Howto Peugeot verticaal ac afstellen

Bikelife0572

New Member
hallo allemaal

Ik heb een peugeot elystar en loop tegen het volgende aan:
0-60 trekt prima en probleemloos
60-95 verloopt traag en met minder toeren , deze toeren komen vanaf 80 weer wat op gang .
Na het gas terugnemen is het moeizaam weer op gang / toeren te komen ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet en zou jullie hulp goed kunnen gebruiken , hieronder mijn setup


Cilinder: Malossi sport 70cc gietijzer

Carburateur: Polini CP 19mm met hand choke

Sproeier: 98

Luchtfilter: de aanbevolen Polini CP Powerfilter

Variateur: Polini Highspeed

Rolletjes: mix 7gram met 6.2 gram 6.6 gemiddeld

Koppeling: orgineel

Drukveer: malossi Wit

Trekveren: Polini blauw

Uitlaat: Doppler s3R

Bougie: koffiebruin hittegraad 7 NGK

Inlaat: Stage6

IMG_7141.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de 7 grams en de 6,2 grams rollen al geprobeerd zonder te mixen?

Hoe zien je spiebanen eruit van je achter pouli?

Hoe is de voering van je koppeling?

Je koppelhuis blauw van de warmte uitgeslagen?

Ik zou hier naar kijken
 
Dankjewel voor je reactie Charlie !

Ik heb 7 grams wel geprobeerd zonder te mixen
Maar komt niet voldoende op toeren , de spiebanen niet bekeken maar de poulies gaan wel soepel op en neer de voering is in uitstekende staat het koppelingshuis wordt bloedheet ! En inderdaad blauw uitgeslagen , dit kan wellicht wel even aangepast worden. Nu vraag ik me alleen af wat ik met de carburateur afstelling moet , hij bwaapt in het begin en na gas loslaten komt hij weer lastig op toeren
 
Dankjewel voor je reactie Charlie !

Ik heb 7 grams wel geprobeerd zonder te mixen
Maar komt niet voldoende op toeren , de spiebanen niet bekeken maar de poulies gaan wel soepel op en neer de voering is in uitstekende staat het koppelingshuis wordt bloedheet ! En inderdaad blauw uitgeslagen , dit kan wellicht wel even aangepast worden. Nu vraag ik me alleen af wat ik met de carburateur afstelling moet , hij bwaapt in het begin en na gas loslaten komt hij weer lastig op toeren
Probeer is de gasnaald 1 standje hoger dus clipje naar beneden.

Dat het koppelings huis blauw uitslaat wil zeggen dat hij slipt. De koppeling moet aan of uit dus niet slippen=wrijving=warmte.
Polini blauw is 2,0 mm dikke trekveren volgens mij. Maar je moet wel de trekveren hebben voor jou koppeling de tussenmaat van de haakjes bepalen dan de voorspanning zeg maar.
Het lijkt er in iedergeval op dat je trekveren te strak zijn of je koppeling te ver versleten of je koppelingshuis niet meer rond.

Zoiets (a)
 
Ik heb alles losgehaald en een zo goed als nieuwe gemonteerd , met dezelfde onderdelen maar helaas geen verschil … zal het dan toch het mengsel kunnen zijn ? Het rare is dat hij met sproeier 90 , 94 , 98 & 100 gewoon z’n ding deed alleen dan snakken. Naar licht in het begin is zo vreemd 3/4 gas rijd hij op top sneller dan vol gas en die dip is al helemaal iets aparts
 
Ik heb alles losgehaald en een zo goed als nieuwe gemonteerd , met dezelfde onderdelen maar helaas geen verschil … zal het dan toch het mengsel kunnen zijn ? Het rare is dat hij met sproeier 90 , 94 , 98 & 100 gewoon z’n ding deed alleen dan snakken. Naar licht in het begin is zo vreemd 3/4 gas rijd hij op top sneller dan vol gas en die dip is al helemaal iets aparts
Dat je koppelings huis heel heet wordt is niet goed. Hier denk ik je dip te moeten zoeken zoals eerder aangegeven

Als je vol gas minder hard gaat als bij 3/4 gas en je hebt een powerfilter zou ik een denken dat hij bij vol gas teveel lucht krijgt. Ik zou dan proberen een grotere sproeier en je gasnaald dan juist laten zakken voor alles voor vol gas. Maar dit is en blijft proberen. Eerst vol gas goed hebben (sproeier) en dan de gasnaald voor alles tussen geen en volgas!
 
Denk dat je drukveer te slap is voor deze setup.
Verder de sproeier gewoon afstellen zoals het hoort.
Groter beginnen en afbouwen.
Ik heb vandaag de gele drukveer geprobeerd , in combinatie met 5 grams rollen de dip was weg maar hij kwam bij lange na niet op top Max 65 de orginele drukveer ook geprobeerd , dit was al vele malen beter echter ook hier niet op top , 75 Max wordt een beetje verwarrend en vreemd zo
 
Ik heb vandaag de gele drukveer geprobeerd , in combinatie met 5 grams rollen de dip was weg maar hij kwam bij lange na niet op top Max 65 de orginele drukveer ook geprobeerd , dit was al vele malen beter echter ook hier niet op top , 75 Max wordt een beetje verwarrend en vreemd zo


Mix de 5 is met je 7 gram rollen... Als hij nu slecht optrekt toch weer heel erin..
 
Ik denk dat het de powerfilter is die het af stellen bijna niet mogelijk maakt.
Een standaard luchtfilter zou beter zijn voor deze setup .
Wat ik zou proberen is een orig luchtfilter monteren plus een gele Malossi drukveer monteren aangezien de witte Malossi drukveer al slapper is dan de standaard fabrieks drukveer.
Dus de gele drukveer heb je sowiezo nodig als begin en daar de rollen op af stellen , niet andersom anders kom je er nooit uit.
De rollen zou ik niet zo durven zeggen maar dat zal ergens tussen de 5 en 9 gram zijn, dat zal je dan moeten testen op de gele drukveer en dan komt het uiteindelijk wel goed.

Het met moeite terug gas hernemen na afremmen komt waarschijnlijk door de te slappe drukveer die dan langer de tijd nodig heeft
om weer terug de vsnaar achter in te drukken , wat ook niet bepaald gezond is voor de vsnaar .

Wel een mooie scooter trouwens, ik dacht dat deze altijd met horizontaal blok waren maar kwam er net achter dat het vertikaal is.
Ik kan me voorstellen dat het wel een leuke betrouwbare tourscooter is met het vertikale Peugeot blokje en de ruimte.
Geen racemonster natuurlijk maar wel wat meer koppel en minder opvallend , klasse.



( Edit: aangepast vanwege dat ik dacht dat het om het horizontale blok ging )
 
Last edited:
Ik heb vandaag de gele drukveer geprobeerd , in combinatie met 5 grams rollen de dip was weg maar hij kwam bij lange na niet op top Max 65 de orginele drukveer ook geprobeerd , dit was al vele malen beter echter ook hier niet op top , 75 Max wordt een beetje verwarrend en vreemd zo
5 gram is ook veel te licht.
 
Ik denk dat het de powerfilter is die het af stellen bijna niet mogelijk maakt.
Een standaard luchtfilter zou beter zijn voor deze setup .
Wat ik zou proberen is een orig luchtfilter monteren plus een gele Malossi drukveer monteren aangezien de witte Malossi drukveer al slapper is dan de standaard fabrieks drukveer.
Dus de gele drukveer heb je sowiezo nodig als begin en daar de rollen op af stellen , niet andersom anders kom je er nooit uit.
De rollen zou ik niet zo durven zeggen maar dat zal ergens tussen de 5 en 9 gram zijn, dat zal je dan moeten testen op de gele drukveer en dan komt het uiteindelijk wel goed.

Het met moeite terug gas hernemen na afremmen komt waarschijnlijk door de te slappe drukveer die dan langer de tijd nodig heeft
om weer terug de vsnaar achter in te drukken , wat ook niet bepaald gezond is voor de vsnaar .

Wel een mooie scooter trouwens, ik dacht dat deze altijd met horizontaal blok waren maar kwam er net achter dat het vertikaal is.
Ik kan me voorstellen dat het wel een leuke betrouwbare tourscooter is met het vertikale Peugeot blokje en de ruimte.
Geen racemonster natuurlijk maar wel wat meer koppel en minder opvallend , klasse.



( Edit: aangepast vanwege dat ik dacht dat het om het horizontale blok ging )
Hey Thanks voor het compliment man.
Heb er ook veel tijd en energie in gestoken en het zijn heerlijke tourscooters zeer comfortabel op lange ritten en heerlijk rijgedrag , ik ben 37 en heb hem puur voor af en toe touren met nog 6 van deze scooters we hebben een clubje bij elkaar …. Maar geen blik is hetzelfde iedereen een andere afstelling andere drukveer e.d er is geen touw aan vast te knopen …. Maar we komen er wel Thanks voor je advies we gaan weer rommelen
 
Momenteel de volgende aanpassing gedaan …. Drukveer orgineel
Mix van 7gram en 5gram rollen
Sproeier 86 op de 19mm polini CP
Malossi gele trekveren maar die zijn te slap
Ik heb een dip van 0-10 en dan spuit hij er als een gek vandoor …. De top is alleen van 95 gezakt naar 85 tot op de lange baan 90

Maar verder is de gasreactie en het gas geven na de bocht en dergelijke zeer goed.

Nu even denken welke trekveren ik moet plaatsen

Iedereen bedankt voor het meedenken dit wordt zeer gewaardeerd!
 
gele trekveren van malossi zouden wel goed moeten zijn, zo hoog toerig is de cilinder niet.
een gele drukveer of misschien rood zou ook nog kunnen.
de onderdelen zelf moeten ook nog goed zijn.
que gram ja 6 gram 6.5 deed het bij redelijk goed op de S3R met gele/rode drukveer.
power filter zou ik weg doen, en anders probeer het eens met de standaard carb.
de inlaat van peugeot is gewoon niet heel geschikt hiervoor,
 
Ik heb nu geel rood wit en zwart van malossi geprobeerd maar geen van allen werkte
Momenteel orginele drukveer en orginele trekveertjes gaat redelijk goed gele drukveer was veeeel te sterk en bij wit te veel dip …. Orginele drukveer werkt goed en qua spruitstuk heb ik de stage6 beter is niet verkrijgbaar ik denk dat ik hem zo maar laat het toeren bereik is hier super alleen vanuit stilstand tot 10 een dip , misschien zal de stationairsproeier van de 19mm polini cp wat krapper moeten en is het probleem dan opgelost
 
Dat kan wel kloppen aangezien de Peugeot standaard drukveer qua sterkte tussen Malossi wit en geel in zit.
Met de powerfilter ga je het niet optimaal af kunnen stellen kan ik je garanderen , dat is de prijs van een sportief powerfilter geluid ( tenzij op een middeltoerige setup )
 
Dat kan wel kloppen aangezien de Peugeot standaard drukveer qua sterkte tussen Malossi wit en geel in zit.
Met de powerfilter ga je het niet optimaal af kunnen stellen kan ik je garanderen , dat is de prijs van een sportief powerfilter geluid ( tenzij op een middeltoerige setup )
Ik krijg simpelweg de orginele filter niet op de 19mm carburateur anders had ik die keuze nooit gemaakt , ik snap wat je bedoelt Maarja al met al is t te doen zo Thanks voor je reactie
 
Drukveer hoef je in mijn ervaring niet veel aan te doen in deze blokken. Tenzij je er echt een hele gekke cilinder op hebt zitten, is de standaard drukveer gewoon prima. Het word al heel snel te strak. Dan rijden ze best oke, alleen heb je totaal geen top.
Nieuwe kopen met originele specificaties is soms wel een goed idee, ligt er een beetje aan hoe veel het gelopen heeft etc.

Trekveren wel strakker maken als je iets aan het vermogen doet.

In mijn ervaring doen 7g rollen het ook het beste op deze blokken, en ik heb echt al heel veel uitgeprobeerd. Veel cilinders, uitlaten, vario's, koppelingen, ga zo maar door. In bijna elke setup zat ik rond de 7g voor het beste resultaat.

Je hebt ook 17,5mm carburateurs die zo op deze blokken en luchtfilters passen. Qua kwaliteit niet echt geweldig eigenlijk, ook best lastig om goed af te stellen. Maar dan kan je wel het originele spruitstuk en luchtfilter gebruiken.

En dat originele luchtfilter, inclusief de aanzuigbuis, zorgt er over het algemeen wel voor dat ze veel beter lopen.

Het zijn in mijn ervaring uberhaupt eigenlijk best wel rot blokken om echt mooi af te stellen.
 
Post automatically merged:

Het zijn inderdaad lastige blokken , maar de peugeot elystar is de underdog en de boot onder de scooters en het is voor ons juist mooi om daar een vlot en leuk apparaat van te maken , we hebben er nu 6 rijden en allemaal prima afgesteld alleen die van mij moest even vervelend doen hier wat foto’s …Nardo grijze is van mij
 

Attachments

  • IMG_6958.jpeg
    IMG_6958.jpeg
    108 KB · Views: 8
  • IMG_7140.jpeg
    IMG_7140.jpeg
    251.7 KB · Views: 8
Back
Top