Piaggio Zip: Malossi secundaire vertanding schuurt tegen elkaar

Yo mensen,

Ik heb paar dagen terug mijn secundaire (originele) Piaggio Zip 2000 4t2v vertanding vervangen voor Malossi 15/47.
Heb ze laten persen door een scooterzaak, en toen zei die vent me dat ik "moest opletten dat de tandwielen niet tegen elkaar aan zouden gaan schuren".
Schijnbaar zitten die Malossi tandwieltjes net een beetje anders, waardoor er meer speling is en de kans bestaat dat ze dus langs elkaar af gaan draaien als je die speling niet zelf goed oplost.

Ik heb geprobeerd dit te ondervangen door een extra ringetje erbij te stoppen op de as tussen de 2 tandwielen in, maar uiteindelijk na even prima ermee gereden te hebben werd ik bij gas loslaten keihard afgeremd met een slijptol-geluid uit de karter, waarbij mijn conclusie is dat de vertanding dus alsnog tegen elkaar schuurt.

Mijn vraag dus:
Wat moet ik doen om dit op te lossen? Het feit dat die knaap me ervoor waarschuwde zegt me dat dit dus standaard het geval is en op een bepaalde custom manier ondervangen moet worden. Punt is alleen dat je niet kunt zien hoe de wieltjes uiteindelijk zitten want dat komt allemaal pas bij elkaar als je de transmissiedeksel incl. vloeibare pakking en achterwiel en alles erop hebt zitten, en dan is het al te laat.

Daarom voordat ik het opnieuw probeer graag even advies van iemand die hetzelfde heeft ingebouwd en daarbij wellicht een goede oplossing heeft gevonden.
En dan nog het volgende: hoe lang moet er gewacht worden met transmissieolie erin kiepen om de vloeibare pakking te laten uitharden?

Alvast dank!
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat enkel die primair as een tik geven voldoende is, voordat je de keering kapot trekt. Werk met beleid en probeer eerst de rubberen hamer.
Het probleem is dat zelfs als ik hem terug op de goede plek zet (dus helemaal tegen de lager aan), en het met deksel en alles terugstop in het carter, ik gewoon weer de as naar binnen kan drukken zodat ie weer uit de lager komt. Dat is waar ik het de hele tijd over heb. Die speling die er zit waardoor die as te makkelijk kan bewegen. Dat lijkt me niet te mogen. Dat lijkt me ook de hele oorzaak van het probleem waarom mijn poulie tegen de vertandingsdeksel aan schuurde in de eerste plaats.
 
De primaire as moet er heel vast in zitten.
Laatst nog uitgebreid mee bezig geweest.
Wat ik heel raar vind is dat de as naar binnen geduwd kan worden.
En nu komt het: ik ben bezig geweest met de primaire overbrenging van een Fly.
En de as lengte is ongeveer centimeter langer dan die van de zip met een kort carter.
Een zip heeft 10 inch wielen en een Fly 11 of 12.
Dus vanaf de poulie tot vlak na het kleine tandwieltje is de as hetzelfde. Daarna is er sprake van een verschil in lengte.
Maar je hebt toch geen lang carter?
Het is zo'n wonderlijk verhaal. Te gek voor woorden!!!
Nog wat anders. Het lager op de primaire as wordt aan de ene kant geborgd door een flinke borgveer. Met die twee gaatjes. Aan de andere kant zit er in de as een dunne groef, waar een vrij dun ringetje in moet vallen.
Net zo'n borgveertje als bij de zuigerpen.
Hoe zit dat bij jou as?
Post automatically merged:

Ok, dat dunne borgveertje zit dus niet op jouw primaire as, want ik zie er ook geen groef voor. Nog even verder nagekeken, maar dat is dus standaard zo, en dus in orde.
Ik stuur een foto met het verschil in as lengte met een as uit een lang carter. (Beide assen zijn geen standaard assen)verschil in lengte.jpg
Maar goed, je hebt geen lang carter.

Normaal gesproken krijg je een nieuw lager niet makkelijk over de primaire as.
Wat helpt is de as een nachtje in de vriezer te doen, en dan voorzichtig het lager over de as te tikken om op zijn plek te komen.
Rubber hamer en met een hele grote dop oid op de binnenring van het lager tikken.
Die lagers zijn niet duur, rond de 5 a 6 euro.
Als het goed is, krijg je een nieuw lager erg moeilijk in het deksel. Je loopt het risico zo hard te moeten slaan , dit maal op de buitenring, dat het lager toch beschadigd, of je deksel aan flarden gaat. Een minuut of 7 met een brander de omgeving van het deksel waar het lager in moet komen verhitten doet wonderen.
Maar nu is de vraag: zit het lager los in het deksel, of zit je as los in het lager?
Mogelijk moet je de as met loctite borgen in het lager. Want die as mag niet naar binnen toe bewegen...
Ik zou een nieuw lager erin zetten.
Succes met je klus
 

Attachments

  • IMG_20240209_224031.jpg
    IMG_20240209_224031.jpg
    82.4 KB · Views: 14
Last edited:
De primaire as moet er heel vast in zitten.
Laatst nog uitgebreid mee bezig geweest.
Wat ik heel raar vind is dat de as naar binnen geduwd kan worden.
En nu komt het: ik ben bezig geweest met de primaire overbrenging van een Fly.
En de as lengte is ongeveer centimeter langer dan die van de zip met een kort carter.
Een zip heeft 10 inch wielen en een Fly 11 of 12.
Dus vanaf de poulie tot vlak na het kleine tandwieltje is de as hetzelfde. Daarna is er sprake van een verschil in lengte.
Maar je hebt toch geen lang carter?
Het is zo'n wonderlijk verhaal. Te gek voor woorden!!!
Nog wat anders. Het lager op de primaire as wordt aan de ene kant geborgd door een flinke borgveer. Met die twee gaatjes. Aan de andere kant zit er in de as een dunne groef, waar een vrij dun ringetje in moet vallen.
Net zo'n borgveertje als bij de zuigerpen.
Hoe zit dat bij jou as?
Post automatically merged:

Ok, dat dunne borgveertje zit dus niet op jouw primaire as, want ik zie er ook geen groef voor. Nog even verder nagekeken, maar dat is dus standaard zo, en dus in orde.
Ik stuur een foto met het verschil in as lengte met een as uit een lang carter. (Beide assen zijn geen standaard assen)View attachment 74236
Maar goed, je hebt geen lang carter.

Normaal gesproken krijg je een nieuw lager niet makkelijk over de primaire as.
Wat helpt is de as een nachtje in de vriezer te doen, en dan voorzichtig het lager over de as te tikken om op zijn plek te komen.
Rubber hamer en met een hele grote dop oid op de binnenring van het lager tikken.
Die lagers zijn niet duur, rond de 5 a 6 euro.
Als het goed is, krijg je een nieuw lager erg moeilijk in het deksel. Je loopt het risico zo hard te moeten slaan , dit maal op de buitenring, dat het lager toch beschadigd, of je deksel aan flarden gaat. Een minuut of 7 met een brander de omgeving van het deksel waar het lager in moet komen verhitten doet wonderen.
Maar nu is de vraag: zit het lager los in het deksel, of zit je as los in het lager?
Mogelijk moet je de as met loctite borgen in het lager. Want die as mag niet naar binnen toe bewegen...
Ik zou een nieuw lager erin zetten.
Succes met je klus

Hey Jeroen,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie! De primaire as van mijn zip heeft zoals je al had geconcludeerd geen kleine borgring aan de andere kant van de lager helaas, anders had dat hem nog enigszins op zijn plaats gehouden. Ik vermoed na alles gelezen te hebben van jullie dat de lager gewoon uitgesleten is geraakt oid waardoor de primaire as totaal niet meer op zijn plaats gehouden wordt.

Het antwoord op deze vraag:
zit het lager los in het deksel, of zit je as los in het lager?
Is dan ook dat de as los in het lager zit, want de grote borgveer zit keurig op zijn plaats en de lager kan niet bewegen. Het is de primaire as die van buiten naar binnen door de vertandingsdeksel (en dus ook door de lager) heen getrokken kan worden.
De ruimte die er dus standaard zit tussen het tandwiel op de primaire as en de inkeping van het carter waar de as in ligt (aan de kant van het achterwiel) is de ruimte die er aan speling is om de primaire as naar binnen te drukken, en dat is de reden dat de poulies de vertandingsdeksel raken. De hele set van poulies, koppeling en koppelingshuis kan gewoon een centimeter heen en weer bewegen in het carter terwijl het al vastgeschroefd zit op de primaire as. Dat is dan ook hoe het uiteindelijk begint te schuren.

Nu dus overduidelijk wat het probleem is. Ik ga zo dadelijk even langs de scooterzaak om de primaire as weer vast te zetten op een (nieuwe) lager. Hopelijk kan ik hem dan vandaag nog inbouwen en kan ik de bevindingen delen erna.
Bedankt voor de tip van het verhitten. Dit heb ik eerder met het silentblock gedaan bij het plaatsen van nieuw subframe, dus die methode is me bekend.

Jullie horen het van me ;)
 
Update:

Heb inmiddels een nieuw lager gehaald voor de primaire as en deze met loctite 620 op de as bevestigd na deze 24+ uur in de vriezer gelegd te hebben (zie foto). Gezien de kracht die ik heb moeten gebruiken om de as in het nieuwe lager te tikken vergeleken met het extreme gemak waarmee de as uit de oude lager getikt kon worden, vermoed ik dat het echt om een versleten lager ging die de as niet meer fatsoenlijk op zijn plek kon houden.
Ik ben begonnen met de rubberen hamer maar heb voor de laatste halve centimeter toch echt een metalen hamer moeten pakken.

Het enige wat ik nu nog moet zien te bemachtigen is een stuk gereedschap waarmee ik die dikke borgveer van het oude lager los krijg. Dat valt niet te doen met een normale tang. Als ik die los heb kan ik de primaire as terugzetten en alles opnieuw inbouwen. Dan zal ik laten weten of het probleem definitief verholpen is.
 

Attachments

  • photo_2024-02-13_15-27-58.jpg
    photo_2024-02-13_15-27-58.jpg
    63.4 KB · Views: 9
De as door het lager slaan klinkt niet goed.
Ik hoop dat je het lager via tikken op de binnenste ring over de as hebt getikt.
Het is een lastige borgveer. En pas op dat je niet uitschiet tegen het kleine tandwiel op de as. Want anders wordt het nog een duurdere hobby.
Met een stevige priem drukte ik een uiteinde naar binnen, en dan met een kleine schroevendraaier de veer er uit gewrikt.
Een passende tang doet natuurlijk wonderen.
 
Je kunt die borgveer ook met een hamer en een schroevendraaier 180 slag tikken en dat met de schroevendraaier loswrikken. Eigenlijk precies wat Jeroen zegt.
Heb het ook met verschillende punttangen geprobeerd maar is niet te doen.
 
De as door het lager slaan klinkt niet goed.
Ik hoop dat je het lager via tikken op de binnenste ring over de as hebt getikt.
Het is een lastige borgveer. En pas op dat je niet uitschiet tegen het kleine tandwiel op de as. Want anders wordt het nog een duurdere hobby.
Met een stevige priem drukte ik een uiteinde naar binnen, en dan met een kleine schroevendraaier de veer er uit gewrikt.
Een passende tang doet natuurlijk wonderen.
Ik heb de lager op de binnenste ring laten rusten op een dopsleutel met dezelfde maat als de binnenring die ik op de bankschroef had vastgezet, en erna op dat korte stuk as naast het tandwiel getikt om hem in de lager te krijgen. Andersom gaat helemaal niet, want dan zou je een dopsleutel moeten hebben die langer is dan de primaire as en dat bestaat naar mijn weten niet eens, of je moet op de rand aan 1 kant tikken terwijl de as door de dop heen steekt.. Lijkt me ook niet de bedoeling. Al met al in elk geval goed bevestigd nu en lager is niet beschadigd geraakt.

Mbt die borgveer dacht ik er goed aan te doen even een borgveertang in huis te halen. Lijkt me dat zo'n tangetje het wel voor elkaar krijgt of is die borgveer zo idioot sterk dat zo'n tang nog eerder scheef buigt? Ik probeer liever die fratsen met schroevendraaiers te vermijden want als ik daarmee uitschiet in de lager ofzo dan kan ik weer opnieuw beginnen.

Vandaag maar even langs de action of bouwmarkt voor borgveertang dan..
Post automatically merged:

Je kunt die borgveer ook met een hamer en een schroevendraaier 180 slag tikken en dat met de schroevendraaier loswrikken. Eigenlijk precies wat Jeroen zegt.
Heb het ook met verschillende punttangen geprobeerd maar is niet te doen.
Bedoel je een borgveertang met zo'n hoekige vorm of een normale tang met puntige uiteinden? Want dat laatste heb ik inderdaad ook geprobeerd maar zonder succes.
 
Ik heb de lager op de binnenste ring laten rusten op een dopsleutel met dezelfde maat als de binnenring die ik op de bankschroef had vastgezet, en erna op dat korte stuk as naast het tandwiel getikt om hem in de lager te krijgen. Andersom gaat helemaal niet, want dan zou je een dopsleutel moeten hebben die langer is dan de primaire as en dat bestaat naar mijn weten niet eens, of je moet op de rand aan 1 kant tikken terwijl de as door de dop heen steekt.. Lijkt me ook niet de bedoeling. Al met al in elk geval goed bevestigd nu en lager is niet beschadigd geraakt.

Mbt die borgveer dacht ik er goed aan te doen even een borgveertang in huis te halen. Lijkt me dat zo'n tangetje het wel voor elkaar krijgt of is die borgveer zo idioot sterk dat zo'n tang nog eerder scheef buigt? Ik probeer liever die fratsen met schroevendraaiers te vermijden want als ik daarmee uitschiet in de lager ofzo dan kan ik weer opnieuw beginnen.

Vandaag maar even langs de action of bouwmarkt voor borgveertang dan..
Post automatically merged:


Bedoel je een borgveertang met zo'n hoekige vorm of een normale tang met puntige uiteinden? Want dat laatste heb ik inderdaad ook geprobeerd maar zonder succes.
Beide soorten tangen geprobeerd haha. Misschien met een langere hefboom het wel lukt. Met een priem of schroevendraaier die veer rond tikken is eenvoudig zonder veel kracht.
Misschien lukt jou het wel met de tang, ik dacht achteraf in iedergeval: 'dat viel reuze mee'.
 
Heb het vandaag allemaal in elkaar gezet na eindelijk alle benodigde meuk in huis te hebben gehaald. Eerst miste ik de loctite, toen borgveertang en tot slot had ik een maat 30 dopsleutel nodig om de lager goed in de deksel te kunnen tikken. Testrondje ermee gemaakt maar nog niet lang ermee gereden. Lijkt weer goed te draaien allemaal voor zover god zij dank.

Enige foutje is dat ik de nieuwe rubberen keerring op de primaire as te ver erin heb geduwd. Dat maakt een piepend geluid alsof er een muis in mijn carter zit als je de scooter rolt met de motor uit :sweatsmile::sweat:
Maar neem aan dat dat zo weggesleten is. Kan ook onmogelijk terug eruit gehaald zonder de ring te vernielen of de vertandingsdeksel weer open te halen. No way in hell.
Het is mooi geweest :tearsofjoy:

Bedankt voor de hulp guys. Uiteindelijk bleek het dus de lager te zijn op de primaire as die versleten was, tenzij er later een edit op deze post komt.

Edit: stuk verder ermee gereden vandaag. Gaat nog steeds prima. Moet volgens mij wel fatsoenlijk afgesteld gaan worden want haalt nu nog lagere topsnelheid dan met de originele vertanding erin, maar daar zal ik een andere thread voor maken.
 
Last edited:
Back
Top