Preview nieuwe Stage6 parts...

Razma

Well-Known Member
ooh..wat een mailtje kreeg ik binnen !!

"Monster" oversized schijf is wel een terecht naam !!!
stage_preview_1.jpg


En ook nieuwe dashboards, een klein stukje te zien van de lichte alu CNC gefreesde remhendels en tweekleurige met CNC gefreesde rempotdeksels...

stage_preview_2.jpg


Stage6 is goed bezig :W
 
Advertisement - register to remove this

Nou, ik ga toch mooi voor de "gewone" 220mm oversized stage 6 schijf. Deze is toch wat te veel van het goede en ik sluit me totaal bij Folkert aan. Misschien maakt deze ook kans, maar voor op straat zou ik deze dus echt niet pakken.
 
efsane said:
Nou, ik ga toch mooi voor de "gewone" 220mm oversized stage 6 schijf. Deze is toch wat te veel van het goede en ik sluit me totaal bij Folkert aan. Misschien maakt deze ook kans, maar voor op straat zou ik deze dus echt niet pakken.

motoren hebben ook gigantische remschijven.

stel je draait iets rond, en je remt hem af in het midden, dan remt dat minder af dan dat je aan het uiteinde hem af remt, zo is dat ook met een remschijf.

je moet gewoon wat voorzichtiger zijn kwa remmen hard in knijpen, want dan kunnen ze blokkeren, maar dat ken met een klein schijfje ook.,
 
ModKid said:
motoren hebben ook gigantische remschijven.

stel je draait iets rond, en je remt hem af in het midden, dan remt dat minder af dan dat je aan het uiteinde hem af remt, zo is dat ook met een remschijf.

je moet gewoon wat voorzichtiger zijn kwa remmen hard in knijpen, want dan kunnen ze blokkeren, maar dat ken met een klein schijfje ook.,
Goh, dat wist ik niet :eek:
Ik wou net een undersized schijf kopen...
Maare, wat heeft dat met mijn antwoord te maken? Een scooter rijdt niet 300km/h @ +-220-250 kg+. Vandaar dat die grote schijven hebben, wist je dat? Een gewone scooterschijf is echt wel voldoende tot zeker de 80km/h. Maar als je dan een Huge ass schijf erop zet heb je 193.12% meer kans dat je op je bek gaat. Bij de 220mm oversized zal het niet ZO veel schelen als bij deze, dus het gaat niet over die. Tenzij je 200kg weegt, dan zou zo'n schijf wel handig zijn, maar wie rijdt dan een scooter? Deze schijf is gewoon niks voor op straat. Als jij je schrikt ga je echt niet eraan denken dat je het niet hard mag inknijpen, je gaat net als een beer eraan trekken met als gevolg dat je op de grond ligt :)
Niet handig dus, eerder gevaarlijker dan veiliger...(tenzij je ermee kan omgaan)
enne, bij deze gaat je voorwiel dus veel sneller blokkeren dan met een ori schijf. Bij een ori schijf krijg je je voorwiel echt niet geblokkeerd met droog weer hoor, dus weet niet hoe je erbij komt. (natuurlijk wel met goede banden eh)
 
ModKid said:
motoren hebben ook gigantische remschijven.

stel je draait iets rond, en je remt hem af in het midden, dan remt dat minder af dan dat je aan het uiteinde hem af remt, zo is dat ook met een remschijf.

je moet gewoon wat voorzichtiger zijn kwa remmen hard in knijpen, want dan kunnen ze blokkeren, maar dat ken met een klein schijfje ook.,

Dit is dus exact wat ik zeg, maar:

Zoals ik al zei wordt de hefboomfunctie groter. Naar mijn idee voor een scooter wiel (veel) te groot.

Voorzichtiger je rem inknijpen wil je dus NIET. Je wilt gewoon je handel kunnen bedienen met maximale dosering. Je gaat nu de slag van de handel van aangrijpunt tot aan maximale (toelaatbare) remdruk verkorten (immers, de hoofdremcilinder blijft even groot!) Je krijgt dus niet een veel sterkere rem door zo'n schijf, maar zonder verdere aanpassingen alleen maar een rem die dosering moeilijker maakt en de kans dat je voorwiel blokkeert neemt (ook) toe.
Kijk de zuigers in je klauw blijven ook gelijk, dus per "eenheid afstand" die je je handel intrekt, daarbij zal nog steeds dezelfde hoeveelheid remvloeistof worden verplaatst. Maar omdat ie nu dus ingrijpt op een grotere schijf (hefboom) krijg je bij dezelfde hoeveelheid druk meer remvermogen. Je handelslag blijft dus ook gelijk, maar de effectiviteit van dat stukje neem dus af.


Je zegt dat motors een grote schijf hebben? Mja 300~330m vaak. Dat is die schijf op het plaatje ook zo te zien (blijft moeilijk, maar in vergelijking met runner 250mm schijf, lijkt deze nog een stukje groter. Runner heeft namelijk 12" en dit is een 13" 'Rox velg)

Je vergeet nu echter totaal dat motoren 16" of 17" wielen hebben en diezelfde doorsnee schijven zijn dus relatief kleiner.

Waar ook maar weinigen van jullie rekening mee houden, is dat zo'n grote schijf nog een groot nadeel heeft:

Gyroscopisch effect neemt toe. Ik zal een uitgebreide uitleg over het hoe of wat even overslaan, maar een ronddraaiend object wil zijn "baan behouden" en heeft een kracht nodig om van richting te veranderen.

In het hollands: Het (in) sturen met de scooter zal zwaarder worden.

Aangezien de grotere schijf ook extra gewicht met zich meebrengt, neemt ook je massa onafgeveerd gewicht toe, wat dus betekent dat je vering het zwaarder te verduren heeft.
Dan is er ook nog de toename van de massatraagheid van die grotere massa wat aan je voorwiel hangt.

Het lijkt wel leuk zo'n "motor" schijf (ik vind hem trouwens lelijk) dat ding is leuk voor 1 ding: SHOW.

Ik zou me er niet aan wagen. (afgezien van verder aanpassingen van hoofdremcilinder/remklauw en (voor)vering.
 
Ten eerste, lijpe remschijf maar wordt idd wel een beetje TE extreem. En verder, voor degene die denken dat je dan "193.12% meer kans hebt dat je op je bek gaat"... Ehm als je aan de remhevels gaat hengsten als je schrikt ga je altijd op je bek, zelfs als je trommel hebt, want dan slipt je voorwiel gewoon weg... Als je een beetje goed kan rijden hoort daar goed remmen en geen schrik-reacties ook bij lijkt me. Maargoed genoeg offtopic.
Wel jammer trws dat je zo'n digitale unit niet fatsoenlijk op een niet digi-brommer aan kan sluiten (iig niet snelheid en brandstofhoeveelheid enzo).

Maarja is toch allemaal extra gewicht :D
 
Al enig idee wat het zou kunnen gaan kosten? :) en met dat stuur doelen ze denk ik op die rempotdeksels? niet op dat dashboard ( is van KOSO ) dnek niet dat stage 6 razma daarvoor mailt.. :rolleyes: mja allemaal vette sjit :)
 
maar goed ik blijf er toch bij dat het een erg vette schijf is, en de snelheidsvermindering zal stukken beter zijn dan met zon klein schijfje. en dat je je voorwiel laat blokkeren, dat gebeurd toch wel, als jij een object iets te dichtbij ziet komen als jij met 70 aan komt scheuren dan trek je gewoon volle macht je voorrem en achterrem in, dus slippen ga je toch wel, op droog kan dit gewoon, maar op nat ga je. of je nou zon schijf hebt of een mini schijfje.

tsjah 130 euro is een hoop geld, maar het is een leuke extra, maar idd je behoud je standaard remklauw, als je een braking klauw zou hebben op een standaard schijfje dan helpt dat nog beter denk ik dan dat je je schijf extreem gaat vergroten.
 
Back
Top