Probleem AGM Caferacer Luxury.

Slein123

New Member
Dag allen,

Nieuw hier op het forum.
Ik ben Niels, momenteel in het bezit van een AGM caferacer en kom uit het mooie Twente.. :)

Het probleem zit hem in het volgende;

2016 AGM Caferacer Luxury, 2000 km gelopen.
Helemaal origineel, alleen begrenzingsplaatje er af gehaald.
Carburateur versie zonder lambdasonde of pulse-air.

Als ik elektrisch start, krijg ik geen vonk op de bougie.

Kickstarten, loopt in 1 kick en vonkt.
Aanduwen, 1 tikje en hij loopt.
Rijd super, niks mis mee.

Alles nagekeken, nieuwe accu geplaatst.
Ontsteking doorgemeten, in orde, alles binnen de waardes.
Spanningsregelaar binnen de waardes, laadspaning 13.4 Volt.
Zekering bij startrelais in orde.
Koppelings schakelaar werkt goed, en al door gelust.
Schakelaar van de standaard was wat wiebelig qua contact, maar nu de connector even van af gehaald.
Neutraal schakelaar werkt, zowel optische 'N' in teller als met doormeten. Versnellings schakelaar geeft ook 1-N-2-3-4 aan in display.

Startmotor draait goed rond, ook zonder bougie elektrisch starten geen vonk.
+ en - kabel doorgemeten, zijn in orde.
Extra aardedraad al aan gemaakt, ook helaas geen verbetering.

Kabelboom doorgemeten, alle draden zijn heel.
Er zit volgens schema, hier op het forum gevonden, een Diode tussen startrelais en koppelingsschakelaar.
Waar is deze voor? meet hoge weerstand, 500 Ohm door de diode. Diode zelf laat maar 1 richting door, (de 500 ohm).


Mis ik iets?

Vraag 2:

als ik de brommer op contact zet, gaat de verlichting al aan.
Heb wel een stuurschakelaar (uit-stadslicht- dimlicht) en die schakelaar is in orde.
Het is de Luxury, dus gelezen hier dat verlichting via contact gaat. Ook zie ik Luxury's zonder de lichtschakelaar op het stuur.

Wie kan me verder helpen?


Dank en fijne dag.

Groet,
Niels
 
Advertisement - register to remove this

Om je misschien op een idee te brengen , als je de dikke polen bij het startrelais overbrugt , dan gaat je startmotor draaien , heb je dan wel een vonk ? Als je dan wel een vonk hebt , zit het dus in de aansturing naar je startrelais , dan zou ik eens als dat gaat de draad van die diode los koppelen ( je hebt toch je koppeling schakelaar overbrugt) Lijkt mij dat ergens on bedoelt een startonderbreking ingrijpt nu , zodat je niet elektrisch kan starten , en het enigste wat met starten en onderbreking te maken heeft , is die draad met diode . Die werkt dan alleen met de elektrische start , en daarom kun je hem wel aanlopen , of kicken
 
Om je misschien op een idee te brengen , als je de dikke polen bij het startrelais overbrugt , dan gaat je startmotor draaien , heb je dan wel een vonk ? Als je dan wel een vonk hebt , zit het dus in de aansturing naar je startrelais , dan zou ik eens als dat gaat de draad van die diode los koppelen ( je hebt toch je koppeling schakelaar overbrugt) Lijkt mij dat ergens on bedoelt een startonderbreking ingrijpt nu , zodat je niet elektrisch kan starten , en het enigste wat met starten en onderbreking te maken heeft , is die draad met diode . Die werkt dan alleen met de elektrische start , en daarom kun je hem wel aanlopen , of kicken


Dank voor je reactie!

Als ik de polen op het startrelais door verbind, dat start de startmotor, maar geen vonk.
Dat was ik vergeten te melden.


Die diode kwam al in beeld, alleen ik kan geen waarde vinden. Durf de aansluitingen van de diode niet zo te overbruggen.
Zit aan de teller en CDI verbonden.
Normaal zou je zeggen bij een gewone diode, ene kant verbinding, andere kant O.L.
Maar ik meet iets van 500Ohm. Het kan natuurlijk zijn dat ie daar onderbreekt.
Verder zie ik ook niet waar het nog meer kan zitten.
Remschakelaars werken ook normaal.
 
Hieronder de aansluitingen van beide cdi's . Als je een ac cdi hebt , heb je een ontstekings spoel op je stator zitten .( is een spoel die geisoleerd is ). Er komt dan spanning op pin 6 met kicken / starten . Op een dc cdi komt spanning van je contactslot. Met een dc cdi onderbreek je de spanning , en bij een ac heb je een kill draad , die tegen massa komt . Je kan meten of je in beide gevallen spanning hebt op je cdi als je start . Let op ac cdi is wissel spanning 30/40 v .
Ook kun je meten of de kill draad van de ac cdi , als je elektrisch start aan massa ligt , je hebt dan ook geen vonk. ( als je een ac cdi hebt)
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    107.3 KB · Views: 7
  • DC cdi.jpg
    DC cdi.jpg
    49.8 KB · Views: 7
Zie op het schema , wat jij ook gevonden hebt , dat de diode , van de neuraal stand komt , loopt via de diode , naar het relais .
Gaat eigenlijk helemaal buiten de cdi om . Ik denk dat dat een beveiliging is , dat je hem niet kan starten als hij niet neutraal staat.
 
Ik heb even gemeten,

Ik krijg tijdens electrisch starten 51V AC op de zwart/rode draad van de CDI.
ook tijdens kicken 55V AC.

Als de brommer loopt, c.a 110V AC.
Post automatically merged:

Zie op het schema , wat jij ook gevonden hebt , dat de diode , van de neuraal stand komt , loopt via de diode , naar het relais .
Gaat eigenlijk helemaal buiten de cdi om . Ik denk dat dat een beveiliging is , dat je hem niet kan starten als hij niet neutraal staat.
ja, die gaat naar het neutraal lampje in de teller. Niet naar de koppelingsschakelaar.
Bij het model met Lambdasonde gaat ie daar wel naar toe.
Maar ik heb een Luxury, die heeft een digitale teller met digitale lampjes.
Nu zal deze wel zelfde aangestuurd worden denk ik?
Post automatically merged:

how, wacht.

Ik zie nu weer een ander schema, die van jou is weer anders dan die ik heb/had..
Post automatically merged:

Diode loopt parrallel aan spoel start relais. Die word naar koppelingsschakelaar gestuurd.
 
Last edited:
Dan heb je waarschijnlijk een ac cdi , met kicken geef je een snellere gang aan het vliegwiel , vandaar een iets hogere spanning .
Dan heb je nog een draad B/Y volgens het schema , en deze loopt denk ik naar de bobine , en die wordt aan massa gelegd als je de scooter uit zet .
Dat denk ik als ik het schema zo bekijk , ( het kastje naast de cdi , ik kan verder geen bobine vinden in verbinding met de cdi) mijn chinees is echt heeeeel slecht . G/W en R/B komen van de pickup zo te zien en van de ontstekings spoel . En groen is massa . Ook heb je nog een kill switch op het schema en een zijstandaard beveiliging . Jou scooter heeft geen alarm ? met een onderbreker ? Het ontstekings systeem staat eigenlijk elektrisch gezien los van het starten , ik kan geen verbinding vinden verder . Vreemde situatie zo , misschien leest @Sparky mee en kan ook zijn visie hier over geven
 
Last edited:
Het enigste wat ik nog kan bedenken , is dat die 51v ac net te weinig is om de cdi aan te slingeren . En als je kickt heb je 55v en kan net genoeg zijn . Wat je nog kan proberen , is om een extra accu erbij te zetten zodat je startmotor sneller draait en je ook een hogere spanning krijgt op de cdi .
Heb je zelf het idee dat de startmotor langzamer is gaan draaien ? Accu spanning maakt in dit geval niets uit voor de cdi
 
zal ik zo eens proberen. Zit splinternieuwe accu in, starten gaat vlot rond.
Ook met bougie er uit geen vonk.
Met kickstarter gezonde blauwe vonk.
Post automatically merged:

Accu loopt niet via CDI, zoals ik kan zien in het schema.
Die krijgt eigen voeding. Dus zou voor het electrisch starten eigenlijk niet uit mogen maken.

Er onderbreekt ergens iets het vonk signaal.
Post automatically merged:

Engels schema.
Post automatically merged:

zoals ik het kan zien, is de koppelingschakelaar er alleen maar voor, dat je kan starten in de 1-2-3-4, maar dan alleen met koppeling in.
Dus heeft niets te doen met vonken, alleen met starten.
Post automatically merged:

En weet iemand waarom de Black/Yellow draad van de ontstekingsspoel, naar CDI en naar 'head lamp control unit' gekoppeld zit?

En waar zit de koplamp controle unit?
 

Attachments

  • electrisch schema AGM (1).jpg
    electrisch schema AGM (1).jpg
    106.6 KB · Views: 8
Last edited:
Misschien kunnen jullie even aangeven in welke schema's jullie kijken?

Ik heb in de resources gezocht naar "cafe" en zie alleen het schema van de "BTC Hanway H50-RAW50S-HW50J (Cafe Racer)", dit is hetzelfde schema dat gepost is in de post hierboven.

Dit is echter niet de AGM Cafe Racer, dit schema heeft trouwens een dc-cdi terwijl als ik naar de foto kijk in post#7 zie ik een rood/zwarte draad die meestal duidt op een AC-cdi.

Wel heeft deze brommer ook die diode aan 1 been van het startrelais, deze diode zorgt ervoor dat het startrelais alleen bedient kan worden als de koppeling wordt ingetrokken of de brommer in z'n vrij staat en bovendien het neutraallampje in de cockpit, die overigens aan 1 zijde aan de plus hangt, de spanning niet kan terug voeden naar de spoel van het startrelais.
Dus als er iets zou schelen met deze diode zou je het startrelais niet kunnen bedienen, met andere woorden de startmotor zou ook niet draaien, verder toont het meten van de diode in post#1 aan dat deze diode gewoon in orde is.

Dus als jullie mij even de link geven naar het juiste schema, kan ik even meekijken.

Wat ik wel zou doen is om even heel goed de weerstand te meten van de massaverbinding tussen het motorblok en de min-pool van de accu, dit op het laagste Ohm-bereik van de multimeter.

De startmotor draait weliswaar goed rond echter als er ook maar iets van weerstand zit in de massaverbinding heeft dit consequenties voor het signaal van de pickupspoel.

Als men dan namelijk de startknop bedient, verhoogt de stroom die via de massaverbinding terug vloeit naar de min-pool van de accu, het potentiaal van het motorblok en omdat de pickupspoel in vele gevallen eenzijdig aan dit zelfde blokpotentiaal hangt wordt als het ware die potentiaalverhoging van het blok gesuperponeerd op het pickupspoelsignaal waardoor de input van de cdi wordt overstuurd en dus de thyrister in de cdi blijft open staan en de condensator in de cdi zich niet meer kan opladen.
Gevolg, geen vonk.
 
Dag Sparky,

Dank voor je input, schema van Trabiarie hou ik aan, zonder koplamp module. Die klopt het meeste.

ik loop zo ff naar de schuur, en ga meten op de min pool naar frame.
Post automatically merged:

CDI is AC, dit meet ik ook op de zwart/rode draad.

50V AC.
Post automatically merged:

Even gemeten,

Diverse punten motorblok en frame naar minpool accu, overal 0.2 Ohm.
minpool los gekoppeld.
minpool accu naar massadraad onsteking: 0.2 Ohm.
 
Last edited:
En weet iemand waarom de Black/Yellow draad van de ontstekingsspoel, naar CDI en naar 'head lamp control unit' gekoppeld zit?
Deze is voor een toerenteller . koplamp control unit , is waarschijnlijk je dashboard . hier heb ik het schema van jou in pdf gezet , kun je hem draaien en vergroten , en mijn Engels is ook beter als chinees ;)
Post automatically merged:

En de afstand van de pick up / nokje vliegwiel , is die ook binnen de tolerantie. zal eens zoeken of de maat in de manual staat .
Post automatically merged:

hier de handleiding
Post automatically merged:

Kan het niet vinden , maar dacht als ik het goed heb dat dit 0,5 mm moest zijn. Ben je anders in de gelegenheid , om met iemand even de cdi te wisselen , zodat je deze ook uit kunt sluiten . Voor de rest lijkt alles in orde te zijn . Of de massa van de cdi met een extra draad gelijk naar de accu , om dit ook uit te sluiten
 

Attachments

  • images.pdf
    107.5 KB · Views: 5
  • Handleiding Caferacer50.pdf
    1.1 MB · Views: 6
Last edited:
Ik ga vanavond even proberen.

Ik zal kijken, heb nog 2 Kymco K-pipes staan, hebben zo te zien zelfde ontsteking.
CDI weet ik niet zeker.

Ga eerst extra massa aansluiten, zien wat het doet.
En ontsteking door nogmaals door meten.
Moet ook wel aardig kicken om een vonk te krijgen.
 
Ga eerst extra massa aansluiten, zien wat het doet.
Goed idee, want ik heb er niet aan gedacht dat als de startmotor door 1 of andere reden zich massa zoekt via een dunner massadraadje dat je met een multimeter ook bijna 0 Ohm meet echter wanneer door dit dunnere draadje een hoge stroom gaat lopen van de startmotor kan dit wel zorgen voor een potentiaalverhoging van het blok.

Dus een goeie dikke draad, desnoods even twee draden parallel.
 
Die 110v die je meet tijdens het lopen , zou goed moeten zijn , geven voor een gy6 een 120v ac op . Meet voor alle zekerheid bij die Kymco , of de toevoer spanning op de cdi van het contactslot ( dc cdi) afkomt.
 
Goed idee, want ik heb er niet aan gedacht dat als de startmotor door 1 of andere reden zich massa zoekt via een dunner massadraadje dat je met een multimeter ook bijna 0 Ohm meet echter wanneer door dit dunnere draadje een hoge stroom gaat lopen van de startmotor kan dit wel zorgen voor een potentiaalverhoging van het blok.

Dus een goeie dikke draad, desnoods even twee draden parallel.
Ik pak wel een 4mm2 draad, dat moet voldoende zijn.
Eventueel ook nog de groene aarde draad van ontsteking los koppelen, en direct aan - accu.
Dat is een apart draadje.

ik laat weten vanaaf, weer dank voor mee denken!
Post automatically merged:

Deze is voor een toerenteller . koplamp control unit , is waarschijnlijk je dashboard . hier heb ik het schema van jou in pdf gezet , kun je hem draaien en vergroten , en mijn Engels is ook beter als chinees ;)
Post automatically merged:

En de afstand van de pick up / nokje vliegwiel , is die ook binnen de tolerantie. zal eens zoeken of de maat in de manual staat .
Post automatically merged:

hier de handleiding
Post automatically merged:

Kan het niet vinden , maar dacht als ik het goed heb dat dit 0,5 mm moest zijn. Ben je anders in de gelegenheid , om met iemand even de cdi te wisselen , zodat je deze ook uit kunt sluiten . Voor de rest lijkt alles in orde te zijn . Of de massa van de cdi met een extra draad gelijk naar de accu , om dit ook uit te sluiten


Dank voor de het omzetten van de schema's.

ik ga vanavond meten, en even kijken wat ik kan wisselen met de Kymco.

Trial and error methode is ook een methode.. :grinning:
 
Back
Top