Het probleem is dat zelfs als ik hem terug op de goede plek zet (dus helemaal tegen de lager aan), en het met deksel en alles terugstop in het carter, ik gewoon weer de as naar binnen kan drukken zodat ie weer uit de lager komt. Dat is waar ik het de hele tijd over heb. Die speling die er zit waardoor die as te makkelijk kan bewegen. Dat lijkt me niet te mogen. Dat lijkt me ook de hele oorzaak van het probleem waarom mijn poulie tegen de vertandingsdeksel aan schuurde in de eerste plaats.Denk dat enkel die primair as een tik geven voldoende is, voordat je de keering kapot trekt. Werk met beleid en probeer eerst de rubberen hamer.
De primaire as moet er heel vast in zitten.
Laatst nog uitgebreid mee bezig geweest.
Wat ik heel raar vind is dat de as naar binnen geduwd kan worden.
En nu komt het: ik ben bezig geweest met de primaire overbrenging van een Fly.
En de as lengte is ongeveer centimeter langer dan die van de zip met een kort carter.
Een zip heeft 10 inch wielen en een Fly 11 of 12.
Dus vanaf de poulie tot vlak na het kleine tandwieltje is de as hetzelfde. Daarna is er sprake van een verschil in lengte.
Maar je hebt toch geen lang carter?
Het is zo'n wonderlijk verhaal. Te gek voor woorden!!!
Nog wat anders. Het lager op de primaire as wordt aan de ene kant geborgd door een flinke borgveer. Met die twee gaatjes. Aan de andere kant zit er in de as een dunne groef, waar een vrij dun ringetje in moet vallen.
Net zo'n borgveertje als bij de zuigerpen.
Hoe zit dat bij jou as?
Post automatically merged:
Ok, dat dunne borgveertje zit dus niet op jouw primaire as, want ik zie er ook geen groef voor. Nog even verder nagekeken, maar dat is dus standaard zo, en dus in orde.
Ik stuur een foto met het verschil in as lengte met een as uit een lang carter. (Beide assen zijn geen standaard assen)View attachment 74236
Maar goed, je hebt geen lang carter.
Normaal gesproken krijg je een nieuw lager niet makkelijk over de primaire as.
Wat helpt is de as een nachtje in de vriezer te doen, en dan voorzichtig het lager over de as te tikken om op zijn plek te komen.
Rubber hamer en met een hele grote dop oid op de binnenring van het lager tikken.
Die lagers zijn niet duur, rond de 5 a 6 euro.
Als het goed is, krijg je een nieuw lager erg moeilijk in het deksel. Je loopt het risico zo hard te moeten slaan , dit maal op de buitenring, dat het lager toch beschadigd, of je deksel aan flarden gaat. Een minuut of 7 met een brander de omgeving van het deksel waar het lager in moet komen verhitten doet wonderen.
Maar nu is de vraag: zit het lager los in het deksel, of zit je as los in het lager?
Mogelijk moet je de as met loctite borgen in het lager. Want die as mag niet naar binnen toe bewegen...
Ik zou een nieuw lager erin zetten.
Succes met je klus
Is dan ook dat de as los in het lager zit, want de grote borgveer zit keurig op zijn plaats en de lager kan niet bewegen. Het is de primaire as die van buiten naar binnen door de vertandingsdeksel (en dus ook door de lager) heen getrokken kan worden.zit het lager los in het deksel, of zit je as los in het lager?
Ik heb de lager op de binnenste ring laten rusten op een dopsleutel met dezelfde maat als de binnenring die ik op de bankschroef had vastgezet, en erna op dat korte stuk as naast het tandwiel getikt om hem in de lager te krijgen. Andersom gaat helemaal niet, want dan zou je een dopsleutel moeten hebben die langer is dan de primaire as en dat bestaat naar mijn weten niet eens, of je moet op de rand aan 1 kant tikken terwijl de as door de dop heen steekt.. Lijkt me ook niet de bedoeling. Al met al in elk geval goed bevestigd nu en lager is niet beschadigd geraakt.De as door het lager slaan klinkt niet goed.
Ik hoop dat je het lager via tikken op de binnenste ring over de as hebt getikt.
Het is een lastige borgveer. En pas op dat je niet uitschiet tegen het kleine tandwiel op de as. Want anders wordt het nog een duurdere hobby.
Met een stevige priem drukte ik een uiteinde naar binnen, en dan met een kleine schroevendraaier de veer er uit gewrikt.
Een passende tang doet natuurlijk wonderen.
Bedoel je een borgveertang met zo'n hoekige vorm of een normale tang met puntige uiteinden? Want dat laatste heb ik inderdaad ook geprobeerd maar zonder succes.Je kunt die borgveer ook met een hamer en een schroevendraaier 180 slag tikken en dat met de schroevendraaier loswrikken. Eigenlijk precies wat Jeroen zegt.
Heb het ook met verschillende punttangen geprobeerd maar is niet te doen.
Beide soorten tangen geprobeerd haha. Misschien met een langere hefboom het wel lukt. Met een priem of schroevendraaier die veer rond tikken is eenvoudig zonder veel kracht.Ik heb de lager op de binnenste ring laten rusten op een dopsleutel met dezelfde maat als de binnenring die ik op de bankschroef had vastgezet, en erna op dat korte stuk as naast het tandwiel getikt om hem in de lager te krijgen. Andersom gaat helemaal niet, want dan zou je een dopsleutel moeten hebben die langer is dan de primaire as en dat bestaat naar mijn weten niet eens, of je moet op de rand aan 1 kant tikken terwijl de as door de dop heen steekt.. Lijkt me ook niet de bedoeling. Al met al in elk geval goed bevestigd nu en lager is niet beschadigd geraakt.
Mbt die borgveer dacht ik er goed aan te doen even een borgveertang in huis te halen. Lijkt me dat zo'n tangetje het wel voor elkaar krijgt of is die borgveer zo idioot sterk dat zo'n tang nog eerder scheef buigt? Ik probeer liever die fratsen met schroevendraaiers te vermijden want als ik daarmee uitschiet in de lager ofzo dan kan ik weer opnieuw beginnen.
Vandaag maar even langs de action of bouwmarkt voor borgveertang dan..
Post automatically merged:
Bedoel je een borgveertang met zo'n hoekige vorm of een normale tang met puntige uiteinden? Want dat laatste heb ik inderdaad ook geprobeerd maar zonder succes.