Praktijkexamen Bromfiets NL ?

Bromfiets Praktijkexamen NL ?

  • Ja, doeltreffend...

    Votes: 44 55.7%
  • Nee, wil ik niet...

    Votes: 15 19.0%
  • Geen mening, heb m'n certificaat al...

    Votes: 20 25.3%

  • Total voters
    79

Razma

Well-Known Member
Graag een goede onderbouwing..

Gister had ik met één van de agenten een serieus gesprek in Tilburg over dit onderwerp.

Ikzelf ben volledig pro mits:
* het weer niet een duur prijskaartje moet opleveren voor de staat zoals autorijlessen in NL
* rijlessen NIET verplicht worden !

Het parcours bewees gister dat niet iedereen in staat is om gelijk met een scooter of brommer tegen een hogere snelheid (lees: 45km/u) al meteen in het verkeer te gaan...
Wie er was weet wat ik bedoel. Als je ook bekijkt hoeveel ongevallen er binnen de twee weken na aankoop van een scooter gebeuren is te angstig voor woorden..

De meeste mensen hier hebben waarschijnlijk nooit problemen gehad met oog/handcoördinatie en waren denk ik van de eerste maal handig in het rijden en bochten nemen. Reken wel dat het niet iedereen zo makkelijk gaat... !

Vandaar een korte praktische proef
Het hoeft allemaal niet echt moeilijk of ingewikkeld te zijn, als je maar laat zien dat je een beetje beheersing hebt en een noodstop kan maken.

Ik heb zelf een praktische bromfiets examen afgelegd voor m'n rijdbewijs @ België en vond het niet echt erg.
De proeven:
* Achtje rijden
* Slalom
* Rondje rijden
* Noodstop uitvoeren

Deze dingen kon je thuis een paar uurtjes eens oefenen en klaar...

Wat is jullie (serieuze) mening hierover?
 
Advertisement - register to remove this

ja, doeltreffend..

wat moet je nu vandaag in nederland doen om op een scooter te mogen rijden? juist.. 45 van de 50 vragen juist beantwoorden en je mag op een scooter/brommer rijden.

het probleem is.. dat je dan gelijk met je scooter de weg op mag, en nog op de autoweg ook.. zonder enige ervaring.. want je bent gewend om op beschermde fietspaden te rijden e.d.
iedereen gaat op zn eerste dag gelijk veel rijden.. en zal ook wel een dozijn aan bijna-aanrijdingen mee hebben gemaakt, omdat ze vaak voor het eerst echt op een scooter rijden.

ookal heb ik zelf mijn certificaat al, ik vind dat iedereen verplicht een praktijk-examen af moet leggen, want als je het niet verplicht doet, zal bijna niemand het volgen.
 
ik heb me certi al , maar als je somige drollen ziet rijden denk ik dat het idd nodig is , maar dan gewoon niet duurder dan 100 € , en als je het niet verplicht doet toch niemand het , dus wel verplicht.
 
Opzich ben ik het er wel mee eens ja, als je ziet hoeveel van die ventjes al plat gaan als er maar 3 spettertjes regen liggen op de straat. Dat is gewoon pure onervarenheid. Dus zou er een onderdeel tussen moeten zitten dat je op glad wegdek moet rijden oid.
Maar t moet cker geen geld aftrogelzaakje worden.
 
Voor.

Ik denk dat het zeker z'n vruchten af zal werpen als een praktijk examen VERPLICHT zou worden. Verplicht je deze niet, komt er toch geen drol opdagen.

Lessen gewoon niet verpichten en het examen niet meer dan het theorie gedeelte laten kosten (zit je dus op totaal 50 euri ofzo?).

Zelf merkte ik ook wel toen ik net m'n certificaat had, het gewoon lastig was om normaal tussen sneller gaand verkeer te rijden dan je op de fiets gewend bent. Achteraf gezien leek me een beetje praktijk ervaring toch wel vrij handig.
 
Ik stem voor omdat er zoveel randebielen rondrijden.. (Rechts auto's inhalen, lekker volgas door de drukke stad slingeren, over de stoep enz enz..) Niet dat ik me altijd 100% aan de regels houd maar ik rij teminste niet als een Br3eZ4h .. :p
En als die lessen dan komen moet het (helaas) verplicht zijn vind ik. Dit alleen al omdat je iemand niet zonder ervaring zomaar de weg op kan sturen. Je kan wel mooi al die vragen goed hebben op het CBR maar als je nog nooit op een scooter gereden hebt dan is het lastig om alles goed te combineren (regels, sturen, evenwicht etc..)

Conclusie: VOOR..Verplicht..Niet duur:p

EDIT: Oh ja.. ook nog verplicht omdat ze anders toch niet komen .. :)
 
In principe ben ik wel voor, maar alleen als het niet te veel gaat kosten, 100 euro bv. is voor veel mensen van 16 jaar best wat geld.

Maar nu even een praktisch probleem, je wilt wel je certificaat halen, maar je hebt nog geen brommer/scooter, hoe moet je dan je examen afleggen? Oefenen kan je dan ook niet en op het examen moet er dus iets van een brommer/scooter beschikbaar gesteld worden, maar dat kost dan ook weer lelijk veel geld, want dat ding zal redelijk snel naar de sloop kunnen omdat er teveel debieltjes bij het eerste achtje wat ze rijden al onderuit knallen.
 
Dan gebruiken ze toch gewoon Yamaha Slidertjes .. :X
Maar in die gevallen moet je gewoon eerst je scooter kopen en als jeje scooter hebt meteen examen doen oid..
 
Originally posted by x8racer

Maar nu even een praktisch probleem, je wilt wel je certificaat halen, maar je hebt nog geen brommer/scooter, hoe moet je dan je examen afleggen? Oefenen kan je dan ook niet en op het examen moet er dus iets van een brommer/scooter beschikbaar gesteld worden, maar dat kost dan ook weer lelijk veel geld, want dat ding zal redelijk snel naar de sloop kunnen omdat er teveel debieltjes bij het eerste achtje wat ze rijden al onderuit knallen.

Ik heb destijds ( afgelopen zomer ) mijn certificaat gehaald en ik heb ook praktijk les gehad. Dit werd "gesponsord" door de gemeente en de praktijkles(sen) die ik had waren op scooters van de verkeersschool waar ik les had. Dus theorielessen en praktijklessen voor 90 euri :D

En ik had maar 3 foutjes :D

[Edit] Het werd wel betaald door mn ouders maar ik ben dus alsnog VOOR [/Edit]
 
Originally posted by x8racer
Maar nu even een praktisch probleem, je wilt wel je certificaat halen, maar je hebt nog geen brommer/scooter, hoe moet je dan je examen afleggen? Oefenen kan je dan ook niet en op het examen moet er dus iets van een brommer/scooter beschikbaar gesteld worden, maar dat kost dan ook weer lelijk veel geld, want dat ding zal redelijk snel naar de sloop kunnen omdat er teveel debieltjes bij het eerste achtje wat ze rijden al onderuit knallen.

In belgie moet je gewoon zelf voor een brommer zorgen.. meer dan logisch..

ik heb er gewoon eentje geleend van iemand.
en bij de dealer waar ik werkte kon je eentje huren voor een examendag.
 
Originally posted by SR_robin_SR
Zit eigenlijk wel wat in..
Waarom zou je examen doen als je geen brommert heb .. :rolleyes:

Misschien krijgen ze een scoot als ze slagen voor certificaat :p
Of ze willen een certificaat zodat ze op andermans scooter kunnen rijden.. :rolleyes:
 
Originally posted by Razma
In belgie moet je gewoon zelf voor een brommer zorgen.. meer dan logisch..

ik heb er gewoon eentje geleend van iemand.
en bij de dealer waar ik werkte kon je eentje huren voor een examendag.

Als je een brommer moet huren kost het weer extra geld en dat was volgens mij niet de bedoeling :)
Zoals ik al eerder zei werd het bij ons gewoon allemaal geregeld door de verkeersschool ( en als je in 1x theorie en praktijk haalde kreeg je 30 euri van het lesgeld terug: 90 - 30 = 60 euri )
Vind ik toch wel netjes.. heb ik 6 of 7 lessen voor gehad
 
Mijn mening is dat je na een achtje rijden en een stukje slaommen en een noodstopje maken nog geen bal kan :? Als je wil dat een praktijk exame echt zin heeft zul je met een begeleider oid de weg op moeten, toch??

Als het zo is als in Belgie, is het in mijn ogen vrij nutteloos...
 
Hier is het als je praktijk les hebt eerst een keer op een afgesloten terrein rondje rijden, achtje rijden en die shit en met praktijk examen ga je onder begeleiding de weg op.
 
Back
Top