Probleem AGM Caferacer Luxury.

Eventueel ook nog de groene aarde draad van ontsteking los koppelen, en direct aan - accu.
Dat zou ik niet doen, de weerstand was immers 0.2 Ohm en hier loopt als de 4mm2 draad z'n werk doet geen grote stroom overheen.
Dit was overigens mijn redenatie, dat als de "echte massa" een overgangsweerstand zou vertonen dat het gros van de stroom over die dunnere groene draad zou lopen met een potentiaalverhoging van het blok ten gevolge.

Maar even afwachten wat die 4mm2 gaat doen want theorie komt niet altijd overeen met de praktijk. ;)
 
oke, gaan we niet doen.

Net extra massakabel er aan gemaakt, geen resultaat helaas.

Ik heb nog een nieuwe onsteking liggen, die kan ik nog even proberen.

Wel even de versnellings sensor doorgemeten, en die is in orde.
Als de brommer in versnelling staat, start deze niet. Start wel met koppeling ingetrokken.
Dus dat is ook allemaal in orde.
Post automatically merged:

Deze is voor een toerenteller . koplamp control unit , is waarschijnlijk je dashboard . hier heb ik het schema van jou in pdf gezet , kun je hem draaien en vergroten , en mijn Engels is ook beter als chinees ;)
Post automatically merged:

En de afstand van de pick up / nokje vliegwiel , is die ook binnen de tolerantie. zal eens zoeken of de maat in de manual staat .
Post automatically merged:

hier de handleiding
Post automatically merged:

Kan het niet vinden , maar dacht als ik het goed heb dat dit 0,5 mm moest zijn. Ben je anders in de gelegenheid , om met iemand even de cdi te wisselen , zodat je deze ook uit kunt sluiten . Voor de rest lijkt alles in orde te zijn . Of de massa van de cdi met een extra draad gelijk naar de accu , om dit ook uit te sluiten

Hoe stel je de afstand af, tussen nokje en pickup?
Post automatically merged:

De spoelen en pickup gewisseld voor een splinternieuwe.
Nog steeds hetzelfde.
Kickstarter perfect, electrisch starten geen vonk.
 
Last edited:
Hoe stel je de afstand af, tussen nokje en pickup?
Als de opening te groot is zou je de gaten van de pick up groter kunnen maken , als je al geen speling hebt als je de boutjes los hebt.
Heb je ook met deze nieuwe ontsteking , een spannings verschil op je cdi , met kicken of starten ? Cdi nog niet vervangen ? Deze blijft dan als laatste over , als verdachte.
 
Zal zo eens meten.
Post automatically merged:

Met nieuwe spoelen:

electrisch starten: 46V AC op zwart/rode draad CDI naar min accu.

Kickstarter: tussen 60 en 70V AC naar min accu.
Post automatically merged:

Net de min kabel (green) van de CDI door gemeten.
Ik meet op de stekker van CDI, groene kabel naar min accu 170 ohm!
Van groene kabel CDI naar groene stekker van onsteking, 35 ohm.

Wel veel!
 
Last edited:
Zal zo eens meten.
Post automatically merged:

Met nieuwe spoelen:

electrisch starten: 46V AC op zwart/rode draad CDI naar min accu.

Kickstarter: tussen 60 en 70V AC naar min accu.
Post automatically merged:

Net de min kabel (green) van de CDI door gemeten.
Ik meet op de stekker van CDI, groene kabel naar min accu 170 ohm!
Van groene kabel CDI naar groene stekker van onsteking, 35 ohm.

Wel veel!
Edit, dit is alleen als hij op contact staat!
Post automatically merged:

Als de opening te groot is zou je de gaten van de pick up groter kunnen maken , als je al geen speling hebt als je de boutjes los hebt.
Heb je ook met deze nieuwe ontsteking , een spannings verschil op je cdi , met kicken of starten ? Cdi nog niet vervangen ? Deze blijft dan als laatste over , als verdachte.
zit geen speling op, past maar op 1 manier..
 
En is die 170 ohm , met een extra massa draad op de accu min pool ? Hoeveel ohm geeft je meter aan als je de meetpennen tegen elkaar doet ?
 
Met of zonder extra massadraad, zelfde waarde.

Meetpennen tegen elkaar 0.0-0.1 Ohm. Dus dat is goed.
Post automatically merged:

Cdi drect aan massa, vonkt hij ook niet.

Heb CDI besteld, of bobine kan het nog zijn.
 
Als ik de foto van de cdi-connector vergelijk met het schema in de "handleiding caferacer 50.pdf" zie ik toch wel iets vreemds.
Ik vermoed dat dit schema niet overeen komt met jouw brommer of er zit een foutje in zoals dit vaker gebeurt in Chinese schema's

Op de foto zie ik de volgende draadkleuren op de cdi nl: groen, wit/blauw, zwart/rood en zwart/geel.
Op het schema zie ik de volgende draadkleuren op de cdi nl: groen, wit/groen, zwart/rood en zwart/geel.
Verder zie ik als ik naar het schema kijk alleen maar 1 spoel die de cdi bedient, dit zou betekenen dat de cdi zijn timing destilleert uit de wisselspanning die ook dient als ontsteekspanning en deze brommer dus helemaal geen pickupspoel heeft.
Deze spoel hangt ook nergens aan de blokmassa.
Toch lees ik hierboven dat er wel een pickupspoel op deze brommer zit???

Dus even aan @Slein123 , zeker weten dat er een pickupspoel op deze brommer zit?

Groen wordt bij Chineesjes, maar ook bij veel andere scooter merken, heel vaak gebruikt als massa, zo ook in het schema, dus die gemeten 170 Ohm, mocht dit een massadraad zijn, is dan veel te hoog.
170 Ohm zou dan wel ongeveer overeen komen met de typische weerstand van een doorsnee pickupspoel.
De gemeten ac-spanningen op de zwart/rode draad gemeten zijn in orde.

Als ik een inschatting zou moeten maken van de functie van de draden op de cdi (foto), indien deze brommer een pickupspoel heeft, zou dit uitzien als volgt:

  • Groen = massa. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, 0 Ohm tov min-pool accu)
  • Zwart/rood = ontsteekspanning voor de cdi. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, een paar honderd Ohm tov min-pool accu)
  • Wit/blauw = pickupspoel. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, tussen 100 en 200 Ohm tov min-pool accu)
  • Zwart/geel = bobine. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, ongeveer tussen 0.2 en 2 Ohm tov min-pool accu)
Misscien een heel domme vraag, op de min-pool van de accu zitten waarschijnlijk 2 draden, een dikke en een dunne draad, zitten die goed vast en maken deze goed contact met de min-pool van de accu, met name die dunne?
 
Als ik de foto van de cdi-connector vergelijk met het schema in de "handleiding caferacer 50.pdf" zie ik toch wel iets vreemds.
Ik vermoed dat dit schema niet overeen komt met jouw brommer of er zit een foutje in zoals dit vaker gebeurt in Chinese schema's

Op de foto zie ik de volgende draadkleuren op de cdi nl: groen, wit/blauw, zwart/rood en zwart/geel.
Op het schema zie ik de volgende draadkleuren op de cdi nl: groen, wit/groen, zwart/rood en zwart/geel.
Verder zie ik als ik naar het schema kijk alleen maar 1 spoel die de cdi bedient, dit zou betekenen dat de cdi zijn timing destilleert uit de wisselspanning die ook dient als ontsteekspanning en deze brommer dus helemaal geen pickupspoel heeft.
Deze spoel hangt ook nergens aan de blokmassa.
Toch lees ik hierboven dat er wel een pickupspoel op deze brommer zit???

Dus even aan @Slein123 , zeker weten dat er een pickupspoel op deze brommer zit?

Groen wordt bij Chineesjes, maar ook bij veel andere scooter merken, heel vaak gebruikt als massa, zo ook in het schema, dus die gemeten 170 Ohm, mocht dit een massadraad zijn, is dan veel te hoog.
170 Ohm zou dan wel ongeveer overeen komen met de typische weerstand van een doorsnee pickupspoel.
De gemeten ac-spanningen op de zwart/rode draad gemeten zijn in orde.

Als ik een inschatting zou moeten maken van de functie van de draden op de cdi (foto), indien deze brommer een pickupspoel heeft, zou dit uitzien als volgt:

  • Groen = massa. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, 0 Ohm tov min-pool accu)
  • Zwart/rood = ontsteekspanning voor de cdi. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, een paar honderd Ohm tov min-pool accu)
  • Wit/blauw = pickupspoel. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, tussen 100 en 200 Ohm tov min-pool accu)
  • Zwart/geel = bobine. ( typische weerstand vanaf de cdi connector gemeten, ongeveer tussen 0.2 en 2 Ohm tov min-pool accu)
Misscien een heel domme vraag, op de min-pool van de accu zitten waarschijnlijk 2 draden, een dikke en een dunne draad, zitten die goed vast en maken deze goed contact met de min-pool van de accu, met name die dunne?
Dag Sparky,

Schema klopt, ik heb de draden gevolgd. Alleen ik heb groene draad, i.p.v wit/groene draad.
Lastig dat je geen pennen van de connetctoren kan zien in het schema.

Mijn brommer:
Groen: massa
blauw/wit: pickup spoel
zwart/rood: onstekings spoel.
zwart/geel: bobine.

Met continuiteits meting gechecked.


Dus even aan @Slein123 , zeker weten dat er een pickupspoel op deze brommer zit?
Ja, 100%.





ik zal vanavond nog even door meten.
Ik heb 1 dikke min draad. Met klein 0.75mm2 draadje parallel er aan.
Zal deze ook eens checken vanaaf.
Post automatically merged:

Ook nog het probleem dat het licht niet uit wil. Deze gaat aan als je de brommer op contact zet.
Wel lichtschakelaar aanwezig, maar deze doet niets. Uit-stads-dimlicht stand zit er op.
Maar heb gelezen dat dit standaard is bij de Luxury?
 
Last edited:
Ja, 100%.
Ik zie hem zitten. :)
Post automatically merged:

Ik heb 1 dikke min draad. Met klein 0.75mm2 draadje parallel er aan.
Klopt, dit vermoedde ik al.
Even goed kijken waar die 170 Ohm vandaan komt want dit klopt niet.
Ik denk dat de groene massa bedrading van je scooter verbonden zit met die dunne draad en dat die dikke draad naar je blok/startmotor/frame loopt.
Eventueel de aansluitoogjes en de accuklem goed schoonmaken en aandraaien.
 
Last edited:
Ik zie hem zitten. :)
Post automatically merged:


Klopt, dit vermoedde ik al.
Even goed kijken waar die 170 Ohm vandaan komt want dit klopt niet.
Ik denk dat de groene massa bedrading van je scooter verbonden zit met die dunne draad en dat die dikke draad naar je blok/startmotor/frame loopt.
Eventueel de aansluitoogjes en de accuklem goed schoonmaken en aandraaien.

Aansluit ogen zijn als nieuw. Brommer is ook als nieuw. Gemeten, en kleine draadje en connector zijn in orde.
Het rare is, dat ik overal van de groende draden van de kabelboom en connectoren naar de min accu 0.1/0.2 ohm meet.
Maar met contact op 'on' springt dat naar +-140 ohm nu!
Op dezelfde punten.
 
Het rare is, dat ik overal van de groende draden van de kabelboom en connectoren naar de min accu 0.1/0.2 ohm meet.
Dat is goed.

Maar met contact op 'on' springt dat naar +-140 ohm nu!
Op dezelfde punten.
Je kunt geen weerstand meten van componenten/draden waar een spanning op staat.

De multimeter meet weerstand door zelf op het te meten onderdeel een spanning te zetten en dan de stroom te meten.
Uit spanning en stroom "berekent" de meter zelf de weerstand.

Als jij een externe spanning aanbiedt door het contactslot in te schakelen gaat de meter dus raar doen.
Dus die 140 Ohm die je meet wordt veroorzaakt door die externe spanning en is dus niet representatief voor de echte waarde.
 
Dat is goed.


Je kunt geen weerstand meten van componenten/draden waar een spanning op staat.

De multimeter meet weerstand door zelf op het te meten onderdeel een spanning te zetten en dan de stroom te meten.
Uit spanning en stroom "berekent" de meter zelf de weerstand.

Als jij een externe spanning aanbiedt door het contactslot in te schakelen gaat de meter dus raar doen.
Dus die 140 Ohm die je meet wordt veroorzaakt door die externe spanning en is dus niet representatief voor de echte waarde.
oke, duidelijk!
Dank.

FF gemeten op de cdi:

alles gemeten naar min pool accu.

groen naar min: 0.1 Ohm
zwart/rood naar min: 0.445 KOhm.
blauw/wit naar min: 110.8 Ohm.
zwart/geel 0.4 ohm.

Lijkt dus goed, maar geen vonk!
 
Waardes zijn inderdaad goed.
Heb je ook nog eens van het blok naar de min-pool van de accu gemeten met de cdi niet aangesloten?
 
Waardes zijn inderdaad goed.
Heb je ook nog eens van het blok naar de min-pool van de accu gemeten met de cdi niet aangesloten?

Ja, hieronder:

Groen naar min: 0.2 Ohm.
Zwart/rood: O.L
blauw/wit: 110.6 Ohm.
zwart/geel: 0.3 Ohm.


Ik heb hier ergens gelezen dat het vliegwiel van die chinese kloon blokken wel eens willen demagnetiseren?

Zou ook nog een optie zijn?

De bedrading lijkt goed, blijft weinig over!
 
Lijkt me sterk , maar kan , ( heb dat ook wel eens gelezen dat als hij gevallen is het ook veranderd) , je hebt genoeg spanning van de ontstekingsspoel , naar de cdi . Heb je de cdi ook al eens gewisseld?
 
Als het vliegwiel gedemagnitiseerd zou zijn had je niet die goeie AC waardes op de zwart/rode draad.

Ik denk dat je onderstaande vraag verkeert begrepen hebt:
Heb je ook nog eens van het blok naar de min-pool van de accu gemeten met de cdi niet aangesloten?
Ik bedoel de weerstand gemeten met de ene meetpen op de min-pool accu en de andere meetpen op een blank stukje motorblok.
 
Als het vliegwiel gedemagnitiseerd zou zijn had je niet die goeie AC waardes op de zwart/rode draad.

Ik denk dat je onderstaande vraag verkeert begrepen hebt:

Ik bedoel de weerstand gemeten met de ene meetpen op de min-pool accu en de andere meetpen op een blank stukje motorblok.
Ja, gedaan.
Dat is in orde.
Meet vanaf de min pool, over alle massapunten, bobine, blok, frame, bout van blok enz, overal tussen 0.1 en 0.2 Ohm.
Post automatically merged:

Ben een stukje verder.

ik heb nog een blok staan (lifan) wat ik met 70cc aan het opbouwen ben.
Daar het vliegwiel van genomen en gemonteerd.
Het zal niet het goede vliegwiel zijn denk ik, maar nokje voor pickup zit op zelfde plaats van de spie.





En we hebben vonk met electisch starten!
Met aankicken loopt hij gewoon, met electrisch starten backfire en ploffen uit de uitlaat.
Wil net niet aanpakken, heb ook het gevoel dat hij vaker vonkt per krukasomwenteling.


Dus denk dan toch vliegwiel? Of het magnetisme er van?
Of iets anders?
Post automatically merged:

Lijkt me sterk , maar kan , ( heb dat ook wel eens gelezen dat als hij gevallen is het ook veranderd) , je hebt genoeg spanning van de ontstekingsspoel , naar de cdi . Heb je de cdi ook al eens gewisseld?
nee, ik heb de verkeerde binnen gekregen.
Had een AGM caferacer AC CDI besteld, 6 polen, 5 bezet.
Die ook binen gekregen, maar daar vonkt hij niet mee.

stekker past, allen de cdi heeft andere kleur stekker. Groen i.p.v wit!
 
Last edited:
Dan wordt het lastig.
Ik zou niks meer kunnen bedenken waardoor de brommer dat wel vonkt als je kickstart gebruikt en niet vonkt als je de e-start gebruikt.

Dit vond ik op het Tomos Forum:

https://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=25615

Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit bij jouw het geval is want de waardes van de ac-spanning in jouw post#9 schelen niet veel tussen kick en e-start.

Ergens anders heb ik een tijdje terug gelezen dat een nieuwe CDI de oplossing was echter ik kan dit niet meer terugvinden.
Ik kan echter ook niet verklaren waarom dit een oplossing zou zijn, bovendien iemand te adviseren een nieuwe cdi te kopen met misschien wel nul resultaat.......
 
Dan wordt het lastig.
Ik zou niks meer kunnen bedenken waardoor de brommer dat wel vonkt als je kickstart gebruikt en niet vonkt als je de e-start gebruikt.

Dit vond ik op het Tomos Forum:

https://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=25615

Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit bij jouw het geval is want de waardes van de ac-spanning in jouw post#9 schelen niet veel tussen kick en e-start.

Ergens anders heb ik een tijdje terug gelezen dat een nieuwe CDI de oplossing was echter ik kan dit niet meer terugvinden.
Ik kan echter ook niet verklaren waarom dit een oplossing zou zijn, bovendien iemand te adviseren een nieuwe cdi te kopen met misschien wel nul resultaat.......

Lees de post hierboven eens.

ik heb met ander (verkeerd) vliegwiel, een vonk met electrisch starten! :)
 
Back
Top