Piaggio new fly stottert.

Beste lezers van het forum,

Ik heb een Piaggio new fly uit 2014. Hij liep ~54 op gps en trok prima op. Toen is mijn verlichting ermee gekapt en vervolgens reed de scooter niet meer.

Nu heb ik de ontsteking vervangen en start hij weer. Ook werken de lichten.

Als ik meer dan een klein beetje gas geef, dus in hogere toeren wil, dan stottert de scooter en gaat hij juist langzamer.
Wanneer ik mijn gashendel een klein beetje open houd trekt hij abnormaal langzaam naar de 45 op teller en hij gaat met een hoop stotteren en tijd misschien naar 47.
Herkent iemand dit probleem?

Mbg
 
Advertisement - register to remove this

Het metaal van de stekker ziet er bij de breuk koperkleurig uit.

Ik neem aan dat ik een draad mis omdat er drie pinnen in de ontsteking zitten.
Hoezo, wat is er met de blauwe draad?

En nee Arie, hij gaat direct in een hardplastic buis met een hoop andere kabels.
 
Ik herinner me dat er bij RB31 2 draden zichtbaar waren: een blauwe voor de wisselstroom en een groene voor de pickup
Blauw gaat dus naar de gelijkrichter/spanningsregelaar, contact 4.
Die groene gaat naar de ECU en vanuit de ECU gaat er een pulse naar de bobine.
Maar nu: wat te doen met deze 4 draden, hoe deze aan te sluiten in afwachting van een nieuwe stekker? Dikke kroonstenen met isolatie band erom heen. Mooi vlechten en goed solderen met krimpkous en nog wat isolatie?
 
Last edited:
Ik denk van niet. Als het goed is komt er een goed geleidende stekkerverbinding en als noodmiddel een verbinding met een kroonsteen, dan wel gesoldeerd contact.
je zou ook nog de twee draden over de stekkerpennen kunnen duwen, en dan de ruimte erom heen vullen met tweecomponenten lijm (polyesther?). Dan zit het moervast en is het ook waterproof. Alleen is het dan moeilijk los te maken. Zo heb ik mijn bobine aangesloten.
 
De stekker, mannetje, heeft toch een opstaande rand?
ik stuur een fototry out op bobine van...jpg
Post automatically merged:

Je knip dan een stukje van de draad voor een net uiteinde.
Even verhitten met een fohn en dan over de stekkerpen duwen. Daarbij gaat de pen tussen de koperen kern van de draad, en de plastic omhulling.
En vooraf een krimpkousje over de draad schuiven, want dan is het eerste contact al vrij stevig. De polyesther doet dan de rest.
 

Attachments

  • IMG_20220530_123804.jpg
    IMG_20220530_123804.jpg
    94 KB · Views: 5
Het is een beetje als betonstorten.
Nu is er geen houten mal oid waar het beton in gaat, maar een kuipje waar de polyesther wordt in gedruppeld. En binnen een paar minuten is het bikkelhard en zitten de draden goed vast, op1 plek. Namelijk op de stekkerpen. De draden zitten goed vast in het opgedroogde polyesther.
Post automatically merged:

En Sparky had toch ook nog een oplossing voor deze kapotte stekker bedacht? E zijn verschillende oplossingen hiervoor.
Goed idee van Arie om een wat grotere sproeier te proberen.
RB31 rijdt met een 80 wat hem goed bevalt, nadat hij de regelbare lucht inlaat had afgekoppeld.
 
Last edited:
Ik heb mijn hersenen erover gebroken, maar ik ben er uit gekomen.

De pin die er lag leek verrektes veel op die van de ontsteking zelf. Ik heb gekeken naar de oude, en dit is precies de pin van de oude ontsteking die is afgebroken.

Dat betekent dat die pin er nog in zat. Het kan goed zijn dat dit dan ook de hele euvel was, neem ik aan. Ik denk dat er nu dan ook niks aan de hand is.

Weerstand over de groene draad naar ecu is trouwens 1. Hetzelfde als mijn multimeter met de pennen tegen elkaar. Dit is goed.
Post automatically merged:

Ik twijfel of ik hem in elkaar ga zetten en testen, zonder de ptc te meten.
 
Last edited:
Lezers, de scooter rijdt weer enigzins na een bezoek van jeroen. Aantal dingen doorgemeten, alles prima. Bleek dat de slang die aan de zijkant van het frame zat, met het "roestig stuk", bij de choke hoort te zitten. Daar zat een andere slang op en na het verwisselen kon ik mijn topsnelheid weer bereiken.

Nu heb ik wat meer gereden en merk ik dat hij nogsteeds iets langzamer optrekt dan voorheen, vooral van 40-58 op teller. Ik hoor hem naar mijn idee ook minder toeren/lawaai maken dan eerst.

Net reed ik met iemand achterop, met 45 op een brug af, en voorheen zou hij op 45 blijven haken en bij vermindering van de helling zou hij hem doortrekken.
Nu liep de teller langzaam terug naar de 40, wie weet had hij meer gedaald als de brug hoger was.

Stuk later begint mijn licht te flikkeren, terwijl ik 56 op teller rijdt, toen bewoog ik de schakelaar op en neer, flikkerde nogsteeds, (flikkerde misschien 8 seconde), en ging daarna uit voor drie seconde. Toen is het licht weer aan gegaan. Mijn rit duurde daarna nog vijf minuten en het licht heeft niet meer geflikkerd.


Ook voel ik wanneer ik mijn voorrem inknijp mijn voorwiel schokken, lijkt wel per omwenteling maar weet ik niet zeker, en als ik rem tot stilstand met de voorrem zakt mijn vering helemaal in.


Heeft iemand raad?
Mvg,
420
 
Back
Top