Peugeot kisbee opvoeren

Hallo,

Op dit moment is mijn kisbee nog volledig origineel en loopt hij 50km/h op de teller. Ik zou hem graag wat harder laten lopen, tussen 60 en 70 in is prima. Naar mijn weten zit er geen varioring of varioplaat in. Ik zie op internet verschillende begrenzers zoals deze langskomen: https://www.m2trading.com/nl/merken...zer-afstandsbediening-euro-4-onder-andere-btc

Hoe werken deze precies of is er een andere manier om de kisbee op te voeren?

Alvast bedankt.

Advertisement - register to remove this

Sparky

Active Member
Maik,

ik weet dat er Kisbee's zijn die begrensd zijn met een zogenaamde cartersensor.
Dit is een sensor die sterk lijkt op de pickup-spoel bij je vliegwiel.
Deze cartersensor werkt ook volgens hetzelfde principe als de pickupspoel bij je vliegwiel.
Op de koppelingsbel zit dan een stripje gelast, als dit stripje voorbij de cartersensor draait, genereert de cartersensor een elektrisch impulsje.
Deze cartersensor is met 1 draad verbonden met je cdi, die deze impulsjes oppikt en daaruit de snelheid van de scooter bepaald.
Wanneer de scooter nu 45 vkmpu heeft bereikt zorgt de cdi ervoor dat het toerental niet meer hoger kan en daardoor de snelheid begrensd wordt.

Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)

Verder zou je nog kunnen opteren om dit geheel schakelbaar te maken met een schakelaar, maar kijk maar eerst eens of jouw scooter op bovenstaande manier begrensd is en te ontgrenzen is.
Wil je later dit schakelbaar maken komen we hier op terug.

Eerst maar even controleren welk type men heeft...
De Kisbee met het 139QMB-E motorblok is inderdaad op te voeren zoals omschreven.
De Kisbee met het 139QMB-J motorblok is op die manier niet op te voeren.
Andere ECU plaatsen is dan noodzakelijk, of men laat de huidige ECU chip-tunen.
(weet echter niet of dat dit überhaupt zomaar kan bij de E4 Kisbee)

Motorblokcode vind men aan de linkerkant van het motorblok, zie voorbeeld...

Last edited:
Advertisement - register to remove this