Plotseling verlies van vermogen zonder enige duidelijke aanleiding

noelite

Well-Known Member
Hallo mensen,

Sinds een tijd heb ik een raar en vervelend probleem met mijn standaard Peugeot Vivacity Snor. Hieronder zal ik beschrijven hoe een rit met mijn snor eruit ziet.

Ik start de scooter op en laat 'm 1 a 2 minuten lopen. Vervolgens rij ik ermee het paadje uit (wat zonder problemen gaat) . Als ik eenmaal op de weg ben geef ik gewoon vol gas en komt de scooter op gang. Plots bij 15-20 km/h verliest de scooter al het vermogen. Alsof de scooter wordt uitgezet!
als ik dan gas blijf geven valt de motor uit, als ik het gas loslaat blijft de scooter prima stationair draaien. Wat dan helpt om de scooter weer op gang te krijgen is dit:

1) ik schakel de scooter helemaal uit, geef vol gas en schakel de scooter dan weer aan dmv de elektrische ontsteking. De scooter heeft dan al zijn vermogen weer en ik rij vrolijk verder. Soms werkt deze procedure niet meteen en moet ik het meerdere malen herhalen

2) Ik laat het gas los om vervolgens een heel klein beetje gas te geven zodat ik 5-10 km/h per uur rij (de motor heeft dan wel de neiging om uit te vallen). De motor komt vervolgens na 100m weer op gang en als ik dan vol gas geef rijdt hij weer.

Dit probleem is erg vervelend aangezien de scooter ''zomaar'' vermogen verliest waardoor ik stil sta....

Onderhoud scooter: genoeg/goede olie, bougie is 4 maanden geleden vervangen, motorblok is (zover ik weet) schoongemaakt muv zuigers.

Dit probleem had ik van de zomer ook al, toen is het verdwenen omdat een vriend van me alles had ''nagekeken'' (hij kon naar eigen zeggen niets verdachts vinden) maar nu is het weer terug :X

Weten jullie wat het probleem kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

vsnaar al nagekeken beetje standaard dingen?

sproeier te klein?

bij mij was de luchtflilter kapot zat een gat in en daardoor verloor ik in eenkeer kracht kwam er ook pas later achter.

hij viel uit. als ik dan via de elek. start deed dan starte hij nie. En als die wel starte moest ik langzaam gasgeven voordat die hem pakte?

miss daar even naarkijken this maar een idee.
 
vsnaar al nagekeken beetje standaard dingen?

sproeier te klein?

bij mij was de luchtflilter kapot zat een gat in en daardoor verloor ik in eenkeer kracht kwam er ook pas later achter.

hij viel uit. als ik dan via de elek. start deed dan starte hij nie. En als die wel starte moest ik langzaam gasgeven voordat die hem pakte?

miss daar even naarkijken this maar een idee.

Gamebuster, als je reageert, zeg dan iets wat er mee te maken kan hebben en roep niet zomaar iets! Het heeft iig niets, maar dan ook niets met de overbrenging te maken

als je scooter wegvalt in vermogen en prima stationair blijft lopen dan is het een elektra probleem (grote kans dat dat het is tenminste)
Ik zou sowieso: je bougie even vervangen, kost maar 3 euro, en kan nooit kwaad. Tevens zou het ook kunnen (zoals ik al eerder zei) dat het je bougie kabel of bobine of dop is. Ik kocht mijn nieuwe bobine+kabel en dop voor 17 euro. Dus dat zijn de kosten ook niet. Maargoed ff ontopic. kijk eens naar je kabel, en haal je dop er eens af. in mijn geval was er nog maar 1VERROESTE draad die contact maakte. (door dit koude, natte, zout weer gaat de boel snel kapot)!!! Wat je ook kan doen is een bobine +kabel etc van een andere snor proberen (wel zelfde type natuurlijk) en kijk of het probleem is opgelost.

Heel veel succes!!
 
Wat gamebuster zegt kan zeker wel en heeft totaal niks met overbrenging te maken hoor?

Maar goed, een nieuwe bougie is idd een goed idee om mee te beginnen, maar de kans is ook groot dat de hoofd sproeier oid verstopt zit, die heeft namelijk niks met stationair lopen te maken.
 
Zover heb ik deze dingen wat in mijn geval het probleem zou kunnen zijn:

-Versleten zuigveren (is mogelijk aangezien het aantal km 15.500)
-Vieze carburateur (ook goed mogelijk)
-Gasnaald , niet echt aannemelijk aangezien ik deze problemen zowel in de winter en zomer gehad heb.
-Sproeier ,ook onwaarschijnlijk omdat er niks aan de setup is veranderd.

Ik laat mijn carb wel goed schoonmaken en vervang de zuigveren. daarnast krijgt mijn snor een nieuwe sito.

wat zou ik nog meer kunnen vervangen bij een scooter van 7 jaar oud? (15.500km gereden)

PS Kan er trouwens ook iets met de luchtfilter mis zijn?
 
wat je het beste na 7 jaar kan vervangen is de slijtage onderdelen, gewoon even deze puntjes en ik denk dat hij het weer gewoon doet.

-zuiger + veren indien cillinder nog goed is.
-bougie
-bougiedop
-rollen
-v-snaar
-trekveertjes
-drukveer
-carb. schoonmaken
-luchtfilter schoonmaken.

over het algemeen zijn (ongeveer) deze dingen wat slijt en dus af en toe vervangen moet worden om prestatieverlies e.d tegen te gaan, een cillinder gaat als je er teminste normaal mee om gaat en goed hebt afgesteld wel lang mee, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te vervangen.

totaal bedrag zal zon 50 euro zijn aan nieuwe onderdelen.
 
wat je het beste na 7 jaar kan vervangen is de slijtage onderdelen, gewoon even deze puntjes en ik denk dat hij het weer gewoon doet.

-zuiger + veren indien cillinder nog goed is.
-bougie
-bougiedop
-rollen
-v-snaar
-trekveertjes
-drukveer
-carb. schoonmaken
-luchtfilter schoonmaken.

over het algemeen zijn (ongeveer) deze dingen wat slijt en dus af en toe vervangen moet worden om prestatieverlies e.d tegen te gaan, een cillinder gaat als je er teminste normaal mee om gaat en goed hebt afgesteld wel lang mee, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te vervangen.

totaal bedrag zal zon 50 euro zijn aan nieuwe onderdelen.
Maak daar maar zeker het dubbele van.
 
Back
Top