Peugeot Ludix 50cc 2T Trend - oliepomp stuk?

Wekkel

New Member
Beste mensen,

Ik ben met mijn zoon aan het sleutelen aan een Peugeot Ludix. De scooter start af en toe maar valt dan uit als deze ong 5 minuten heeft gereden (rijdt steeds langzamer en valt dan op een gegeven moment uit). Wij zijn stapje voor stapje alles aan het vervangen en hopen het lek boven te krijgen.

We zitten nu in de fase dat hij helemaal niet meer start. Er is benzine, een vonk en compressie (met de duim gemeten; compressiemeter is besteld).

Anyway, we kijken nu ook naar de oliepomp. Het is een Dellorto oliepomp. De scooter heeft een Dellorto CDI (ik begrijp dat dit ACPH1 is; we hebben een nieuwe CDI geinstalleerd).

Wij wilden kijken of de ontluchtingprocedure van de oliepomp zijn werk doet. Dus contact uit, oliepomp stekker los, contact aan en stekker oliepomp erin.
Niets. De pomp doet helemaal niets.

Het olielampje op het dashboard doet het wel maar gaat niet knipperen.

Wat wij gek vinden is dat er wel 12V op de 2 draadjes staan die naar de oliepomp gaan. Dan zou de oliepomp toch moeten draaien?
Is dat een teken dat de oliepomp stuk is?
En zou de CDI dat merken en dan beveiligen door niet te starten (we hebben wel een vonk)?

Het gekke is bovendien dat er ook 12V uit de oliepomp stekker blijft staan als het contact 'off' is en de sleutel er uit is.
 
Advertisement - register to remove this

Update: de nieuwe Oliepomp is binnen. Aangesloten maar de ontluchtingsprocedure leidt nog steeds niet tot een draaiende Oliepomp.

Tegelijk is ook de juiste poelietrekker binnengekomen. Daarmee konden we het vliegwiel demonteren om bij de Stator te komen.

De stator is erg verweerd. Vermoedelijk nog origineel. Die gaan we vervangen met de nieuwe die we hebben liggen. Maar de kabel van de huidige stator is niet met stekkers verbonden maar gesoldeerd (en krimpkousen). Daar verzinnen we een oplossing voor.

Het valt ons op dat de krukaskeerring aan de kan van de stator in een diepe pijp in het Carter zit. Das krom je haast niet bij van buitenaf. We gaan dus niet die keerring vervangen, zo te zien.

Wordt vervolgd zodra de nieuwe Stator er op zit.
 

Attachments

  • IMG_4742.jpeg
    IMG_4742.jpeg
    202.9 KB · Views: 18
  • IMG_4744.jpeg
    IMG_4744.jpeg
    262.9 KB · Views: 15
  • IMG_4745.jpeg
    IMG_4745.jpeg
    184.8 KB · Views: 10
  • IMG_4746.jpeg
    IMG_4746.jpeg
    240 KB · Views: 9
  • IMG_4747.jpeg
    IMG_4747.jpeg
    212.7 KB · Views: 11
  • IMG_4748.jpeg
    IMG_4748.jpeg
    418.5 KB · Views: 14
Ik wist niet dat er een procedure was om de oliepomp te ontluchten.
De oliepompsturing/cdi (ACPH1) krijgt van de pickupspoel impulsen,daarmee bepaald het cdi-gedeelte het ontsteekmoment en het pompstuur-gedeelte de hoeveelheid olie die wordt verpompt.
Wat je zou kunnen doen om te controleren of de oliepomp werkt is:
  1. Doe een paar druppeltjes olie in het bougiegat zodat de zuigerveren niet droog tegen de cilinderwand lopen.
  2. Zet de scooter op contact.
  3. Neem een accuboor met daarop een dop die past op de moer van het vliegwiel.
  4. Draai met het boor het vliegwiel rond zodat de strip op het vliegwiel steeds voorbij de pickup-spoel draait en de pickupspoel dus elektrische impulsen richting ACPH1 stuurt.
  5. Controleer of de pomp draait/olie verpompt.
 
Ja, of je laat de boel gewoon even op mengsmeer lopen. ;) Dat doe ik altijd. Kan je hem gewoon laten lopen, en het slangetje er vanaf trekken. Zal het vast wel doen, die dingen gaan bijna niet kapot.
Dat ontluchten heb ik inderdaad ook nog nooit van gehoord.

Waarom de stator vervangen? Aftermarket is gewoon slechtere kwaliteit. Keer goed schoon maken, en gaan. Gaat eigenlijk ook nooit iets mis met die dingen.

Keerring vervangen kan ook prima. Schroefje in draaien. Of gewoon een stukje naar binnen duwen, en hem met een haakje naar achteren trekken.
Vooral voorzichtig zijn met terug er in tikken, want je schiet natuurlijk heel makkelijk te ver door. En dan krijg je hem er natuurlijk nooit meer uit zonder schade.
Het is geklooi, maar het is echt wel te doen.
 
We zij weer een hoop wijzer geworden.

1. De stator is vervangen. Dat leverde nog steeds geen startende brommer op (of een merkbaar werkende oliepomp)

2. We besloten de cylinder er af te halen. Daarvoor hebben we de middentunnel kap verwijderd. Dat was even pielen en de voorkap met de lamp moest ook even los (daar zitten ook nog een paar nokjes). Maar zo konden we goed bij de cylinder komen.

De cylinder is een splinternieuwe Naraku 50 snel. We hebben er nog geen 10km mee gereden. We wilden toch even kijken of daar alles ok was. Omdat we niet vast kunnen stellen of de oliepomp goed werkt, was er wat angst dat daar al iets stuk zou zijn gegaan. We hebben nog geen compressiemeter binnen om de compressie te testen.

We rijden ook met een nieuwe cylinderkop en die bleek na montage eerder samen met de nieuwe 50 snel, anders dan de standaard cylinderkop. Er blijken 2 varianten te zijn voor de Ludix luchtgekoeld. Een oude variant en een nieuwe. Wij bleken een oude variant te hebben gekregen ipv een nieuwe terwijl onze brommer de nieuwe variant nodig heeft. We hadden eerder de gekochte (oude variant) gemonteerd en kwamen er pas later achter dat deze anders is. De bougie zit net iets anders en dat werkt net niet goed met de kap over de cylinder. De bougiedop met rubber ring past er niet op zonder wat wegsnijden in de kap.

Anyway, we hadden het vermoeden dat er meer anders zou zijn aan die oude variant cylinderkop en wilden even kijken.

3. Uitlaat eraf (nieuwe Sito) en kop en cylinder er af. Meteen viel op dat er wat mengsel in de cylinder stond, op de zuigerkop. Het was niet zoveel dus we sloegen er geen acht op.

De zuiger bleek iets van verticale lijnen te hebben maar de zuigerveren zagen er wel ok uit en de cylinder ook wel. Die doen het nog wel.

4. We hebben eea weer gemonteerd maar met de oorspronkelijke kop. Die bleek na onderzoek ‘dikker’ te zijn zodat de kopbouten minder diep het blok in gaan. We hadden eerder al moeite om de cylinder goed vast te krijgen. Waarschijnlijk liepen de kopbouten gewoon aan het einde van het schroefdraad in het blok….

Maar goed, bij het monteren van de cylinder met de oorspronkelijke kop is er een kopbout afgebroken …. en wel binnen het carter.

Balen maar die bromfiets moet dus naar de reparatie voor tappen. Dan kunnen ze gelijk blokpennen monteren ipv dat we met blokbouten moeten werken. Wij zijn altijd beducht voor alles wat in zo’n gietijzeren blok gaat, zo sterk is dat allemaal niet.

5. De cylinder ging er dus weer af. En toe zagen we dat het hele carter vol met benzine stond. De carburateur lijkt dus te lekken rechtstreeks het carter in. Zo raakt de boel natuurlijk permanent verzopen en start de brommer nooit.

6. We zagen een prop in de Sito uitlaat. Die hebben we er uitgehaald met een beetje boren en wrikken.

7. We hebben dus 1 tegenslag te verwerken maar ook 2 dingen geleerd. De tegenslag lossen we wel op (scooter reparatie winkel bezoeken). Het goede nieuws is dat we het mogelijk ‘lek’ boven hebben en wel een overlopende carburateur. We hebben een nieuwe carburateur besteld en kunnen straks ook zonder prop in de uitlaat op pad (als de scooter eindelijk gaat lopen).

8. Voorlopig is onze Hypothese veiligheidshalve dat de oliepomp niet werkt. Dus we mengen wat olie bij in de benzinetank, just in case.

Wordt vervolgd zodra we de cylinder weer kunnen monteren.
 
Last edited:
Hoe kom je nou in hemelsnaam bij die conclusie? Een kapotte oliepomp merk je helemaal niets van, dat begrijp je? Tot de boel kapot loopt natuurlijk. Het probleem zal wel de carburateur geweest zijn.

Als je cilinder nog oke is, zal hij vast olie krijgen, anders is dat na 10km ook gewoon gesloopt.

Je weet ook dat je de boel anders af moet stellen als je de prop uit de uitlaat haalt?

Kopbout afgebroken? Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? Of bedoel je dol gedraaid? Het cilinderkop verhaal vind ik ook een heel bijzondere.
 
Last edited:
We zij weer een hoop wijzer geworden.

1. De stator is vervangen. Dat leverde nog steeds geen startende brommer op (of een merkbaar werkende oliepomp)

2. We besloten de cylinder er af te halen. Daarvoor hebben we de middentunnel kap verwijderd. Dat was even pielen en de voorkap met de lamp moest ook even los (daar zitten ook nog een paar nokjes). Maar zo konden we goed bij de cylinder komen.

De cylinder is een splinternieuwe Naraku 50 snel. We hebben er nog geen 10km mee gereden. We wilden toch even kijken of daar alles ok was. Omdat we niet vast kunnen stellen of de oliepomp goed werkt, was er wat angst dat daar al iets stuk zou zijn gegaan. We hebben nog geen compressiemeter binnen om de compressie te testen.

We rijden ook met een nieuwe cylinderkop en die bleek na montage eerder samen met de nieuwe 50 snel, anders dan de standaard cylinderkop. Er blijken 2 varianten te zijn voor de Ludix luchtgekoeld. Een oude variant en een nieuwe. Wij bleken een oude variant te hebben gekregen ipv een nieuwe terwijl onze brommer de nieuwe variant nodig heeft. We hadden eerder de gekochte (oude variant) gemonteerd en kwamen er pas later achter dat deze anders is. De bougie zit net iets anders en dat werkt net niet goed met de kap over de cylinder. De bougiedop met rubber ring past er niet op zonder wat wegsnijden in de kap.

Anyway, we hadden het vermoeden dat er meer anders zou zijn aan die oude variant cylinderkop en wilden even kijken.

3. Uitlaat eraf (nieuwe Sito) en kop en cylinder er af. Meteen viel op dat er wat mengsel in de cylinder stond, op de zuigerkop. Het was niet zoveel dus we sloegen er geen acht op.

De zuiger bleek iets van verticale lijnen te hebben maar de zuigerveren zagen er wel ok uit en de cylinder ook wel. Die doen het nog wel.

4. We hebben eea weer gemonteerd maar met de oorspronkelijke kop. Die bleek na onderzoek ‘dikker’ te zijn zodat de kopbouten minder diep het blok in gaan. We hadden eerder al moeite om de cylinder goed vast te krijgen. Waarschijnlijk liepen de kopbouten gewoon aan het einde van het schroefdraad in het blok….

Maar goed, bij het monteren van de cylinder met de oorspronkelijke kop is er een kopbout afgebroken …. en wel binnen het carter.

Balen maar die bromfiets moet dus naar de reparatie voor tappen. Dan kunnen ze gelijk blokpennen monteren ipv dat we met blokbouten moeten werken. Wij zijn altijd beducht voor alles wat in zo’n gietijzeren blok gaat, zo sterk is dat allemaal niet.

5. De cylinder ging er dus weer af. En toe zagen we dat het hele carter vol met benzine stond. De carburateur lijkt dus te lekken rechtstreeks het carter in. Zo raakt de boel natuurlijk permanent verzopen en start de brommer nooit.

6. We zagen een prop in de Sito uitlaat. Die hebben we er uitgehaald met een beetje boren en wrikken.

7. We hebben dus 1 tegenslag te verwerken maar ook 2 dingen geleerd. De tegenslag lossen we wel op (scooter reparatie winkel bezoeken). Het goede nieuws is dat we het mogelijk ‘lek’ boven hebben en wel een overlopende carburateur. We hebben een nieuwe carburateur besteld en kunnen straks ook zonder prop in de uitlaat op pad (als de scooter eindelijk gaat lopen).

8. Voorlopig is onze Hypothese veiligheidshalve dat de oliepomp niet werkt. Dus we mengen wat olie bij in de benzinetank, just in case.

Wordt vervolgd zodra we de cylinder weer kunnen monteren.


Oude kop, nieuwe kop.. Dat heb ik nog niks over gehoord of ergens langs gekomen..

De cilinderkop zou precies hetzelfde moeten zijn van een peugeot vertikaal blok.

De kop kan wel anders zijn als deze niet de originele kop is.

Wel goed dat je dit even hebt aangehaald, ga dit bij mij ook eens even bekijken dan..

Oude kop zal dan wel voor vertikaal zijn, en de nieuwe specifiek voor horizontaal.


Snap ook niet waarom mensen met zo`n goedkope kut cilinder op dat blok rijden.. De originele cilinder overstijgt van wat je daar onder hebt zitten.

Ben nog nooit een imitatie cilinder voor peugeot tegen gekomen die gelijk waardig of beter is in kwaliteit tegen de originele.



4. Ik gebruik zelf geen cilinder bouten meer. Aangezien ik dat maar een kut systeem vind (het belast nogal erg veel het schroefdraad van je carter.

Heb er zelf voor gekozen om er M6 cilinder pennen voor een piaggio motor erin te zetten. Want dan hoeft enkel alleen de moeren aan de end van de draadend eraf, en heeft het schroefdraad in je carter minder last van stress (dus de kans dat je het schroefdraaf verpest)


7. Een overlopende carburateur is simpel goedkoop te maken door er een ander vlotter afsluit pennetje erin te monteren.
Waarschijnlijk was de oude versleten en dan sluit die niet meer goed af.
 
Last edited:
Hoe voorkom je dat je niet nog de pennen er uit draait? Loctite of iets? Want bij mij blijven ze meestal wel redelijk zitten, maar ik draai er toch ook regelmatig een helemaal uit. Ligt er natuurlijk ook aan hoe vastgeroest die moertjes zitten.

Schroefdraad in aluminium is inderdaad wel een dingetje. Het is al niet zo sterk, en met wat oxidatie er bij kan het echt muur en muurvast gaan zitten.
 
Hoe voorkom je dat je niet nog de pennen er uit draait? Loctite of iets? Want bij mij blijven ze meestal wel redelijk zitten, maar ik draai er toch ook regelmatig een helemaal uit. Ligt er natuurlijk ook aan hoe vastgeroest die moertjes zitten.

Schroefdraad in aluminium is inderdaad wel een dingetje. Het is al niet zo sterk, en met wat oxidatie er bij kan het echt muur en muurvast gaan zitten.


Gewoon goed erin draaien met 2 moeren .. En dan draai je zo erin als net elke tapdraadend.
Locktite of lijm is helemaal niet nodig.
 
Hoe kom je nou in hemelsnaam bij die conclusie? Een kapotte oliepomp merk je helemaal niets van, dat begrijp je? Tot de boel kapot loopt natuurlijk. Het probleem zal wel de carburateur geweest zijn.

Als je cilinder nog oke is, zal hij vast olie krijgen, anders is dat na 10km ook gewoon gesloopt.

Je weet ook dat je de boel anders af moet stellen als je de prop uit de uitlaat haalt?

Kopbout afgebroken? Hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? Of bedoel je dol gedraaid? Het cilinderkop verhaal vind ik ook een heel bijzondere.

De oliepomp doet niets bij de voorgeschreven ontluchtingsprocedure (stekker oliepomp los, contact 'aan', oliepomp aansluiten -> onluchtingsprocedure). Dus ik ga er vanuit dat er iets niet goed is, zolang ik het tegendeel niet kan vaststellen.

Geen idee wat een cylinder doet als je 10 km zonder olie zou rijden met telkens 1 a 3 minuten rijden (daarna viel de brommer steeds uit).

De kopbout kapotdraaien was mijn eigen stomme schuld. Ik had de bouten met 10-12 nm vastgedraaid maar toen de scooter niet startte, wilde ik ze nog iets strakker draaien. Dat was dom.

Afstellen doen we zeker als de scooter weer draait. Ik heb diverse sproeiers klaarliggen om te testen.
Post automatically merged:

over de cylinderkop: wij kochten een nieuwe via een webshop. Het werd verkocht als Ludix kop. Bij het plaatje stond dat die niet klopte (dat zou de oude variant zijn) maar dat de goede kop geleverd wordt.

Ik heb even gekeken. De kop die wij kregen is een Naraku kop. Die is anders dan de origineel kop. En minder dik dus de bouten gaan dieper het blok in.

De foto’s maken de verschillen duidelijk.

Daarnaast een foto van de prop die we uit de uitlaat haalden.

En ja, carburateur onderdelen kopen is goedkoper dan een gehele carburateur. Maar wij hebben geen zin om weer tegen nieuwe, andere onbekende carb probleem aan te lopen als we wat vervangen. Dan liever meteen alles zodat we hopelijk geen verborgen gebreken blijven houden. Het gaat maar over een paar tientjes.
 

Attachments

  • IMG_4756.jpeg
    IMG_4756.jpeg
    361.9 KB · Views: 8
  • IMG_4757.jpeg
    IMG_4757.jpeg
    283.2 KB · Views: 9
  • IMG_4758.jpeg
    IMG_4758.jpeg
    205.1 KB · Views: 9
  • IMG_4759.jpeg
    IMG_4759.jpeg
    176.9 KB · Views: 9
  • IMG_4760.jpeg
    IMG_4760.jpeg
    166 KB · Views: 8
  • IMG_4755.jpeg
    IMG_4755.jpeg
    161.4 KB · Views: 16
Last edited:
Waar haal je die procedure vandaan? Want ik heb er echt nog nooit van gehoord. Ik zou ook echt niet weten hoe dat zou moeten werken. Trek gewoon het slangetje eens los, en kijk of er olie uit komt.

Als je 10km zonder olie rijdt is het gewoon over. Of dan zal je in ieder geval behoorlijke sporen zien in de cilinder.

Dol gedraaid, of echt afgebroken?

Je wil heel veel nieuw zo te zien, maar nieuw is niet altijd beter. 9 van de 10 keer is de kwaliteit van originele onderdelen veel beter.
 
Last edited:
probleem met de kop zit dan bij naraku , en niet bij het originele onderdeel.

Zou er zoiezo geen imitatie kop erop zetten, want de originele is goed genoeg.


Die procedure van de ontluchten staat in de handleiding van de ludix. Dat klopt wel wat hij zei.


Nou dat ik de fotos gezien hebt, die naraku kop is wel een aanfluiting zo slecht.
 
We zijn weer een stap verder.

1. De afgebroken kopbout is er uit. Ik heb een setje besteld bij Datona (Rintje Ritsma!) waarmee je afgebroken bouten netjes kunt uitboren en met een pennetje en schroefje eruit kunt draaien (zie foto’s).

2. Alles weer geïnstalleerd en de brommer draait. We zijn nog aan het inrijden dus rustig aan maar het trekt als de bliksem. De nieuwe carb doet het prima. We rijden nu met sproeier 66 en kijken later hoe de bougie er uit gaat zien na wat langere ritten.

3. Nieuw probleem is dat de olielamp blijft branden. Maar niet altijd. Het is geen knipperen maar blijvend branden. We denken dat het blok wel olie krijgt (voor de zekerheid ietsje olie aan de tank toegevoegd) en dat het probleem dus een slecht contact is of de oliesensor/vlotter probleem.

De olie ontluchtingsprocedure doet overigens nog steeds niet.

Dank voor al jullie hulp tot zover.
 

Attachments

  • IMG_4765.jpeg
    IMG_4765.jpeg
    360.2 KB · Views: 13
  • IMG_4766.jpeg
    IMG_4766.jpeg
    314.8 KB · Views: 13
  • IMG_4767.jpeg
    IMG_4767.jpeg
    380.8 KB · Views: 11
Olie sensor uit olietank schroeven en schoonmaken. Kijken of dat werkt. Beetje mix benzine in de tank olieleiding loshalen van de carb of het spruitstuk brommer starten gsd geven en kijken of er olie uit de leiding komt
 
Inderdaad. Ik ben niet wild enthousiast over het boortje. Er was weinig vooruitgang met boren. Ikheb uiteindelijk voorgeboord met heel dun boortje uit eigen collectie. Maar het concept als geheel heeft gewerkt
 
Back
Top