Je hebt 2 van die ringen er standaard op zitten, alleen die zijn dus te dun nu er andere tandwielen op zitten. Dus geprobeerd identieke ring te vinden. Zelfde diameter, dikte, omtrek etc. Niet goed? Kan ook 10 van die originele bestellen en het erop blijven pleuren totdat de tandwielen eindelijk ver genoeg uit elkaar staan maar dan is het ook weer de vraag of alles goed sluit etc.Laat me raden, je hebt een ringetje gepakt die je ook bij een normaal boutje en moertje gebruikt?
Je hebt voor vertanding wel speciale shims nodig
- Top man Thanks, ik ga hem nu openmaken en dan zal inderdaad duidelijk worden waar het ijzer op ijzer heeft staan schuren. Zal de bevindingen hier delen. Zou fraai zijn als die clown het niet goed geperst heeft.Er horen op het tussen- asje aan beide kanten een ring te zitten. Ik heb dat vaker zo gedaan en dat ging altijd goed.
Met de Malossi vertanding moet je niet anders doen dan met de standaard vertanding; gewoon aan elke kant een ring.
Wanneer je het spul uit elkaar haalt zul je zien waar het geschuurd heeft.
Voor de zekerheid, wanneer je m weer in elkaar hebt, gewoon eens draaien aan de koppeling, of aan de uitgaande as. Gaat het soepel, dan zit je goed, gaat het zwaar dan loopt er iets aan.
- het kan zijn dat bij jou het slijptolgeluid niet van 2 tandwielen kwam die tegen elkaar liepen, maar van een tandwiel dat tegen het metaal van het carter of tandwiel- deksel heeft lopen slijpen. Afijn, dat kun je wel zien wanneer je m open hebt.
Wanneer het tandwiel wat op de uitgaande as, secundaire overbrenging niet op de goede hoogte is geperst, kan de as zwaar gaan lopen wanneer je alles dichtschroeft. Ik heb je een poos geleden een foto gestuurd met de juiste afstand waarmee dit 47 tands tandwiel erop moet.
- ik heb met vloeibare pakking 1 keer een uurtje of 2 gewacht, en ook een keer meteen vol gegoten. Maakte niet uit. Maar wacht voor de zekerheid een uurtje. je weet nooit.
Groeten en succes ermee!
Shims zitten prima en het gaat inmiddels niet meer over de secundaire vertanding, maar over de PRIMAIRE AS (waar de koppeling op gezet wordt) die ik door de keerring en lager heen en weer kan drukken met mijn blote hand, waardoor de poulie tegen de vertandingsdeksel aan slijt. Op die as hoort geen enkele "Shim" te zitten. De primaire as is gewoon origineel onderdeel dus het persen is daarbij ook niet aan de orde.Om te beginnen dat het tandwiel op de juiste afstand er op is geperst , daarna de juiste Shim ringen op de juiste plaats.
Bouw Tekening vind je op Easy-Parts.
Ah dus die primaire as moet dus 100% zeker moervast in de lager zitten? Want dat is dus bij mij totaal niet het geval. Dus dan zal het vermoeden zijn dat die lager teveel weggesleten is waardoor as meer ruimte gekregen heeft? Nieuwe lager dan I guess?Primaire as moet echt met een hamer erin getikt worden of nog beter, geperst worden. Deze wordt inderdaad geborgd zonder shims door het carter.
Heb je het goede lager?
Secundaire as welke je hebt laten perse 1 shim voor en 1 shim achter. Niet meer niet minder dus hoef je er geen 10 te bestellen.
Als je Curil T2 als vloeibare pakking hebt dan hard deze niet uit, zeer fijn spul overigens.
Moet er op een malossi met rechte vertanding ook niet een primaire as met rechte vertanding?Ah dus die primaire as moet dus 100% zeker moervast in de lager zitten? Want dat is dus bij mij totaal niet het geval. Dus dan zal het vermoeden zijn dat die lager teveel weggesleten is waardoor as meer ruimte gekregen heeft? Nieuwe lager dan I guess?
Die lager is gewoon de origineel man, dus die is zeker goed, maar ik kan me niet herinneren dat die as kon bewegen zoals ie nu kan voordat de secundaire Malossi erin ging. Wellicht door de kracht losgeschoten?
Die shims zitten er gewoon op en hebben er ook altijd op gezeten. Meende eerst dat het probleem van de nieuwe secundaire vertanding zou komen maar dat is dus niet het geval. Probleem lijkt nu dus de originele primaire as te zijn die los is geraakt.
Thanks voor de pakking tip ik moet even kijken welke ik heb weet ik niet uit mijn hoofd. Heeft een oranje kleur.
2T vertanding heeft ook identieke vertanding aan de 4T welke schuin is.Ik denk dat je de verkeerde vertanding hebt. Die schuine die je nu erin hebt zaten in zip type 1 en 2 van jaaaaaren terug. Weet niet of dit weer voor 4takt terug is gebracht.
Verder hoort je as er vast in te zitten, lichtjes met een hamer eruit tikken en erin op diezelfde manier. Zo te zien mis je ook een lagertje in je deksel
Ja ik heb er eerst een 80 cc DR op gemonteerd. Volgens mij moet het kunnen werken met elkaar, ook al is de originele secundaire vertanding schuin, maar er bestaat geen primaire Malossi vertanding voor Piaggio 4 takt.Moet er op een malossi met rechte vertanding ook niet een primaire as met rechte vertanding?
Heb deze upgrade nooit uitgevoerd. Hoop wel dat je het op een 80cc zet.
Die schuine is de originele die erin zat. Is een Zip 2000 4t2v maar wel uit 2007.Ik denk dat je de verkeerde vertanding hebt. Die schuine die je nu erin hebt zaten in zip type 1 en 2 van jaaaaaren terug. Weet niet of dit weer voor 4takt terug is gebracht.
Verder hoort je as er vast in te zitten, lichtjes met een hamer eruit tikken en erin op diezelfde manier. Zo te zien mis je ook een lagertje in je deksel
Heb zelf ook deze slijtage gehad, vertanding van de primaire as zit op de foto in ieder geval niet tegen het lager aan, hij moet er balls deep in.Ja ik heb er eerst een 80 cc DR op gemonteerd. Volgens mij moet het kunnen werken met elkaar, ook al is de originele secundaire vertanding schuin, maar er bestaat geen primaire Malossi vertanding voor Piaggio 4 takt.
Post automatically merged:
Die schuine is de originele die erin zat. Is een Zip 2000 4t2v maar wel uit 2007.
Als je hem met een hamer lichtjes eruit en erin moet kunnen tikken dan lijkt het dus wel te kloppen, maar hoe verklaar ik dan in gods naam die speling waardoor de poulies tegen de vertandingsdeksel aan slijten...
Alle lagers heb ik inderdaad conform de tekeningen.
Ok man top. Dan ga ik kijken of ik dat beter gefixeerd krijg door lager / keerring / as te fixen.Heb zelf ook deze slijtage gehad, vertanding van de primaire as zit op de foto in ieder geval niet tegen het lager aan, hij moet er balls deep in.
Bij mij was het ook de oplossing om de keering opnieuw te centreren.