This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Peugeot Zenith mezoly variateur

bpmars

Member
Beste liefhebbers,

Al een lange tijd zoef ik rond op mijn Peugeot Zenith snor. Deze 2 jaar terug omgekeurd naar brom, afgelopen jaar een nieuwe Polini 50 en yasuni eco opgezet.

Scootertje rijdt prettig tussen de 55 en 60 maar de laatste weken verliest ie vermogen, komt niet meer lekker door zijn toeren. Nu heb ik de originele vario vervangen voor een variateur van Mezoly en heb ik dezelfde rollen in deze nieuwe variateur gezet.

Leuk en aardig, maar nu maakt ie flinke overtoeren en komt ie niet boven de 40 kilometer per uur. Ik ga vanavond wat zwaardere rollen erin zetten maar mocht dit niet de oplossing zijn, waar kan ik het probleem dan mogelijk vinden?

Varioplaat/ring is er verder af, in de overbrenging is ie verder niet begrensd.
 
Vervang bougie, rollen als ze vlakke kanten hebben, nieuwe v snaar kunnen je top verbeteren als deze versleten zijn. Maar die overtoeren komt wss alleen door te lichte rollen
 
Vervang bougie, rollen als ze vlakke kanten hebben, nieuwe v snaar kunnen je top verbeteren als deze versleten zijn. Maar die overtoeren komt wss alleen door te lichte rollen
Ik ben er achter! De variobus is net een heel klein slagje groter waardoor er speling ontstaat, dit was mij eerst niet opgevallen. Logisch dus die overtoeren...

Oude vario erop gezet en dan loopt ie maar minder. Toch vreemd, kan 'm praktisch staand tegenhouden terwijl ik het gas vol opendraai.

Carb, rollen, bougie zijn allemaal netjes/schoongemaakt...
 
Toch vreemd, kan 'm praktisch staand tegenhouden terwijl ik het gas vol opendraai.
Als dan de motor toch aan zijn toeren komt , heb je een mankement aan je overbrenging , of je vsnaar slipt ( is versleten of te groot ) , of je koppeling slipt , ( schoentjes versleten , of blijven vastzitten op de asjes )
 
Dat is typisch Mezoly wat vaak af wijkt van de originele maten om 1 of andere reden.
Een iets te korte glijbus kan je shimmen maar een te lange niet, het enigste wat je dan kan doen is een iets bredere vsnaar monteren.
past de oude glijbus van de oude vario er in, dat je die over kan zetten?

Zo zien we maar weer , een onderdeel kan goedkoper zijn maar extra werk of kosten mee brengen.
( Of zelfs extra slijtage aan andere onderdelen zoals lagers en keerringen die zwaar te verduren hebben bij overtoeren. )
 
Last edited:
Zonde he... Ik heb nog gekeken of de glijbus in de oude vario past maar dat gaat net niet. Ik bedoel overigens niet te lang of te kort, de doorsnee is net iets anders. Hierdoor ruimte tussen de bus en de krukaspen...

Heb nu de oude vario er weer op. Als ie koud is draait ie goed, maar als ik 'm een minuut of 3 uit heb staan en daarna weer ga rijden, dan is het vermogen weg, komt ie ook erg lastig in zijn toeren. Denk eerlijk gezegd dat ik misschien ergens anders moet zoeken dan in de overbrenging...
Post automatically merged:

Als dan de motor toch aan zijn toeren komt , heb je een mankement aan je overbrenging , of je vsnaar slipt ( is versleten of te groot ) , of je koppeling slipt , ( schoentjes versleten , of blijven vastzitten op de asjes )
Nouja, dat is het vage. Als ie koud is, komt ie gewoon goed op toeren en rijdt ie lekker. Als ik 'm ook maar 3 minuten uitzet, is het vermogen verdwenen, komt ie lastig in zijn toeren. Dit blijft op alle snelheden dan ook zo, topsnelheid ligt ook werkelijk lager.