Peugeot Ludix achterrem probleem

Appie25

New Member
Hoi.

Misschien kan iemand me helpen.
Ik heb sinds kort een peugeot Ludix uit 2005.
Als ik hem start en stil sta kan ik de achterrem gewoon aantrekken en lijkt prima te werken.
Als ik een stuk gereden heb en dan wil remmen kan ik de hendel haast niet aantrekken of hij remt al.
Sterker nog, het lijkt wel of de achterrem gewoon op den duur gaat remmen onder het rijden.
Als ik de kabel losser zet en hij staat een tijdje stil (stationair) dan kan ik de rem helemaal aantrekken tot hij stopt aan het stuur.
Dat is dus niet de oplossing.

Iemand een idee?
Vast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Hoi.
Bedankt voor je reactie.
Maar hoe kan een stroeve kabel beinvloed worden tijdens het rijden en dan later weer bij stil staan?
 
Ok dat is een optie.
Morgen maar eens even het wiel van de trommel halen.
Maar waarom gebeurd dat? Heb niet et idee dat de rem bij begin van de rit aanloopt.
 
Originele trommelrem blokken ben ik zelf nog nooit zo kapot van geweest.

Het is redelijk spul, maar daar heb je ook alles mee gezegd.

Overigens is de voering wat langer dan bij imitatie remblokken, hierdoor willen ze wel eens vaker moeilijker remmen of gewoon vast komen te zitten.Zet er een beter kwaliteit setje erin en je merkt meteen verschil.
 
'k Heb dit ook al tegengekomen met een Ludix. Bij mij was zo dat hij remde wanneer de achtervering werd ingedrukt. Vervelend bij het op of afrijden van de stoep...
Oplossing was:
De achterkabel helemaal los maken en deze opnieuw door het frame plaatsen naar achter.
Zorg ervoor dat hij nergens gekneld zit en niet onder het scharnierpunt met de motor.
Probleem was onmiddelijk opgelost.
 
Bedankt voor de reacties.
Na een welverdiende vakantie weer verder.
We hebben de achter rem kabel helemaal vervangen. Bleek toch een klein knik en beschadiging te zijn achter de kappen. Nu is het probleem verholpen.

Ook maar gelijk de voor rem vervangen gezien de schijf aardig dun was.
Nieuwe schijf en blokken erop.
Lijkt erop dat we nu niet al het lucht eruit krijgen. Hendel blijft slap en remt bijna niet. We hebben de beide delen van de klauw van elkaar gehad om de zuigers te kunnen terug drukken. Ik denk dat er lucht blijft zitten in het achterste deel van de klauw. Er zit maar een klein gaatje en o-ringetje op dat deel waar denk ik lucht blijft zitten? Ook na een stuk rijden en hobbelen lost niks op.

Iemand een idee dit op te lossen?
 
Hebben we ook geprobeerd.
Het achterste deel blijft lucht zitten denk ik.
Heb nu de klauw los van de vork gehaald en plat gelegd.
Hoop dat in een nachtje tijd de vloeistof naar beneden loopt in achterste deel.
 
Je moet langer 'ontluchten'. Nooit the remhendel lossen als het ontluchtingsventiel niet is vastgedraaid. Zo niet krijg je het omgekeerde effect: er wordt via het ventiel lucht ingezogen.
Dus steeds de rem een paar keer inknijpen (pompen), hou de rem ingedrukt en dan het ventiel losdraaien en opnieuw het ventiel vastdraaien voor je de remhendel lost.
Herhaal dit verschillende keren zodat alle lucht uit de leiding is geperst.

Bekijk ook eens de Youtube van Joe Schaar, die legt het (duidelijk) uit:
 
Dank je.
Van morgen net eindelijk gelukt.
Ik heb klein beetje afdichtings tape om het schroefdraad van de ontluchtingsnippel gedraaid. Had het idee dat ik valse lucht aanzuig langs het schroefdraad al sje de nippel ook maar een kwartslag los draait. Vloeistof er van onderen in geperst met een injectiespuit. Paar keer pompen en onluchten en het is klaar.
Dank voor de reacties.
 
Dat er prut tussen stoppen een heel slecht idee is. En de remvloeistof er vanaf de verkeerde kant doorheen duwen is al helemaal niets.

Gewoon normaal ontluchten zoals het al zo ongeveer 50 jaar gedaan word. Werkt gewoon prima. Wel gewoon naar de instructies luisteren. Maar dat is schijnbaar heel moeilijk.
 
Last edited:
Ja schijnbaar heel moeilijk. Bedankt voor je reactie :neutral:

De toegepaste manier heb ik op het forum hier gevonden.

Er zijn kennelijk meer wegen naar ........
Is in iedergeval opgelost. ;)
 
Er is een kans dat je alsnog lucht in je leiding hebt zitten nu, en dan komt er een moment dat je ineens geen rem meer hebt. Die ervaring kan ik hier delen en het is niet prettig!

Vullen aan bovenzijde, slangetje op nippel naar bakje, aantal keren pompen, hendel vasthouden en nippel even losdraaien, nippel vastdraaien en vervolgens rem loslaten en weer pompen. Het kan soms lang duren en heb zelf een paar dagen geleden dit ook weer moeten doen om door te spoelen. Ik heb wel 200+ keer staan te pompen en heb er lekker de tijd voor genomen.

Better safe than sorry.
Post automatically merged:

PS: die omschreven manier kan wel begrijp ik zojuist, maar pomp dan wel een overvloed in het ronde dat je 100% weet dat er echt geen lucht meer in zit.
 
Klopt. Nadat er gevult is via de onderkant en het boven uit het potje kwam verder ontlucht op die manier inderdaad.
Wil na een paar dagen of ritjes nog een keer ontluchten voor de zekerheid.
 
Back
Top