Dus als me vriend dit volgt moet die 70 lope?Maik,
ik weet dat er Kisbee's zijn die begrensd zijn met een zogenaamde cartersensor.
Dit is een sensor die sterk lijkt op de pickup-spoel bij je vliegwiel.
Deze cartersensor werkt ook volgens hetzelfde principe als de pickupspoel bij je vliegwiel.
Op de koppelingsbel zit dan een stripje gelast, als dit stripje voorbij de cartersensor draait, genereert de cartersensor een elektrisch impulsje.
Deze cartersensor is met 1 draad verbonden met je cdi, die deze impulsjes oppikt en daaruit de snelheid van de scooter bepaald.
Wanneer de scooter nu 45 vkmpu heeft bereikt zorgt de cdi ervoor dat het toerental niet meer hoger kan en daardoor de snelheid begrensd wordt.
Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)
Verder zou je nog kunnen opteren om dit geheel schakelbaar te maken met een schakelaar, maar kijk maar eerst eens of jouw scooter op bovenstaande manier begrensd is en te ontgrenzen is.
Wil je later dit schakelbaar maken komen we hier op terug.
Onze Kisbee heeft geen cdi maar een ecu (vanaf 2018 met injectie).Dus als me vriend dit volgt moet die 70 lope?
Een losse begrenzer sluit je aan middels een aftakking op de pickupspoeldraad.Om problemen te voorkomen willen we een begrenzer installeren maar hoe sluit ik die aan?
Die 139QMB-J is niet op te voeren omdat deze niet zo'n sensor heeft?Eerst maar even controleren welk type men heeft...
De Kisbee met het 139QMB-E motorblok is inderdaad op te voeren zoals omschreven.
De Kisbee met het 139QMB-J motorblok is op die manier niet op te voeren.
Andere ECU plaatsen is dan noodzakelijk, of men laat de huidige ECU chip-tunen.
(weet echter niet of dat dit überhaupt zomaar kan bij de E4 Kisbee)
Motorblokcode vind men aan de linkerkant van het motorblok, zie voorbeeld...
De Kisbee met het 139QMB-J (Euro 4) of 139QMB-K (Euro 5) motorblok is niet op te voeren op die manier. (goed lezen)Die 139QMB-J is niet op te voeren omdat deze niet zo'n sensor heeft?
Onze Kisbee heeft geen cdi maar een ecu (vanaf 2018 met injectie).
Cartersensor loskoppelen geeft een melding op je dashboard en wil hij niet starten.
Een stripje/nokje eraf slijpen is de enige optie.
Hiermee halen wij 64 op de teller en dat is 61 op de gps (=wok bij controle).
Om problemen te voorkomen willen we een begrenzer installeren maar hoe sluit ik die aan? Ik vermoed op de bobine en dan kabeltje trekken naar de ecu.
Heeft iemand een handleiding of tekening hiervoor?
Tot die tijd heb ik een originele vliegwiel gemonteerd en rijdt hij weer standaard.
Even voor de helderheid: 1 nokje eraf = 12km/u.
Uiteraard op eigen risico ivm de wok grens
Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)
ik zelf rij enorm fijn met de Naraku V-Snaar die 726 x 17,5 / 28 is. Merk hier voornamelijk in het benzine gebruik een verbetering in maar inderdaad ook in de snelheid aangezien hij 5 km harder rijd dan eerstBij mij gaat die niet harder dan 60 op de teller.. (en dan moet die nog pushen om daar te komen)
Ook viel mij op dat de originele riem (van het euro 2) standaard een kortere exemplaar is.. 723 x 17,5 / 28 graden (of dit met opzet is gedaan weet ik niet) (heb er nou eentje van een kymco erin zitten (die eigenlijk al gebruikt was) en gaf ook het zelfde weer.
Heb ondertussen ook een riem liggen voor peugeot vertikaal / horizontaal die 76* x 17,5 is) en hoop door de lengte dat hij wel hoger in de achterpoelie komt te liggen. (ik denk dat dit al gewoon al 5km scheelt aan snelheid en dan zeker rond de 65km op de teller zou moeten kunnen halen.
Maar hij valt achterin de poelies (die overigens origineel HL is) zeker 5mm dieper in.
Na dit gezien te hebben kan ik zelf concluderen dat de riem wat te kort is standaard en je dus op ontgrensd eigenlijk gewoon niet harder kan dan 60 km op de teller..
Dus het word nog wat riemen proberen.