Peugeot kisbee opvoeren

Maik45455

New Member
Hallo,

Op dit moment is mijn kisbee nog volledig origineel en loopt hij 50km/h op de teller. Ik zou hem graag wat harder laten lopen, tussen 60 en 70 in is prima. Naar mijn weten zit er geen varioring of varioplaat in. Ik zie op internet verschillende begrenzers zoals deze langskomen: https://www.m2trading.com/nl/merken...zer-afstandsbediening-euro-4-onder-andere-btc

Hoe werken deze precies of is er een andere manier om de kisbee op te voeren?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Maik,

ik weet dat er Kisbee's zijn die begrensd zijn met een zogenaamde cartersensor.
Dit is een sensor die sterk lijkt op de pickup-spoel bij je vliegwiel.
Deze cartersensor werkt ook volgens hetzelfde principe als de pickupspoel bij je vliegwiel.
Op de koppelingsbel zit dan een stripje gelast, als dit stripje voorbij de cartersensor draait, genereert de cartersensor een elektrisch impulsje.
Deze cartersensor is met 1 draad verbonden met je cdi, die deze impulsjes oppikt en daaruit de snelheid van de scooter bepaald.
Wanneer de scooter nu 45 vkmpu heeft bereikt zorgt de cdi ervoor dat het toerental niet meer hoger kan en daardoor de snelheid begrensd wordt.

Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)

Verder zou je nog kunnen opteren om dit geheel schakelbaar te maken met een schakelaar, maar kijk maar eerst eens of jouw scooter op bovenstaande manier begrensd is en te ontgrenzen is.
Wil je later dit schakelbaar maken komen we hier op terug.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Eerst maar even controleren welk type men heeft...
De Kisbee met het 139QMB-E motorblok is inderdaad op te voeren zoals omschreven.
De Kisbee met het 139QMB-J motorblok is op die manier niet op te voeren.
Andere ECU plaatsen is dan noodzakelijk, of men laat de huidige ECU chip-tunen.
(weet echter niet of dat dit überhaupt zomaar kan bij de E4 Kisbee)

Motorblokcode vind men aan de linkerkant van het motorblok, zie voorbeeld...
 
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Dinkys,

Ik ben bang voor je dat Floris toch gelijk heeft en de scooterzaak niet precies wist over welk blok het hier ging of zaken verwisselde....
Ik zou zeggen, carterkap verwijderen en kijken of je een cartersensor hebt.
Ik heb inderdaad al eens op Youtube gezien dat de koppelingsbel meerdere stripjes had en dat de cartersensor dus meerdere impulsjes afgaf bij 1 omwenteling van de koppelingsbel.
Ik weet echter niet meer voor welke scooter dit was, was wel een Franstalige video dat kan ik me nog wel herinneren.
Door dan 1 van de nokjes weg te slijpen geeft de cartersensor dan minder impulsjes af aan de cdi en deze "denkt" dan dat de scooter veel langzamer loopt dan de werkelijkheid waardoor deze pas later of helemaal niet meer begrenst.
 

Sparky

Well-Known Member
1591611160107.png

Ja alleen de carterkap verwijderen is voldoende geen speciaal gereedschap nodig.
De sensor bevindt zich in de kap zelf en is rood omcirkeld, het geel omcirkelde is de plaats waar de aansluitkabel het carter verlaat, dit kan bij jouw een andere plek zijn dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Je snelheidsmeter blijft het gewoon doen, deze sensor meet alleen de snelheid tbv de cdi, niet voor je cockpit dit gebeurt op een andere manier.

Uiteraard, als jouw scooter geen sensor heeft zit op deze plek natuurlijk niets!
 

Niels.skuurt

New Member
Maik,

ik weet dat er Kisbee's zijn die begrensd zijn met een zogenaamde cartersensor.
Dit is een sensor die sterk lijkt op de pickup-spoel bij je vliegwiel.
Deze cartersensor werkt ook volgens hetzelfde principe als de pickupspoel bij je vliegwiel.
Op de koppelingsbel zit dan een stripje gelast, als dit stripje voorbij de cartersensor draait, genereert de cartersensor een elektrisch impulsje.
Deze cartersensor is met 1 draad verbonden met je cdi, die deze impulsjes oppikt en daaruit de snelheid van de scooter bepaald.
Wanneer de scooter nu 45 vkmpu heeft bereikt zorgt de cdi ervoor dat het toerental niet meer hoger kan en daardoor de snelheid begrensd wordt.

Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)

Verder zou je nog kunnen opteren om dit geheel schakelbaar te maken met een schakelaar, maar kijk maar eerst eens of jouw scooter op bovenstaande manier begrensd is en te ontgrenzen is.
Wil je later dit schakelbaar maken komen we hier op terug.
Dus als me vriend dit volgt moet die 70 lope?
 

Dinkys

New Member
Dus als me vriend dit volgt moet die 70 lope?
Onze Kisbee heeft geen cdi maar een ecu (vanaf 2018 met injectie).
Cartersensor loskoppelen geeft een melding op je dashboard en wil hij niet starten.
Een stripje/nokje eraf slijpen is de enige optie.
Hiermee halen wij 64 op de teller en dat is 61 op de gps (=wok bij controle).

Om problemen te voorkomen willen we een begrenzer installeren maar hoe sluit ik die aan? Ik vermoed op de bobine en dan kabeltje trekken naar de ecu.
Heeft iemand een handleiding of tekening hiervoor?

Tot die tijd heb ik een originele vliegwiel gemonteerd en rijdt hij weer standaard.

Even voor de helderheid: 1 nokje eraf = 12km/u.
Uiteraard op eigen risico ivm de wok grens
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top