Lijkt me onwaarschijnlijk dat zo`n oude model scooter zo weinig gelopen heeft.. En als zal die echt 2700km gelopen hebben, dan zou die op zo`n lage km stand geen problemen moeten hebben.
Ik zie op MP meerdere ludixen die niet meer willen starten.. En die gaan dan allemaal van de hand MP op.
Grootste probleem wat de jetforce (TSDI) waarschijnlijk ook heeft.. Vermoed dat de hoeveel mengsel (olie) voor de smering erg submier is, dat die eigenlijk vrij weinig olie door gevoerd krijgen.
De reden die hier achter ligt is dat peugeot het horizontaal blok destijds als schonere motor verbrandings motor op de markt wilde zetten..
Of te wel, hij zou dan met minder olie dan ook goed moeten smeren en dan zorgen voor minder uitstoot van uitlaat gassen.
Je kan met dat blok wel normaal rijden, maar door de bezuiniging / vermindering van de toegevoegde olie zal die niet optimaal goed gesmeerd worden en zal je dus minder lang (in theorie) met de zuigerveren kunnen doen. (zuiger veren sneller versleten, en eerder kans op compressie verlies) Een motor met weinig motor compressie zal je dan ook heel moeilijk nog kunnen starten, als er al te sprake is van starten.
Dus ik denk dat
1. Het kan komen dat die blokjes geen hoge km stand halen zonder al te snel compressie van de motor te verliezen.
Dus om dat te onderscheppen zal je door een kortere km stand al eerder bij een service beurt je zuigerveren / compressie moeten laten nakijken / zuigerveren vervangen.
2. Of er is een probleem met die oliepomp gever of de combinatie ervan (grijs kastje 8pin stekker)
Dit laatste heeft een beveiligings circuit erin zitten, dat als er onverwachts iets mis is met je olie pomp de blokkering erin schiet en dan de vonk van je bougie onder breekt en daardoor niet meer zou kunnen starten.
De scooter lijkt dan dood te zijn en niets meer te willen doen, maar dan staat dus die beveiliging actief.