Piaggio cilinder vervangen tips?

Aronscooters2002

New Member
dag,

ik ben bezig om een piaggio fly 4-takt 2 klepper 50cc om te bouwen naar 70cc. Nu ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij? Of dingetjes waar je extra mee moet uitkijken?
Alvast hardstikke bedankt!

groetjes,
Aron
 
Advertisement - register to remove this

MaikelB

Reageert niet op PM's
Wanneer je de distributieketting gaat demonteren en/of spanner zorg dan dat je nokkenas op tijd blijft staan. Klein streepje op je distributie/nokkenaswiel moet loodrecht op het puntje staan.

Verder als je de kettingspanner loshaalt, zorg dat je het veertje in het boutje niet laat wegspringen.

Verder kruislinks de cilinderkop bouten losdraaien en weer vastzetten.

Vergeet niet een doek of papier in je carter te proppen bij het loshalen van je pistonclips.

Bij het monteren van je zuiger en cilinder, smeer wat olie in je cilinder en op je zuiger.

Kijk ook even of je kleppen meteen nog goed afdichten in je cilinderkop door wat remmenreiniger erop te spuiten, wat dan niet mag lekken.

Om je distributiewiel te demonteren, hou de koelvin van je ontsteking wat tegen om de bout los te halen.

Monteer gelijk een nieuwe bougie.

Olieschraapveer moet aan de onderkant van je zuiger gemonteerd worden.

Controleer bij het loshalen van je blok of alle kabeltjes los zijn en slangetjes die het loshalen van je blok kunnen belemmeren.

Zorg dat je de oude voetpakking goed en voorzichtig van je cilinder af schraapt.

Hopelijk kan je hier wat mee ;}

(PS. waarom ben je niet meteen voor een 80cc gegaan?)
 

Aronscooters2002

New Member
Wanneer je de distributieketting gaat demonteren en/of spanner zorg dan dat je nokkenas op tijd blijft staan. Klein streepje op je distributie/nokkenaswiel moet loodrecht op het puntje staan.

Verder als je de kettingspanner loshaalt, zorg dat je het veertje in het boutje niet laat wegspringen.

Verder kruislinks de cilinderkop bouten losdraaien en weer vastzetten.

Vergeet niet een doek of papier in je carter te proppen bij het loshalen van je pistonclips.

Bij het monteren van je zuiger en cilinder, smeer wat olie in je cilinder en op je zuiger.

Kijk ook even of je kleppen meteen nog goed afdichten in je cilinderkop door wat remmenreiniger erop te spuiten, wat dan niet mag lekken.

Om je distributiewiel te demonteren, hou de koelvin van je ontsteking wat tegen om de bout los te halen.

Monteer gelijk een nieuwe bougie.

Olieschraapveer moet aan de onderkant van je zuiger gemonteerd worden.

Controleer bij het loshalen van je blok of alle kabeltjes los zijn en slangetjes die het loshalen van je blok kunnen belemmeren.

Zorg dat je de oude voetpakking goed en voorzichtig van je cilinder af schraapt.

Hopelijk kan je hier wat mee ;}

(PS. waarom ben je niet meteen voor een 80cc gegaan?)
hardstikke bedankt voor je reactie! Ik zal dit bericht er bij houden thanks voor de tips ik heb er zeker wat aan! Ja ik ben dus voor een 70cc gegaan ipv een 80cc omdat de krukas al 24 duizend kms gelopen heeft en ik deze niet wil vervangen. Dus dan leek mij een 70cc toch een ietsje veiligere optie.
Bedankt voor de tips!
 

Aronscooters2002

New Member
Hai, ik heb alles gemonteerd maar nu kickt hij niet aan. Het gaat heel erg stroef en de e-start gaat niet rond. Ik heb ff de bougie eruit gehaald en toen ging de e-start rond en de kickstart ook. Eenmaal met de bougie erin zelfde probleem. Dit lijkt mij niet aan de cilinder of zuiger te liggen. Waar kan dit aan liggen?

ps: veel compressie is te verwachten maar ik krijg hem niet eens aangekickt zo.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik denk dat de grootste tip wel is:

- Zorg voor een opgeruimde werkbank voordat je eraan gaat beginnen, anders zal je spullen kwijt raken
-Zorgen dat je gereedschap op een plek ligt waar je makkelijk bij kan en niet hoef te zoeken.

Voor het loshalen van het blok, ga niet gehaast te werk, want dan maak je geheid fouten
Voor het loshalen bekijk rustig wat los komt en onthoud of maak een foto van hoe het gezeten heeft.

Voor de rest is geduld en opletten het beste wat je kan doen.
 

Danny Eden

New Member
Als ik dit zo hoor lijkt het wel dat de kleppen niet meer goed staan of een vast zit. als de cilinder goed af dicht met zuiger. En het wel doet wanneer de bougie eruit is. Betekent in mijn ogen dat hij zijn compressie niet kwijt komt. Ligt de ketting nog op zijn plaats want bij demonteren belangrijk is dat je probeert de distributie ketting op spanning houdt. Want anders kan hij onder ernaast gaan zitten
 
1. Download de workshop manual voor je scooter.
2. Haal alles eraf (maak alles schoon bij de plastic shroud bij de fan, ontsteking kant)
3. Controleer of je krukas geen verticale speling heeft op het big end lager
4. Zet de nieuwe delen erop let op met de TIMING, kleppen speling en de ketting spannen! Zie MAIN 35 pagina en MAIN 36 (toegevoegd als bijlage). Timing moet echt goed zijn anders kan de zuiger je kleppen krom slaan en dan verlies je al je compressie. Gebruik met in elkaar zetten genoeg olie, zet niets droog in elkaar. Beter teveel dan te weinig olie
5. De cilinderkop kruislings vastdraaien.

Bold zijn mijn tips, zou ik zelf doen. Kijk in de SH daar staat ook van de timing onderdelen. Indien versleten, vervangen. Zou zonde zijn als je dadelijk met 70 eronder je klep verneukt omdat de ketting of spanner versleten was of iets dergelijks waardoor de timing mis ging.

Succes ermee!
 

Attachments

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Hai, ik heb alles gemonteerd maar nu kickt hij niet aan. Het gaat heel erg stroef en de e-start gaat niet rond. Ik heb ff de bougie eruit gehaald en toen ging de e-start rond en de kickstart ook. Eenmaal met de bougie erin zelfde probleem. Dit lijkt mij niet aan de cilinder of zuiger te liggen. Waar kan dit aan liggen?
Is het de juiste bougie, dezelfde lengte van schroefdraad bedoel ik dus.
Anders komt de zuiger en misschien wel de kleppen tegen de te lange bougie.
 
De timing staat of niet goed... Of het is inderdaad de bougie. Bij 4 takt nooit zomaar gaan starten tenzij de timing goed is, de kleppen speling koud 0.10 mm op de inlaat en 0.15 mm op de uitlaat staat en de ketting goed op spanning staat. Anders gaat alles naar de knoppen.

Bij een 4 takt ook NOOIT een zuigerstop gebruiken. Alleen bij 2 takt.

Edit: Foutje. Check altijd de SM voor de zekerheid. Print de pagina's gewoon even zwart wit uit op je laserprinter dan heb je altijd de juiste informatie bij de hand met klussen.
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
De timing staat of niet goed... Of het is inderdaad de bougie. Bij 4 takt nooit zomaar gaan starten tenzij de timing goed is, de kleppen speling koud 0.15 op de inlaat en 0.10 (dacht ik zie SM pdf) op de uitlaat staat en de ketting goed op spanning staat. Anders gaat alles naar de knoppen.

Bij een 4 takt ook NOOIT een zuigerstop gebruiken. Alleen bij 2 takt.
Kleppen speling is precies andersom, uitlaat klep heeft altijd meer speling, omdat de uitlaat kant van de kleppen altijd heter word. Bij de inlaat komt er continu benzine naar binnen dus deze klep word dan ook meer gekoeld door benzine.. De extra speling is nodig om het warmte verschil (uitzetten van de klep speling) te compenseren.

Voor piaggio 4t geld 0.10 mm inlaat koud, en 0.15mm uitlaat koud.
 
Kleppen speling is precies andersom, uitlaat klep heeft altijd meer speling, omdat de uitlaat kant van de kleppen altijd heter word. Bij de inlaat komt er continu benzine naar binnen dus deze klep word dan ook meer gekoeld door benzine.. De extra speling is nodig om het warmte verschil (uitzetten van de klep speling) te compenseren.

Voor piaggio 4t geld 0.10 mm inlaat koud, en 0.15mm uitlaat koud.
Ja dat dacht ik al, ben eigenlijk maar een hobbyist. Wist het niet zeker daarom vermelde ik ook zie de service handleiding. Dacht zelf dat de uitlaat klep warmer zou worden en dus meer ging uitzetten, maar het is dus net andersom. Maar goed de kleppenspeling is op zich niet meteen een ramp, op langer termijn natuurlijk wel bij langere belasting. Uiteindelijk als je meer gaat rijden kan je klep verbranden. Ik heb dit bij mijn VW Golf MK3 gehad. Daardoor had ik compressie verloren op een cilinder en liep de motor stationair niet meer helemaal lekker. Maar goed blok had ook al bijna 4 ton erop staan dus het kon ook net zo goed iets anders zijn alleen toen ik TDC de speling grofweg checkte was die groter dan de andere, op de inlaat klep. Compressie was in die cilinder ook iets lager dan de anderen. Uiteindelijk kwam er steeds meer uitlaatgas door de luchtfilter naar boven. Wat bij stationair wel veel invloed heeft i.v.m het lage toerental. Met meer gas geven merkte je er niets meer van. Denk dat die ene cilinder ondanks dat ongewild een kleine EGR (exhaust gas recirculation) was geworden wat dan op korter termijn voor meer problemen zal zorgen omdat er zeg maar geen roetfilter tussen zat. Nu is het denk ik wel dat er minder roet is bij een benzine motor dan bij diesel? Die diesel motoren hebben tegenwoordig allemaal een turbo, egr en particle filter. In vergelijking met een benzine motor slechts alleen een katalysator?
 
Last edited:

Hungry800

New Member
Ik lees overal wat anders ik snap wel dat het een 4t is en dat het meest logische is. Maar ik las op een ander forum dat hij op 2t moet staan
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik heb een zip 4t 2v maar ik weet niet op welke stip de krukas moet staan. Moet hij op 4t of 2t staan.
Je kan dat ook zien, als je het ketting tandwiel op ze juiste positie zet. En dan moet je ook even opletten welke kant de nokken dan staan.
Zal je dan zo via het ventilator kapje moeten kunnen zien.

Als je iets los gaat halen en je ziet de timing niet goed aangegeven.. Kan je beter eerst kijken hoe hij op dat moment staat.
Je zou ook een streep op het carter en het vliegwiel kunnen maken.
Als je zeker bent hoe het moet staan, dan pas ga je demonteren..
Dus niet eerst demonteren en je dan afvragen hoe de timing hoort te staan, want dan ben je te laat.
 
Advertisement - register to remove this
Top