Piaggio Zip: Malossi secundaire vertanding schuurt tegen elkaar

Yo mensen,

Ik heb paar dagen terug mijn secundaire (originele) Piaggio Zip 2000 4t2v vertanding vervangen voor Malossi 15/47.
Heb ze laten persen door een scooterzaak, en toen zei die vent me dat ik "moest opletten dat de tandwielen niet tegen elkaar aan zouden gaan schuren".
Schijnbaar zitten die Malossi tandwieltjes net een beetje anders, waardoor er meer speling is en de kans bestaat dat ze dus langs elkaar af gaan draaien als je die speling niet zelf goed oplost.

Ik heb geprobeerd dit te ondervangen door een extra ringetje erbij te stoppen op de as tussen de 2 tandwielen in, maar uiteindelijk na even prima ermee gereden te hebben werd ik bij gas loslaten keihard afgeremd met een slijptol-geluid uit de karter, waarbij mijn conclusie is dat de vertanding dus alsnog tegen elkaar schuurt.

Mijn vraag dus:
Wat moet ik doen om dit op te lossen? Het feit dat die knaap me ervoor waarschuwde zegt me dat dit dus standaard het geval is en op een bepaalde custom manier ondervangen moet worden. Punt is alleen dat je niet kunt zien hoe de wieltjes uiteindelijk zitten want dat komt allemaal pas bij elkaar als je de transmissiedeksel incl. vloeibare pakking en achterwiel en alles erop hebt zitten, en dan is het al te laat.

Daarom voordat ik het opnieuw probeer graag even advies van iemand die hetzelfde heeft ingebouwd en daarbij wellicht een goede oplossing heeft gevonden.
En dan nog het volgende: hoe lang moet er gewacht worden met transmissieolie erin kiepen om de vloeibare pakking te laten uitharden?

Alvast dank!
 
Advertisement - register to remove this

Er horen op het tussen- asje aan beide kanten een ring te zitten. Ik heb dat vaker zo gedaan en dat ging altijd goed.
Met de Malossi vertanding moet je niet anders doen dan met de standaard vertanding; gewoon aan elke kant een ring.
Wanneer je het spul uit elkaar haalt zul je zien waar het geschuurd heeft.
Voor de zekerheid, wanneer je m weer in elkaar hebt, gewoon eens draaien aan de koppeling, of aan de uitgaande as. Gaat het soepel, dan zit je goed, gaat het zwaar dan loopt er iets aan.
- het kan zijn dat bij jou het slijptolgeluid niet van 2 tandwielen kwam die tegen elkaar liepen, maar van een tandwiel dat tegen het metaal van het carter of tandwiel- deksel heeft lopen slijpen. Afijn, dat kun je wel zien wanneer je m open hebt.
Wanneer het tandwiel wat op de uitgaande as, secundaire overbrenging niet op de goede hoogte is geperst, kan de as zwaar gaan lopen wanneer je alles dichtschroeft. Ik heb je een poos geleden een foto gestuurd met de juiste afstand waarmee dit 47 tands tandwiel erop moet.
- ik heb met vloeibare pakking 1 keer een uurtje of 2 gewacht, en ook een keer meteen vol gegoten. Maakte niet uit. Maar wacht voor de zekerheid een uurtje. je weet nooit.

Groeten en succes ermee!
 
Laat me raden, je hebt een ringetje gepakt die je ook bij een normaal boutje en moertje gebruikt?
Je hebt voor vertanding wel speciale shims nodig
Je hebt 2 van die ringen er standaard op zitten, alleen die zijn dus te dun nu er andere tandwielen op zitten. Dus geprobeerd identieke ring te vinden. Zelfde diameter, dikte, omtrek etc. Niet goed? Kan ook 10 van die originele bestellen en het erop blijven pleuren totdat de tandwielen eindelijk ver genoeg uit elkaar staan maar dan is het ook weer de vraag of alles goed sluit etc.

Dus, heb je advies voor me?
Post automatically merged:

Er horen op het tussen- asje aan beide kanten een ring te zitten. Ik heb dat vaker zo gedaan en dat ging altijd goed.
Met de Malossi vertanding moet je niet anders doen dan met de standaard vertanding; gewoon aan elke kant een ring.
Wanneer je het spul uit elkaar haalt zul je zien waar het geschuurd heeft.
Voor de zekerheid, wanneer je m weer in elkaar hebt, gewoon eens draaien aan de koppeling, of aan de uitgaande as. Gaat het soepel, dan zit je goed, gaat het zwaar dan loopt er iets aan.
- het kan zijn dat bij jou het slijptolgeluid niet van 2 tandwielen kwam die tegen elkaar liepen, maar van een tandwiel dat tegen het metaal van het carter of tandwiel- deksel heeft lopen slijpen. Afijn, dat kun je wel zien wanneer je m open hebt.
Wanneer het tandwiel wat op de uitgaande as, secundaire overbrenging niet op de goede hoogte is geperst, kan de as zwaar gaan lopen wanneer je alles dichtschroeft. Ik heb je een poos geleden een foto gestuurd met de juiste afstand waarmee dit 47 tands tandwiel erop moet.
- ik heb met vloeibare pakking 1 keer een uurtje of 2 gewacht, en ook een keer meteen vol gegoten. Maakte niet uit. Maar wacht voor de zekerheid een uurtje. je weet nooit.

Groeten en succes ermee!
- Top man Thanks, ik ga hem nu openmaken en dan zal inderdaad duidelijk worden waar het ijzer op ijzer heeft staan schuren. Zal de bevindingen hier delen. Zou fraai zijn als die clown het niet goed geperst heeft.
- Zal voor de zekerheid een paar uur wachten volgende keer want ik had hem ook meteen volgegoten om de vertanding te testen.

Wordt vervolgd!
 
Na het weer helemaal opengehaald te hebben zie ik waar het probleem zit. De poulie schuurde dus tegen de vertandingsdeksel aan.. Zo blijkt (zie de foto van de deksel met de kras in het midden) en dat komt omdat de primaire as gewoon doorgeschoten is naar binnen (zie andere foto). Deze zit nu bijna een hele centimeter verder dan de lager. Hierdoor kon poulie dus opschuiven tot tegen de deksel.

Hoe is het in gods naam mogelijk dat die primaire as zoveel speling heeft en zo los in de lager hangt?
Kan ik dat zelf oplossen of moet ik dat opnieuw laten persen oid? Ik kan de as er gewoon uit drukken en heen en weer bewegen in de schacht waar hij zit als de vertandingsdeksel erop zit.
Post automatically merged:
 

Attachments

  • IMG_20240209_163319_521.jpg
    IMG_20240209_163319_521.jpg
    122.6 KB · Views: 23
  • IMG_20240209_163338_695.jpg
    IMG_20240209_163338_695.jpg
    165.2 KB · Views: 23
  • IMG_20240209_164551_128.jpg
    IMG_20240209_164551_128.jpg
    158.6 KB · Views: 23
Last edited:
Om te beginnen dat het tandwiel op de juiste afstand er op is geperst , daarna de juiste Shim ringen op de juiste plaats.
Bouw Tekening vind je op Easy-Parts.
Shims zitten prima en het gaat inmiddels niet meer over de secundaire vertanding, maar over de PRIMAIRE AS (waar de koppeling op gezet wordt) die ik door de keerring en lager heen en weer kan drukken met mijn blote hand, waardoor de poulie tegen de vertandingsdeksel aan slijt. Op die as hoort geen enkele "Shim" te zitten. De primaire as is gewoon origineel onderdeel dus het persen is daarbij ook niet aan de orde.

Mijn vraag is of het normaal is dat die as zo soepel kan bewegen door de lager heen, al ben ik er 99% zeker van dat dat niet moet kunnen..., en als ik gelijk heb, hoe ik dat ding dan weer vastgezet krijg.
Post automatically merged:

1707507528342.jpeg
Nummer 9 dus. Heeft een centimeter beweegruimte van binnen naar buiten door de vertandingsdeksel heen.
Als ie verder naar binnen wordt gedrukt in die opening van het karter tijdens het rijden, worden de poulies tegen de deksel aan gedrukt en slijt alles tegen elkaar aan. nummer 2 is de lager, 11 de borgveer en 10 de keerring, maar die zitten allemaal gewoon prima op hun plaats. Maar hoort die primaire as (nummer 9) niet vast te zitten op die lager (nummer 2)?
 
Last edited:
Primaire as moet echt met een hamer erin getikt worden of nog beter, geperst worden. Deze wordt inderdaad geborgd zonder shims door het carter.
Heb je het goede lager?
Secundaire as welke je hebt laten perse 1 shim voor en 1 shim achter. Niet meer niet minder dus hoef je er geen 10 te bestellen.
Als je Curil T2 als vloeibare pakking hebt dan hard deze niet uit, zeer fijn spul overigens.
 
Last edited:
Primaire as moet echt met een hamer erin getikt worden of nog beter, geperst worden. Deze wordt inderdaad geborgd zonder shims door het carter.
Heb je het goede lager?
Secundaire as welke je hebt laten perse 1 shim voor en 1 shim achter. Niet meer niet minder dus hoef je er geen 10 te bestellen.
Als je Curil T2 als vloeibare pakking hebt dan hard deze niet uit, zeer fijn spul overigens.
Ah dus die primaire as moet dus 100% zeker moervast in de lager zitten? Want dat is dus bij mij totaal niet het geval. Dus dan zal het vermoeden zijn dat die lager teveel weggesleten is waardoor as meer ruimte gekregen heeft? Nieuwe lager dan I guess?
Die lager is gewoon de origineel man, dus die is zeker goed, maar ik kan me niet herinneren dat die as kon bewegen zoals ie nu kan voordat de secundaire Malossi erin ging. Wellicht door de kracht losgeschoten?

Die shims zitten er gewoon op en hebben er ook altijd op gezeten. Meende eerst dat het probleem van de nieuwe secundaire vertanding zou komen maar dat is dus niet het geval. Probleem lijkt nu dus de originele primaire as te zijn die los is geraakt.

Thanks voor de pakking tip ik moet even kijken welke ik heb weet ik niet uit mijn hoofd. Heeft een oranje kleur.
 
Ah dus die primaire as moet dus 100% zeker moervast in de lager zitten? Want dat is dus bij mij totaal niet het geval. Dus dan zal het vermoeden zijn dat die lager teveel weggesleten is waardoor as meer ruimte gekregen heeft? Nieuwe lager dan I guess?
Die lager is gewoon de origineel man, dus die is zeker goed, maar ik kan me niet herinneren dat die as kon bewegen zoals ie nu kan voordat de secundaire Malossi erin ging. Wellicht door de kracht losgeschoten?

Die shims zitten er gewoon op en hebben er ook altijd op gezeten. Meende eerst dat het probleem van de nieuwe secundaire vertanding zou komen maar dat is dus niet het geval. Probleem lijkt nu dus de originele primaire as te zijn die los is geraakt.

Thanks voor de pakking tip ik moet even kijken welke ik heb weet ik niet uit mijn hoofd. Heeft een oranje kleur.
Moet er op een malossi met rechte vertanding ook niet een primaire as met rechte vertanding?
Heb deze upgrade nooit uitgevoerd. Hoop wel dat je het op een 80cc zet.
 
Ik denk dat je de verkeerde vertanding hebt. Die schuine die je nu erin hebt zaten in zip type 1 en 2 van jaaaaaren terug. Weet niet of dit weer voor 4takt terug is gebracht.

Verder hoort je as er vast in te zitten, lichtjes met een hamer eruit tikken en erin op diezelfde manier. Zo te zien mis je ook een lagertje in je deksel
 
Ik denk dat je de verkeerde vertanding hebt. Die schuine die je nu erin hebt zaten in zip type 1 en 2 van jaaaaaren terug. Weet niet of dit weer voor 4takt terug is gebracht.

Verder hoort je as er vast in te zitten, lichtjes met een hamer eruit tikken en erin op diezelfde manier. Zo te zien mis je ook een lagertje in je deksel
2T vertanding heeft ook identieke vertanding aan de 4T welke schuin is.
Er mist geen lager., die ringetjes op. De bouwtekening zijn shimringetjes, beetje vreemd weergegeven wel.
Vermoedelijk heb je ook de malossi rechte primaire as nodig, anders staat schuin op recht zeg maar.
 
Moet er op een malossi met rechte vertanding ook niet een primaire as met rechte vertanding?
Heb deze upgrade nooit uitgevoerd. Hoop wel dat je het op een 80cc zet.
Ja ik heb er eerst een 80 cc DR op gemonteerd. Volgens mij moet het kunnen werken met elkaar, ook al is de originele secundaire vertanding schuin, maar er bestaat geen primaire Malossi vertanding voor Piaggio 4 takt.
Post automatically merged:

Ik denk dat je de verkeerde vertanding hebt. Die schuine die je nu erin hebt zaten in zip type 1 en 2 van jaaaaaren terug. Weet niet of dit weer voor 4takt terug is gebracht.

Verder hoort je as er vast in te zitten, lichtjes met een hamer eruit tikken en erin op diezelfde manier. Zo te zien mis je ook een lagertje in je deksel
Die schuine is de originele die erin zat. Is een Zip 2000 4t2v maar wel uit 2007.
Als je hem met een hamer lichtjes eruit en erin moet kunnen tikken dan lijkt het dus wel te kloppen, maar hoe verklaar ik dan in gods naam die speling waardoor de poulies tegen de vertandingsdeksel aan slijten...

Alle lagers heb ik inderdaad conform de tekeningen.
 
Ja ik heb er eerst een 80 cc DR op gemonteerd. Volgens mij moet het kunnen werken met elkaar, ook al is de originele secundaire vertanding schuin, maar er bestaat geen primaire Malossi vertanding voor Piaggio 4 takt.
Post automatically merged:


Die schuine is de originele die erin zat. Is een Zip 2000 4t2v maar wel uit 2007.
Als je hem met een hamer lichtjes eruit en erin moet kunnen tikken dan lijkt het dus wel te kloppen, maar hoe verklaar ik dan in gods naam die speling waardoor de poulies tegen de vertandingsdeksel aan slijten...

Alle lagers heb ik inderdaad conform de tekeningen.
Heb zelf ook deze slijtage gehad, vertanding van de primaire as zit op de foto in ieder geval niet tegen het lager aan, hij moet er balls deep in.
Bij mij was het ook de oplossing om de keering opnieuw te centreren.
 

Attachments

  • Screenshot_20240209_213803.jpg
    Screenshot_20240209_213803.jpg
    358.4 KB · Views: 15
Heb zelf ook deze slijtage gehad, vertanding van de primaire as zit op de foto in ieder geval niet tegen het lager aan, hij moet er balls deep in.
Bij mij was het ook de oplossing om de keering opnieuw te centreren.
Ok man top. Dan ga ik kijken of ik dat beter gefixeerd krijg door lager / keerring / as te fixen.
Zal update geven wanneer het probleem verholpen is.

Thanks allemaal voor de hulp :)
 
Back
Top