piaggio nrg mc1 trilt vanaf 40-50 kmh

Kanon_bron

New Member
beste lezer,

ik ga het proberen uitteleggen maar het is vrij lastig.
als ik dus ongeveer 40 kmh rijd komt er een soort onbalans vormende trilling (alsof het niet centrisch draait zegmaar) . het voelt alsof er in de trlilling een wankel zit.
als ik harder ga rijden word de trilling erger.
het voelt alsof het van de overbrenging komt.

het is een piaggio blok lang carter oud model

ik hoop dat iemand mij zo snel mogelijk kan helpen want heb ik al heel lang last van, het is gewoon vervelend om hard te rijden

onderdelen vernieuwd:
variateur, starterkrans, vsnaar, koppeling.

de setup van de scooter is
dr70 lc
yasuni r
21 mm carb

als er vragen zijn hoor ik het graag
mvg,
Kenan
 
Advertisement - register to remove this

Ligt vooral aan je afstelling man , sowieso is een 21mm carb voor de dr70 overkill en die van mij trilde ook als de getver , mede dankzij snorvertanding en veel te lichte rollen (daarnaast slipte de vsnaar soms)

Probeer een 17.5mm carb en kijk dat verschil
 
Snor vertanding?

Overbrenging?
Rollen snaar
Veren?
Zover ik weet bromvertanding

TNT variateur 16x13 rollen 4 gram
Malossi x belt
Groene trekveren polini en gele drukveer malossi

heb alles al een keer veranderd maar levert geen verschil met de trilling
Post automatically merged:

Ligt vooral aan je afstelling man , sowieso is een 21mm carb voor de dr70 overkill en die van mij trilde ook als de getver , mede dankzij snorvertanding en veel te lichte rollen (daarnaast slipte de vsnaar soms)

Probeer een 17.5mm carb en kijk dat verschil
Heb er voor 4 maanden 17,5 op gehad en had nog steeds het probleem
Post automatically merged:

Silient blocks versleten, motorblok niet goed vast meer
Weet je dit zeker? Hoe kan ik het herkennen?
En wat heeft dat te maken met de wankel trilling zegmaar?
En zijn de silent blocks in het blok zelf of ook in de swingarm?
 
Hoe zou ik dat hier vanachter mijn laptop zeker kunnen weten? Je kunt geen wonderen van ons verwachten.

Het is een reële optie aangezien ik zelf 2x een vergelijkbaar probleem heb gehad en dat werd veroorzaakt door de silent blocks en omdat het blok los was omdat de de achterste uitlaatophanging los was getrild.

Ik heb geen idee wat je bedoelt met "wankel trilling".

Ik zou me concentreren op de silent blocks vh blok zelf.
Post automatically merged:

Mijn scooter had op lage snelheid geen merkbaar probleem maar begon te trillen op hogere snelheid en toeren. Lage snelheid en hogere toeren geen last.
 
Last edited:
Hoe zou ik dat hier vanachter mijn laptop zeker kunnen weten? Je kunt geen wonderen van ons verwachten.

Het is een reële optie aangezien ik zelf 2x een vergelijkbaar probleem heb gehad en dat werd veroorzaakt door de silent blocks en omdat het blok los was omdat de de achterste uitlaatophanging los was getrild.

Ik heb geen idee wat je bedoelt met "wankel trilling".

Ik zou me concentreren op de silent blocks vh blok zelf.
Post automatically merged:

Mijn scooter had op lage snelheid geen merkbaar probleem maar begon te trillen op hogere snelheid en toeren. Lage snelheid en hogere toeren geen last.
Dan ga ik toch maar ff de silentblocks vervangen.
Met wankel trilling bedoel ik dat het voelt alsof die scheef draait/trilt

met lage Touren/snelheid heb ik inderdaad ook geen last alleen vanaf hoge Touren/snelheid
 
Voordat je van alles lostrekt zou ik eerst kijken of er scheuren of zoiets te zien zijn in de silient blocks en of je erg makkelijk het blok kan bewegen als de scooter op de middenbok staat en zet (heen en weer) kracht terwijl je het achterwiel en het frame vast hebt. Eventueel met een bandenlichter wrikken.

Wankel trilling is me nog steeds niet duidelijk maar dat is ook lastig uitleggen in woorden denk ik. Als de scooter scheef trekt zou ik ook naar silent blocks van de swingarm kijken. Misschien sowieso geen slecht idee want je ligt er dan toch al onder.
Post automatically merged:

En nog even hardop denkend, is er toevallig recentelijk een nwe band op gezet?
 
Voordat je van alles lostrekt zou ik eerst kijken of er scheuren of zoiets te zien zijn in de silient blocks en of je erg makkelijk het blok kan bewegen als de scooter op de middenbok staat en zet (heen en weer) kracht terwijl je het achterwiel en het frame vast hebt. Eventueel met een bandenlichter wrikken.

Wankel trilling is me nog steeds niet duidelijk maar dat is ook lastig uitleggen in woorden denk ik. Als de scooter scheef trekt zou ik ook naar silent blocks van de swingarm kijken. Misschien sowieso geen slecht idee want je ligt er dan toch al onder.
Post automatically merged:

En nog even hardop denkend, is er toevallig recentelijk een nwe band op gezet?

Er zit een klein beetje speling op het blok naar het swingarm.
De rubber aan de uitlaat zeide lijkt aardig versleten te zijn.
Met wankel trilling bedoel ik dat het voelt alsof iets niet centrisch draait.
Dus normaal draait iets om een as maar nu voelt het alsof het ovaal draait zegmaar. En dat begint vanaf 40kmh en word erger hoe meer toeren het blok draait.

Hoop dat je snap wat ik bedoel
Post automatically merged:

Voordat je van alles lostrekt zou ik eerst kijken of er scheuren of zoiets te zien zijn in de silient blocks en of je erg makkelijk het blok kan bewegen als de scooter op de middenbok staat en zet (heen en weer) kracht terwijl je het achterwiel en het frame vast hebt. Eventueel met een bandenlichter wrikken.

Wankel trilling is me nog steeds niet duidelijk maar dat is ook lastig uitleggen in woorden denk ik. Als de scooter scheef trekt zou ik ook naar silent blocks van de swingarm kijken. Misschien sowieso geen slecht idee want je ligt er dan toch al onder.
Post automatically merged:

En nog even hardop denkend, is er toevallig recentelijk een nwe band op gezet?
Nee er is geen nieuwe band opgezet
 
Last edited:
ik zou heel goed naar je band kijken! klinkt mij alsof je een breuk in het karkas/canvas hebt van een stoeprand of drempel, dan begint het met dwarse trilling. (het eindigt met een klap)
even wat harder oppompen, kijken of er geen uitstulping op komt, ronddraaien boven de grond, kijken hoe ie rond gaat of dat je band zelf slingert.
Maar het voelt niet alsof ik hobbel op de weg
 
Ik dacht aan hoogte slag van je band maar dat zal dan wel niet zo zijn.
Blok mag wel iets bewegen (het is per slot van rekening opgehangen in rubber) dus je zult zelf moeten beoordelen of het buitensporig is.
Het spijt me maar kan echt ff niets met "wankel"

Eventueel nog gevoeld of je veel speling hebt op krukas lagers?
 
Ik dacht aan hoogte slag van je band maar dat zal dan wel niet zo zijn.
Blok mag wel iets bewegen (het is per slot van rekening opgehangen in rubber) dus je zult zelf moeten beoordelen of het buitensporig is.
Het spijt me maar kan echt ff niets met "wankel"

Eventueel nog gevoeld of je veel speling hebt op krukas lagers?
Ik ga maar gewoon me silent rubbers vervangen want weet het ook niet meer, ik zal wel ff foto’s posten van de rubbers.
Slag in me band is het ook niet want anders zou die moeten hobbelen.

Met wankel bedoel ik:
Normaal draait een as kaarsrecht rond maar bij mijn voelt het alsof de as niet recht draait waardoor die oneven rond draait. Kan het niet anders uitleggen
Post automatically merged:

IMG_2513.jpegIMG_2512.jpeg
 
maar rubbers veroorzaken geen trilling, ze laten ze toe. de oorzaak kan nog steeds in je band zitten (vraag me hoe ik het weet)
er hoeft bij lage snelheid geen slag in je band te zitten, hij kan er ook pas bij hogere snelheid "uit" komen, en dan in jouw geval ook niet meer worden tegengehouden door je silent blocs.
ik heb ooit een serie nieuwe continental autobanden op nieuwe Daewoo's tot 4 bar moeten oppompen (deed ik met mijn arm voor mijn gezicht) die normaal op 2,2 moesten en rijdend max 3,5 aankonden, om te checken of ze netjes rond bleven. En nee, sommigen bleven dat niet, kregen dan ineens een bochel. ik moest die check dus doen zodat de klant dat niet zou meemaken, en de banden die dit probleem hadden preventief vervangen.
 
maar rubbers veroorzaken geen trilling, ze laten ze toe. de oorzaak kan nog steeds in je band zitten (vraag me hoe ik het weet)
er hoeft bij lage snelheid geen slag in je band te zitten, hij kan er ook pas bij hogere snelheid "uit" komen, en dan in jouw geval ook niet meer worden tegengehouden door je silent blocs.
ik heb ooit een serie nieuwe continental autobanden op nieuwe Daewoo's tot 4 bar moeten oppompen (deed ik met mijn arm voor mijn gezicht) die normaal op 2,2 moesten en rijdend max 3,5 aankonden, om te checken of ze netjes rond bleven. En nee, sommigen bleven dat niet, kregen dan ineens een bochel. ik moest die check dus doen zodat de klant dat niet zou meemaken, en de banden die dit probleem hadden preventief vervangen.
Dan ga ik binnenkort ook maar ff me bandje vervangen want die is toch al goed versleten. En me silent rubbers. Hopen dat dat het probleem verhelpt.
 
Ondertussen me silent rubbers vervangen, trilling is nog steeds aanwezig. Moet nog wel elke band vervangen en je hoort een lager geluid als ik aan het wiel draai dus denk dat me lagers ook versleten zijn
 
Back
Top