Probleem met de Elektrische choke van een Peugeot Rapido

VinceBog

Member
Hi,

De elektrische choke van mijn Peugeot Rapido - bouwjaar 1985 tot 1993 - werkt alleen als ik deze rechtstreeks op 12 Volt aansluit. Dan wordt de choke warm en gaat het busje met het pennetje voor de afsluiting van de extra benzinesproeier naar buiten. Op de stroomdraden van de choke meet ik maar 1,5 Volt wat m.i. 12 Volt moet zijn. Weet iemand hoeveel Volt er precies op deze draden moet staan en wat het probleem van de te lage Voltage is?

Groet, Vince
 
Advertisement - register to remove this

Meet je gelijk- of wisselspanning?
De choke gebruikt dezelfde spanning als je koplamp, achterlicht en cockpitverlichting.
Doen deze het wel?
De spanning komt via een gele draad rechtstreeks van de stator achter je vliegwiel.
Deze spanning wordt begrensd door de spanningsregelaar door enkel de toppen van de sinus te snijden die boven de 12V a 13V uitkomen, maar varieert in spanning afhankelijk van het toerental.

Misschien kun je ook even kijken of de serieweerstand van 5 Ohm nog in orde is en of deze nog goed tegen massa zit.
Als deze defect is krijgt je choke ook geen spanning.
 
Zit aangesloten op dezelfde draad die je verlichting voedt , brand deze wel normaal ? Dan zou je een connector , of massa probleem kunnen hebben
Post automatically merged:

gelijk met @Sparky
Post automatically merged:

:joycat::joycat:
 
Meet je gelijk- of wisselspanning?
Gelijkspanning

De choke gebruikt dezelfde spanning als je koplamp, achterlicht en cockpitverlichting.
Doen deze het wel?
Moet ik nakijken; knipperlichten doen het wel, weet ik nog.

Deze spanning wordt begrensd door de spanningsregelaar door enkel de toppen van de sinus te snijden die boven de 12V a 13V uitkomen, maar varieert in spanning afhankelijk van het toerental.
Voltage wisselde inderdaad bij toerental maar kwam niet hoger uit dan 1,5 Volt

Misschien kun je ook even kijken of de serieweerstand van 5 Ohm nog in orde is en of deze nog goed tegen massa zit.
Als deze defect is krijgt je choke ook geen spanning.
Ik vermoed dat deze weerstand de boosdoener is nu de knipperlichten het wel doen. Ga volgende week eens proberen een andere weerstand erop te zetten.

Allen dank voor jullie reacties.
 
is nu de knipperlichten het wel doen
die werken op DC van de accu en niet via de stator , choke is wisselspanning . meet eens naar de massa , je zou dan in de buurt van de 5 ohm , moeten meten , meet je niets is er daar iets loos , boutje waarmee de weerstand tegen het frame zit , is ook de massa plek
 
Ik vermoed dat deze weerstand de boosdoener is nu de knipperlichten het wel doen. Ga volgende week eens proberen een andere weerstand erop te zetten.
Die spanning is een deel van een sinus dus ik denk dat het beter is als je de meter op wisselspanning zet.
Verder zomaar onderdelen wisselen kost geld wat misschien geen resultaat geeft.
Beter even de weerstand Ohms meten en meten of de groen/gele draad tussen choke en weerstand niet onderbroken is.
Verder om te bevestigen dat er wel degelijk spanning tot aan de choke wordt geleverd vanuit de stator even met de multimeter de spanning meten tussen de gele draad van de chokeconnector en de min-pool van de accu.
Meet je ook de volle spanning op de groen/gele draad van de chokeconnector die je ook op de gele draad had gemeten tov de minpool accu dan is:
  • of de geel/groene draad tussen choke en weerstand onderbroken of maakt slecht contact.
  • of de weerstand is defect.
  • of de weerstand ligt niet goed of helemaal niet aan massa.
 
@Sparky
Ik heb het probleem met de choke weer opgepakt. Op de weerstand meet ik 5,22 Ohms. Op de draden van de choke meet ik tussen 10,5 en 12 Volt wisselspanning. De groen/gele draad tussen choke en de weerstand is niet onderbroken. Alles ziet er m.i. dus goed uit maar de choke wordt nog steeds niet warm; deze wordt alleen warm als ik de choke direct op 12 volt aansluit.
 
Hangt de weerstand eenzijdig wel aan massa?

Want als op de gele draad een spanning staat van 10 a 12 Volt en de geel/groene draad tussen choke en weerstand is in orde en de weerstand is in orde en de weerstand hangt eenzijdig aan massa dan is het circuit compleet en moet de choke gewoon werken vooral als hij werkt wanneer je hem aan de accu hangt.
 
Hangt de weerstand eenzijdig wel aan massa?
Ja, het metaal van het frame en de bout waar de weerstand aan bevestigd is, zijn helemaal blank en dus roestvrij.

Ik zit al te denken om een handchoke erop te zetten maar kan niet 1-2-3 iets op internet vinden wat makkelijk past...
Post automatically merged:

@Sparky, is het als alternatief een idee om de choke rechtstreeks op de accu aan te sluiten met een aan/uit-schakelaar ertussen?
 
Last edited:
@Sparky, is het als alternatief een idee om de choke rechtstreeks op de accu aan te sluiten met een aan/uit-schakelaar ertussen?
Dat zou ik niet doen en die schakelaar heeft totaal geen nut.
Want zet je die schakelaar uit dan krijgt het verwarmingselement in de choke geen spanning meer , het verwarmingselement koelt af, de chokenaald trekt zich dus terug en de de brommer krijgt dan juist weer een extra rijk mengsel.

Wat wel kan zijn is, dat die choke geen originele is en dus helemaal geen serieweerstand nodig heeft.
Probeer eens die geel/groene draad bij de weerstand eens rechtstreeks aan massa te leggen.
De weerstand heeft dan uiteraard geen functie meer en indien het verwarmingselement dan wel warm genoeg wordt, kun je die weerstand gewoon demonteren.
 
@Sparky, is het als alternatief een idee om de choke rechtstreeks op de accu aan te sluiten met een aan/uit-schakelaar ertussen?
Dat zou ik niet doen en die schakelaar heeft totaal geen nut.
Want zet je die schakelaar uit dan krijgt het verwarmingselement in de choke geen spanning meer , het verwarmingselement koelt af, de chokenaald trekt zich dus terug en de de brommer krijgt dan juist weer een extra rijk mengsel.
@Sparky, het idee is dat je dan die schakelaar gebruikt om het circuit te onderbreken als de scooter niet rijdt (; dus een extra handeling als je het contact uitzet). Dit ter voorkoming dat je de accu leeg trekt en zodat de choke weer in zijn 'koude stand' komt.

Wat wel kan zijn is, dat die choke geen originele is en dus helemaal geen serieweerstand nodig heeft.
De scooter kreeg ik nadat deze zo'n 15 jaar had stilgestaan maar daarvoor altijd zonder problemen had gestart/gereden. De vorige eigenaar had niet aan de scooter gesleuteld dus ik vermoed dat de choke origineel is. Ik ga jouw tip rondom de serieweerstand binnenkort toch eens proberen want ergens zit toch iets niet goed. Wordt vervolgd.
 
@Sparky, het idee is dat je dan die schakelaar gebruikt om het circuit te onderbreken als de scooter niet rijdt (; dus een extra handeling als je het contact uitzet). Dit ter voorkoming dat je de accu leeg trekt en zodat de choke weer in zijn 'koude stand' komt
Die extra schakelaar is niet nodig.
Als je dit al wilt doen, wat mijn inziens een houtje touwtjea oplossing is, is het voldoende, als je de gele draad van de choke loskoppelt en isoleert, een aftakking maken op de draad van de geschakelde plus van het contactslot (bij Peugeot is dit volgens mij een zwarte draad) en het andere einde van die draad waarmee je de aftakking hebt gemaakt, aansluit op de choke daar waar de gele draad gezeten had.
 
Ik heb meerdere draden opnieuw losgemaakt en doorgemeten doch wederom geen afwijkingen kunnen vinden. Toch is er iets magisch gebeurd want opeens doet de choke het. Ik heb geen idee wat nu precies de oorzaak was. Zal wel ergens een slecht contact zijn geweest of zoiets. Ik dank iedereen die hier tips heeft gegeven; ik ben zo een stuk wijzer geworden wat betreft de elektronica van een Peugeot Rapido!
 
Back
Top