Plotseling uitvallen Zip

Anne

mannelijke versie
Ik heb laatste tijd wel eens gemerkt dat m'n Zip z'n kracht kwijt raak, en dan niet meer harder wil, totdat ik stil ga staan. Paar secondes wachten, en hij kan weer. Op m'n achterband zie ik soms wel vloeistof 'vegen' aan de zijkanten, van binnen naar buiten. Alsof de carburateur misschien iets kwijt wilt en dat op de band komt (ik weet niet zeker of dit van de carb komt).

Ik heb onlangs het originele luchtfilter geinspecteerd en schoongemaakt, carburateur schoon gemaakt, cilinder bekeken en weer gemonteerd met 10nm per boutje (is dat oke?), alle koelkapjes zitten er op (AC), membraan sluit 100%, nieuw spruitstuk, overal netjes pakking tussen, helemaal goed zou ik denken. Gisteren even gestart, niks aan de hand.

Vanochtend wilde ik starten, maar lukte niet in 1 kick (zoals normaal). Na 10 keer deed die het wel, maar viel na 20 sec. of iets weer uit. Toen weer gestart, en na warm draaien zonder problemen circa 9km gereden.

Toen ik terug wilde (scooter was inmiddels weer koud), startte die weer niet in 1 kick. Na iets van drie keer wel, en na warm draaien ben ik weer richting huis gegaan. Na circa 2km kwam de eerste uitval. Vanuit vol gas voel je de kracht wegvallen, en als ik wat gas minder, en vervolgens weer vol gas, doet de scooter bwooop, dus geef ik minder gas en hoop aan te voelen dat die na een enkele seconden weer vol gas kan. Soms lukt dat, soms moet ik even stilstaan (stationair laten draaien). Het is op de terugweg drie keer gebeurd, dus dat is ruim 1 keer per 3km. Er stond wel behoorlijke tegenwind.

De bougie is een goede kleur als het goed is (vorige week nog wel in ieder geval), en ik moet zeggen dat ik soms een beetje oudere benzine waar meer olie in zit bij m'n normale benzine doe, maar dat doe ik al een tijdje en het is niet zo veel.
Herkent iemand waar het probleem zit? Ik kan zelf niet echt vaststellen waarom dit gebeurd :p
 
Advertisement - register to remove this

Dacht ik zelf eigenlijk ook al aan. Heb wel is eerder de bougie moeten vervangen, maar die er toen in ging was ook niet nieuw meer. Verder vind ik een bougie altijd al een vaag ding, heb me er nooit in verdiept. Wat betekend het als een bougie vetgeslagen is: kun je dat niet met remmenreiniger bijvoorbeeld ontvetten? Of is dat een hele tijdelijke oplossing? Er zit nu in ieder geval een NGK B8nogwat in, ik neem aan hittegraad 8.
 
BR8ES erin doen dan, gewoon een nieuwe die kosten zoveel niet. Maar is het een brom of een snor ? Want in een brom zit standaard een BR9ES, tenminste in mijn SP toendertijd wel, weet niet zeker hoe dit bij een AC zit maar geloof hetzelfde gewoon...

Maar over die vettigheid op je achterwiel, zou ik eens kijken naar de keerring van je uitgaande as. Die heb ik op mijn racer ook eens lek gehad en toen had ik ook van die spetters op de zijkant van mijn band. Moet je wel je vertandingsdeksel even eraf halen en maar gewoon vervangen, die keerring kost maar een paar euro en plop je er zo in.
 
BR8ES erin doen dan, gewoon een nieuwe die kosten zoveel niet. Maar is het een brom of een snor ? Want in een brom zit standaard een BR9ES, tenminste in mijn SP toendertijd wel, weet niet zeker hoe dit bij een AC zit maar geloof hetzelfde gewoon...

Maar over die vettigheid op je achterwiel, zou ik eens kijken naar de keerring van je uitgaande as. Die heb ik op mijn racer ook eens lek gehad en toen had ik ook van die spetters op de zijkant van mijn band. Moet je wel je vertandingsdeksel even eraf halen en maar gewoon vervangen, die keerring kost maar een paar euro en plop je er zo in.

Het gaat om een Ice blok, dus brom. Ik zal is kijken of dat spul op m'n wiel door die keerring komt, bedankt in ieder geval!
 
Dan gewoon een BR9ES erin :) Maar wat dat andere probleem van je is dur ik zo niet te zeggen, ik zou het eerst maar eens proberen met je bougie idd. En je vacuümkraan zou misschien ook nog kunnen, dat hij je vlotterbak leeg trekt en dan als jij hem stationair laat draaien dat hij langzaam weer vult. Maar dat lijkt me sterk dat dat dan pas na 3km gebeurd.

Trekt je tank geen vacuüm ? Is het gaatje in je tankdop dus nog open ?
 
Had de bougie goed gereinigd, en nu doet die het weer bijna goed. Nieuwe bougie gekocht in ieder geval, en binnenkort even kijken of ik toch wat kleiner in sproeier kan, er zat ook steeds een zwart mengsel op de bougie zelfs aan de 'buitenkant'. Is dit perse een te grote sproeier, of kan dit ook een combinatie zijn van te grote sproeier en te veel olie? Blijkbaar is het mengsel niet lekker genoeg voor de bougie.

Welk gaatje in je tankdop bedoel je trouwens Melvin?
 
Van de tankontluchting. Weet niet precies uit mijn hoofd of er bij een zip in de tankdop dit zit, of dat het werkt via de overloop van de tank. Nu ik er over nadenk zit er bij mijn zip geloof ik ook geen gaatje in de tankdop.
 
Ik gebruik denk iets van 200ml paar maanden oude benzine met a747 of silkolene pro 2, weet niet meer, 1:35 gemengd, bij een volle tank normale benzine en welke olie er in de olietank zit weet ik even niet. Silkolene pro 2 of van de Action. Ik merk tijdens het rijden dat als ik gewoon gas geef er niks aan de hand is, maar stel dat ik op volle snelheid mn gas dicht draai en rem, en als ik dan weer wil optrekken, gaat die waarschijnlijk bokken. Gas in 1 keer dicht draaien en paar seconden geen gas maar wel rijden dus, dan verbrandt die slecht denk ik dus. Ik kan me in ieder geval een beeld maken van wat er gebeurd rondom de bougie, dus heb het nu wel onder controle, zal binnenkort even sproeier kijken en de oude benzine toch maar niet meer voor een motor gebruiken.
 
Dus je rijd op oliepomp én je gooit nog 200ml in olie erbij in je tank ? Dan is tie lekker vet ja :p En waarom 1:35 smeren ? Wat ligt eronder dan ? En a747 kan over de datum gaan he, pas daar ook mee op als het nog een restant is uit de tijd van je ice!
 
Alleen een R en 17,5mm, heb nog een Polini vario liggen die doe ik er nog even in, maar scheelt niet veel neem ik al aan. Misschien nog een simpele 70 maar vind dat eigenlijk niks met standaard krukas. Ik had vandaag nog getankt, dus het mengsel zou zo'n beetje fris moeten zijn, maar toch nog 1 keer het probleem gehad. Moest 'm nu echt even uitzetten. Bougie even schoongemaakt en kon gelijk verder. Sproeier denk ik binnenkort maar even afstellen dan.

Hij start trouwens wel weer met 1 kick en heb ondertussen ook iets van 100km gereden zonder problemen.
 
Last edited:
Dan hoef je zeker niet 1:35 te smeren :p 1:45 is meer dan genoeg, 1:50 kan ook wel als je goede olie gebruikt. A747 kun je trouwens NIET in je olietank doen he ! Die moet je dan echt bij je benzine doen.

Een simpele 70cc op standaard piaggio krukas gaat wel hoor, maar ik ben er zelf nooit fan van geweest. Ik heb altijd gewoon een goede krukas gemonteerd en zal dit dan ook altijd aanraden.

Dat hij het direct weer doet nadat je je bougie hebt schoon gemaakt kan dus heel goed zijn dat je bougie op dat moment is vet geslagen door zoveel olie bij je benzine te doen.
 
mijn Aerox toendertijd had nog minder dan 1:50 olie , ik heb een keer berekend hoeveel olie het gebruikte op een x aantal km's , en die bleef ook heel :)

dit is denk ik ook gewoon veel te vet!

via de pomp en dan gewoon iets van Silkolene scoot sport, Motul , Eurol , Putoline tt scooter etc.

dan krijgt ie ruim genoeg olie..

oude benzine kan al na 2 a 3 maand minder worden , het scheelt nogal , maar zeker na een half jaar kan een 2 takt al minder l
lopen erop!
 
Back
Top