GelijkspanningMeet je gelijk- of wisselspanning?
Moet ik nakijken; knipperlichten doen het wel, weet ik nog.De choke gebruikt dezelfde spanning als je koplamp, achterlicht en cockpitverlichting.
Doen deze het wel?
Voltage wisselde inderdaad bij toerental maar kwam niet hoger uit dan 1,5 VoltDeze spanning wordt begrensd door de spanningsregelaar door enkel de toppen van de sinus te snijden die boven de 12V a 13V uitkomen, maar varieert in spanning afhankelijk van het toerental.
Ik vermoed dat deze weerstand de boosdoener is nu de knipperlichten het wel doen. Ga volgende week eens proberen een andere weerstand erop te zetten.Misschien kun je ook even kijken of de serieweerstand van 5 Ohm nog in orde is en of deze nog goed tegen massa zit.
Als deze defect is krijgt je choke ook geen spanning.
die werken op DC van de accu en niet via de stator , choke is wisselspanning . meet eens naar de massa , je zou dan in de buurt van de 5 ohm , moeten meten , meet je niets is er daar iets loos , boutje waarmee de weerstand tegen het frame zit , is ook de massa plekis nu de knipperlichten het wel doen
Die spanning is een deel van een sinus dus ik denk dat het beter is als je de meter op wisselspanning zet.Ik vermoed dat deze weerstand de boosdoener is nu de knipperlichten het wel doen. Ga volgende week eens proberen een andere weerstand erop te zetten.
Ja, het metaal van het frame en de bout waar de weerstand aan bevestigd is, zijn helemaal blank en dus roestvrij.Hangt de weerstand eenzijdig wel aan massa?
Dat zou ik niet doen en die schakelaar heeft totaal geen nut.@Sparky, is het als alternatief een idee om de choke rechtstreeks op de accu aan te sluiten met een aan/uit-schakelaar ertussen?
@Sparky, het idee is dat je dan die schakelaar gebruikt om het circuit te onderbreken als de scooter niet rijdt (; dus een extra handeling als je het contact uitzet). Dit ter voorkoming dat je de accu leeg trekt en zodat de choke weer in zijn 'koude stand' komt.@Sparky, is het als alternatief een idee om de choke rechtstreeks op de accu aan te sluiten met een aan/uit-schakelaar ertussen?
Dat zou ik niet doen en die schakelaar heeft totaal geen nut.
Want zet je die schakelaar uit dan krijgt het verwarmingselement in de choke geen spanning meer , het verwarmingselement koelt af, de chokenaald trekt zich dus terug en de de brommer krijgt dan juist weer een extra rijk mengsel.
De scooter kreeg ik nadat deze zo'n 15 jaar had stilgestaan maar daarvoor altijd zonder problemen had gestart/gereden. De vorige eigenaar had niet aan de scooter gesleuteld dus ik vermoed dat de choke origineel is. Ik ga jouw tip rondom de serieweerstand binnenkort toch eens proberen want ergens zit toch iets niet goed. Wordt vervolgd.Wat wel kan zijn is, dat die choke geen originele is en dus helemaal geen serieweerstand nodig heeft.
Die extra schakelaar is niet nodig.@Sparky, het idee is dat je dan die schakelaar gebruikt om het circuit te onderbreken als de scooter niet rijdt (; dus een extra handeling als je het contact uitzet). Dit ter voorkoming dat je de accu leeg trekt en zodat de choke weer in zijn 'koude stand' komt