This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Plotseling verlies van vermogen zonder enige duidelijke aanleiding

noelite

Well-Known Member
Hallo mensen,

Sinds een tijd heb ik een raar en vervelend probleem met mijn standaard Peugeot Vivacity Snor. Hieronder zal ik beschrijven hoe een rit met mijn snor eruit ziet.

Ik start de scooter op en laat 'm 1 a 2 minuten lopen. Vervolgens rij ik ermee het paadje uit (wat zonder problemen gaat) . Als ik eenmaal op de weg ben geef ik gewoon vol gas en komt de scooter op gang. Plots bij 15-20 km/h verliest de scooter al het vermogen. Alsof de scooter wordt uitgezet!
als ik dan gas blijf geven valt de motor uit, als ik het gas loslaat blijft de scooter prima stationair draaien. Wat dan helpt om de scooter weer op gang te krijgen is dit:

1) ik schakel de scooter helemaal uit, geef vol gas en schakel de scooter dan weer aan dmv de elektrische ontsteking. De scooter heeft dan al zijn vermogen weer en ik rij vrolijk verder. Soms werkt deze procedure niet meteen en moet ik het meerdere malen herhalen

2) Ik laat het gas los om vervolgens een heel klein beetje gas te geven zodat ik 5-10 km/h per uur rij (de motor heeft dan wel de neiging om uit te vallen). De motor komt vervolgens na 100m weer op gang en als ik dan vol gas geef rijdt hij weer.

Dit probleem is erg vervelend aangezien de scooter ''zomaar'' vermogen verliest waardoor ik stil sta....

Onderhoud scooter: genoeg/goede olie, bougie is 4 maanden geleden vervangen, motorblok is (zover ik weet) schoongemaakt muv zuigers.

Dit probleem had ik van de zomer ook al, toen is het verdwenen omdat een vriend van me alles had ''nagekeken'' (hij kon naar eigen zeggen niets verdachts vinden) maar nu is het weer terug :X

Weten jullie wat het probleem kan zijn?
 
Rollen -> Malossi, als ie het voorheen goed deed dan vermoedelijk hetzelfde aantal gram
V-snaar -> Ik heb zelf voor een malossi X-treme v-snaar gekozen, al weet ik niet of andere merken veel slechter zijn (mijne was 25 euro, nog steeds ruim tevreden mee)
bougie -> gewoon dezelfde als die er nu in zit
bougiedop -> maakt geen ruk uit, als ie maar goed afsluit tegen vocht
cilinder kit -> je kunt, als je cilinder nog gaaf is van binnen, hem laten opmeten en een bijpassende zuiger kopen, als ie niet goed is kun je je cilinder laten uithonen en dan een zuiger erbij komen, OF je kunt een hele nieuwe cilinderkit aanschaffen en dan zou ik zelf voor de DR50 gaan. Let wel dat je dan inderdaad de snor-versie aanschaft als je hem nog legaal wilt houden.
 

Bedankt!! Maar ik zou wel lichtere rollen willen. Heb gehoord dat 8 of 8.5 gram goed is voor vivacity.
 
Last edited:
Vivacity snor
Power 1 vario + 8.5gr rollen
Sito plus zonder prop
malossi witte druk/trekveer
nieuwe vsnaar

Wat vinden jullie ervan? Zou een witte druk/trekveer goed zijn voor deze setup?

Dit wordt de nieuwe upgrade, voorlopig nog geen nieuwe cilinder (geen geld)...

en moet er met bovenstaande setup een grotere sproeier worden geïnstalleerd??
 
Last edited:
JOH! maar hoe :-:

zeg ik

maargoed , even serieus , volgende keer even zelf een topic aanmaken overigens.

je haalt het achterste deel van het luchtfilter los door de bout eronder eruit te draaien en pakt deze eraf , dan kun je nog een boutje los draaien van het eerste stuk , de aanzuigbuis die VOOR je carburateur zit aangesloten op het luhctfilter , daarna de 2 bouten waarmee de carburateur vast zit los halen , de achterste zou ik in het spruitstuk laten zitten als ie los is.

daarna kun je de carburateur iets naar je toe halen en de vlotterbak bouten los draaien , dan kan de vlotterbak eraf en kun je de sproeier verwisselen..

echter , waarom zou je dit willen?

want een vivacity verander je doorgaands niet zomaar de sproeier.
 

Bedankt voor je hulp zal even kijken of ik eruit kom!
ik heb er een sito plus zonder prop erin heb gezet en binnenkort komt er een power 1 vario in met lichtere rollen en een andere drukveer.
 
inderdaad , een Peugeot zet je niet zomaar een andere sproeier in , ook niet voor een andere uitlaat , dus deze kun je gewoon origineel laten , je moet alleen wel even de luchtstelschroef helemaal indraaien en dan 1,5 slag weer uit , en niet meer aankomen.
 

Oke vandaag voor de 1e keer even gesleuteld. (Was even puzzelen en veel trial en error, maar toch goed gekomen)

Wat heb ik gedaan:

-Power 1 vario erin gezet met bijbehorende rollen van 8.5gr
-Vario geschimmed
-Sproeier veranderd van 48 naar 56
-Nieuwe Doppler v-snaar
-Carb even schoongemaakt

Wat is er opgelost? :

-Had hiervoorheen dip en uitvallen/vermogen verlies terwijl ik reed dit is nu weg!

Nu heb ik toch een paar problemen:

-V-snaar is slap ,als ik de scooter start zonder carter zie ik 'm helemaal op en neer gaan en met de carter erop hoor ik 'm soms tegen de carter komen. (kan dit te maken hebben met te lichte rollen of te slappe drukveer?)

-Scooter maakt veel toeren maar zo snel trekt hij nou ook weer niet op.
Dit ga ik sowieso proberen te verhelpen met 9.5gr rollen.

-Uit de carter komt een tikkend geluid .
Kan dit door de halfpoelie of komen? Misschien zijn er wat tandjes een beetje kapot gegaan tijdens het verwisselen van de vario

Alvast bedankt voor alle hulp ben toe nu erg blij met jullie antwoorden
 
de doppler v-snaar heb ik maar vervangen door de standaard peugeot vsnaar. De top is met 5 km/h verminderd maar de snaar slipt tenminste niet weg bij het optrekken. Rollen heb ik verhoogt naar 9,5gr maar merk niet zo heel veel verschil. Morgen maar weer even met 8,5 gr proberen.

Wat het tikken betreft met ik er nog niet over uit wat het is. Misschien komt het door mijn standaard. Morgen zien we wel weer.