Piaggio Zip 4t koplamp & achterlicht doen het niet

Unluckyz

New Member
Beste Leden,
Ik heb laatst een 80cc gemonteerd op mijn scooter, blok eronder vandaan etc. Nou heb ik mijn scooter weer in elkaar gezet en uit het niets deden mijn achterlicht en koplamp het niet meer (Beide lampen zijn NIET doorgebrand). Wat ik wel heel raar vond is toen ik alles in elkaar gezet heb en de accu als laatst had aangesloten begon mijn startmotor heel snel te draaien met contact uit, ik weet niet of dit kan helpen. Het gaat om een piaggio zip 4t2v 2008. Heb zelf al de massapunten nagecheckt op het frame en mijn startmotor en goed opgeschuurd. Maar ik kom er echt niet uit, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg,
 
Advertisement - register to remove this

Wat gebeurd er als je de twee dunne draadjes bij het startrelais los koppel, blijft de startmotor dan nog steeds draaien?
Wat gebeurd er wanneer je het startrelais in z'n geheel loskopperlt, bijft de startmotor dan ook nog steeds draaien?
 
Wat gebeurd er als je de twee dunne draadjes bij het startrelais los koppel, blijft de startmotor dan nog steeds draaien?
Wat gebeurd er wanneer je het startrelais in z'n geheel loskopperlt, bijft de startmotor dan ook nog steeds draaien?
Denk ik ook aan startrelais vastgebakken. Open maken en de contactpuntjes schoonmaken.
 
Wat gebeurd er als je de twee dunne draadjes bij het startrelais los koppel, blijft de startmotor dan nog steeds draaien?
Wat gebeurd er wanneer je het startrelais in z'n geheel loskopperlt, bijft de startmotor dan ook nog steeds draaien?
Dat weet ik niet, het was echt eenmalig. Durfde hierna ook mijn accu niet meer aan te sluiten.
Post automatically merged:

Denk ik ook aan startrelais vastgebakken. Open maken en de contactpuntjes schoonmaken.
Heb dat al gedaan, startrelais losgehaald en contactpuntjes schoongemaakt met een staalborsteltje. Maar zou het ook aan mijn startrelais kunnen liggen dat mijn lampen niet branden?
 
Maar zou het ook aan mijn startrelais kunnen liggen dat mijn lampen niet branden?
Nee.

Heb dat al gedaan, startrelais losgehaald en contactpuntjes schoongemaakt met een staalborsteltje.
Welke contactpuntjes, die waar de connectoren op zitten of die binnenin het relais?

Dat weet ik niet, het was echt eenmalig. Durfde hierna ook mijn accu niet meer aan te sluiten.
waarom durf je dat niet, er kan in principe niks gebeuren.
Je zult toch even moeten proberen anders kom je nooit achter de oorzaak.
Ga als volg te werk:

Test 1
  • Trek de bougiekap even van de bougie zodat de motor niet kan aanslaan en de scooter er niet per ongeluk er vandoor kan gaan.
  • Haal de min-pool los van de accu.
  • Sluit de pluspool van de accu aan.
  • Haal de twee dunne draadjes los bij je startrelais.
  • Hou de kabel van de pluspool een aantal seconden tegen de pluspool van de accu en verbreek de verbinding daarna weer.
  • Laat weten wat er gebeurt en noem de uitslag test1.
Doe dan het volgende, de eerste drie stappen zijn hetzelfde als de vorige test dus die hoef je in principe niet meer te doen:

Test 2
  • Trek de bougiekap even van de bougie zodat de motor niet kan aanslaan en de scooter er niet per ongeluk er vandoor kan gaan.
  • Haal de min-pool los van de accu.
  • Sluit de pluspool van de accu aan.
  • Haal de twee dunne en twee dikke draden los (alle draden dus) los bij je startrelais.
  • Hou de kabel van de pluspool een aantal seconden tegen de pluspool van de accu en verbreek de verbinding daarna weer.
  • Laat weten wat er gebeurt en noem de uitslag test 2.
 
Last edited:
Dat weet ik niet, het was echt eenmalig. Durfde hierna ook mijn accu niet meer aan te sluiten.
Post automatically merged:


Heb dat al gedaan, startrelais losgehaald en contactpuntjes schoongemaakt met een staalborsteltje. Maar zou het ook aan mijn startrelais kunnen liggen dat mijn lampen niet branden?
Nee. Dat is vaak een zekering.
 
Nee. Dat is vaak een zekering.
De zekering is nog heel, nu is er nog een probleem bijgekomen. Mijn scooter blijft haperen en stotteren bij gasgeven, hoeft niet eens volgas te zijn. Dingen die ik heb geprobeerd:
- Carburateur schoongemaakt
- Extra massakabel gemaakt
- Andere cdi geprobeerd van een andere scooter (toen ik deze aansloot startte hij totaal niet, maar met mijn eigen cdi wel weer)
- Gekeken of de bougie vonkt (vonkt maar weet niet maar heel zwak)

Ik had gisteren nog een rondje gereden terwijl hij heel erg stottert. Toen had ik even een rondje van 100m gereden en uitgezet. Daarna direct gestart en deed hij het weer normaal zoals hij hoort te rijden geen gestotter etc.

 
De zekering is nog heel, nu is er nog een probleem bijgekomen. Mijn scooter blijft haperen en stotteren bij gasgeven, hoeft niet eens volgas te zijn. Dingen die ik heb geprobeerd:
- Carburateur schoongemaakt
- Extra massakabel gemaakt
- Andere cdi geprobeerd van een andere scooter (toen ik deze aansloot startte hij totaal niet, maar met mijn eigen cdi wel weer)
- Gekeken of de bougie vonkt (vonkt maar weet niet maar heel zwak)

Ik had gisteren nog een rondje gereden terwijl hij heel erg stottert. Toen had ik even een rondje van 100m gereden en uitgezet. Daarna direct gestart en deed hij het weer normaal zoals hij hoort te rijden geen gestotter etc.

Ben je er al uit wat er was met de verlichting? Mijn voor en achterlicht doen het ook niet meer namelijk
 
Nee man nog niet, heb het haperen wel gefixt maar heb mn lichten niet kunne fixen helaas.
Komt waarschijnlijk omdat je drie problemen tegelijkertijd aanpakt en nikt terugkoppelt

In de titel is het je verlichting.
In post 1 bleef ineens je startmotor draaien terwijl de scooter niet op contact stond.
En in post 7 begin je ineens over het stotteren van je scooter.
Daarna is het ineens stilte over die andere twee problemen.

Is het probleem met je elektrische start dan wel opgelost en hoe?
Het stotterprobleem is ook opgelost, niks van gelezen in de afgelopen 10 dagen...
ook dat je verlichting het nog steeds niet doet hebben we niks over gelezen.

Hoe kunnen we je helpen als je van de hak op de tak springt en niks terugkoppelt?

@nogsteedscamile ,

beter een eigen draadje aanmaken.
Een beschijving maken van je probleem.
Even vertellen over welke scooter het gaat.
Wat er aan het probleem vooraf ging.
Wat je zelf al gedaan/geprobeerd/vervangen/geconstateerd hebt.
 
Back
Top