hij zit ook op het spruitstuk, en dan namelijk met een slang bevestigd op het luchtfilter, ik vind het alleen zwaar irri bij het demonteren enzo, dus heb het er af gesnokt en een klein slangetje eroverheen gezet en daarin een ventieltje vastgezet.
ZOals je misschien ziet is dit een topic van enkele maanden geleden, toen wou ik me kartfilter nog helemaal niet verkopen. Ik wilde gewoon weten wat het was en hoe het werkte
Een powerbox zorgt volgens mij er vooral voor dat je scooter beter 'oppakt' bij gas los op snelheid en weer gas geven... Je inlaatmengsel wordt door dat ding opgeslagen en er volgens mij dan weer uitgegooid als je gas geeft. Je powerbox moet dan dus sneller kunnen reageren dan je carb waardoor je motor beter reageert op gas... toch?
de werkelijkheid is dat er per seconde zoveel mengsel door je spruitstuk gaat dat het volume mengsel dat wordt vrijgegeven door de powerbox verwaarloosbaar is en geen enekele prestatieverbetering geeft. het dingetje wordt toegepast als correctiemiddel bij te smalle powerbands en te weinig vermogen onderin. dit laatste neemt toe namelijk als het volume in je spruitstuk groter is/de weg naar je cilinder langer.
eigenlijk ongunstig voor een juist afgestelde en getunede scoot.
echte eventuele winst zal zitten in het feit dat de powerbox heplt teruggaande schokgloven op te vangen van mengsel dat tegen het zojuist gesloten membraan is opgeknalt. terug schokgolven zijn voor de spoelsnelheid van nieuwe dotten mengsel (als het membraan weer open staat) natuurlijk ongewenst en diet zou dus het zaakje ten goede kunnen komen.