelte van de carter met lager over de krukas schuiven/zetten maar hij wilde niet zakken.

met als gevolg 2 lagers gemold.
en bij een vriend van mij lukte het ook al niet:(

Ik heb nu wel een beetje de pest in

met de onderstaande lagers ging het op mijn manier goed.

wat doe ik fout?

Was het het gedeelte met de krukas nog te warm? moet ik die eerst helemaal af laten koelen?

of was het kleine gedeelte met lager niet warm genoeg ( dus zetten niet genoeg uit)

hoe doen jullie het ?

eerst lagers op krukas?
of.......

mensen met tips zijn welkom:)

nu wil ik deze lagers gaan gebruiken ( zijn goedkoper) volgens jps de beste

Mijn setup wordt :

MHR speed replica
Hebo racing II
21mm/25mm carb
etc

Zijn dit de beroemde C-3 lagers? voor pia met stalenkooi.

c-3pia.JPG


greetz YL
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Xander
Je moet de krukas en carter ook direct monteren nadat je je lagers erin zet. Anders koelen ze af. :)


ja dat weet ik :)
maar je kan maar 1 helft per keer verwarmen met 1 brander
En ik kreeg het kleine gedeelte met lager er niet op

Dus ik denk dat de krukas nog te warm was in het grote gedeelten van de carter.
 
Originally posted by vivapower
maarre wat is er nou mol gegaan aan je lagers dan?

we hebben ze er uit getikt uit grote carter
En aan de onsteking kant zat de lager op de helft van de krukas (wilde niet zakken)

die hebben we met "geweld" wel nog warm er af getrokken
dus die lagers waren rijp voor de sloop
 
Ik doe altijd de lagers en krukas in de diepvries. Dan verhit je de ene carterhelft tot ongeveer 120-130 graden. Je haalt het lager uit de diepvries en dan valt het er zo in zonder hamer of wat dan ook. Andere kant doe je precies hetzelfde. Dan doe je de krukas ertussen vloeibarepakking en dan maak je het blokje dicht. Misschien handig om te kijken in de howto :!
 
Originally posted by ronnie_nrg
Ik doe altijd de lagers en krukas in de diepvries. Dan verhit je de ene carterhelft tot ongeveer 120-130 graden. Je haalt het lager uit de diepvries en dan valt het er zo in zonder hamer of wat dan ook. Andere kant doe je precies hetzelfde. Dan doe je de krukas ertussen vloeibarepakking en dan maak je het blokje dicht. Misschien handig om te kijken in de howto :!


ja nadat je de krukas er in 1 deel in hebt wordt hij warm tog.

daarna lukt het me niet om het kleine deel er op te krijgen.

en how to do's heb ik zat gelezen maar niemand verteld iets over kunstof kooien bij de lager op de foto ging het in 1 keer en met die ander lagers helaas niet:(
 
Originally posted by PlaYa4YUE
misschien een idee als iemand een lager topic opend?
met alle types lagers die meest voorkomen op de verschillende blokken.
Dat lijkt me een beetje loos. Meestal bedenk je van te voren welke lagers je gaat kopen :rolleyes: . En niet dat als je ze hebt dat je nog moet gaan kijken welke lagers je eigenlijk hebt gekocht.
 
Originally posted by streetje
Dat lijkt me een beetje loos. Meestal bedenk je van te voren welke lagers je gaat kopen :rolleyes: . En niet dat als je ze hebt dat je nog moet gaan kijken welke lagers je eigenlijk hebt gekocht.

voor de mensen die ze nog moete kopen is het wel handig?
 
Originally posted by PlaYa4YUE
ja nadat je de krukas er in 1 deel in hebt wordt hij warm tog.

daarna lukt het me niet om het kleine deel er op te krijgen.

en how to do's heb ik zat gelezen maar niemand verteld iets over kunstof kooien bij de lager op de foto ging het in 1 keer en met die ander lagers helaas niet:(

Ja dan zet het zo ver mogelijk erop. Dan probeer je de imbusbouten er in te draaien. Als dit niet lukt met een kunstof hamer rustige klpojes uitdelen dan sluit het vanzelf aan.
succes
 
lagers in de diepvries doen, om ze daarna in het verwarmde carter te doen heeft weinig nut.......daar bereik je namelijk toch niet echt een groot temperatuursverschil mee.

Ik heb hetzelfde gehad, dat mijn lager op de helft uit zet in het carter. Je lager zit dan op de helft vast. Dit komt denk ik dat je te langzaam gehandelt hebt.

Als een lager contact maakt met een verwarmd carter wordt het lager ook in no-time warm, en zet meteen uit.

Misschien moet je iets maken zodat je het lager verder zou kunnen trekken. Bij een lager in een carter moet je dus wel op de buitenring van het lager steunen. Anders maak je het lager kapot
 
dat c3 lager wat op je foto staat is prima. Gebruik het op m'n straat-nrg met std cilinder en rijdt perfect.

En ook op m'n andere nrg draait het ook nog prima rond de 13.000 toeren.
 
Back
Top