Peugeot kisbee opvoeren

Maik45455

New Member
Hallo,

Op dit moment is mijn kisbee nog volledig origineel en loopt hij 50km/h op de teller. Ik zou hem graag wat harder laten lopen, tussen 60 en 70 in is prima. Naar mijn weten zit er geen varioring of varioplaat in. Ik zie op internet verschillende begrenzers zoals deze langskomen: https://www.m2trading.com/nl/merken...zer-afstandsbediening-euro-4-onder-andere-btc

Hoe werken deze precies of is er een andere manier om de kisbee op te voeren?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Maik,

ik weet dat er Kisbee's zijn die begrensd zijn met een zogenaamde cartersensor.
Dit is een sensor die sterk lijkt op de pickup-spoel bij je vliegwiel.
Deze cartersensor werkt ook volgens hetzelfde principe als de pickupspoel bij je vliegwiel.
Op de koppelingsbel zit dan een stripje gelast, als dit stripje voorbij de cartersensor draait, genereert de cartersensor een elektrisch impulsje.
Deze cartersensor is met 1 draad verbonden met je cdi, die deze impulsjes oppikt en daaruit de snelheid van de scooter bepaald.
Wanneer de scooter nu 45 vkmpu heeft bereikt zorgt de cdi ervoor dat het toerental niet meer hoger kan en daardoor de snelheid begrensd wordt.

Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)

Verder zou je nog kunnen opteren om dit geheel schakelbaar te maken met een schakelaar, maar kijk maar eerst eens of jouw scooter op bovenstaande manier begrensd is en te ontgrenzen is.
Wil je later dit schakelbaar maken komen we hier op terug.
 
Eerst maar even controleren welk type men heeft...
De Kisbee met het 139QMB-E motorblok is inderdaad op te voeren zoals omschreven.
De Kisbee met het 139QMB-J motorblok is op die manier niet op te voeren.
Andere ECU plaatsen is dan noodzakelijk, of men laat de huidige ECU chip-tunen.
(weet echter niet of dat dit überhaupt zomaar kan bij de E4 Kisbee)

Motorblokcode vind men aan de linkerkant van het motorblok, zie voorbeeld...
9X5hkFo.png
 
Last edited:
Dinkys,

Ik ben bang voor je dat Floris toch gelijk heeft en de scooterzaak niet precies wist over welk blok het hier ging of zaken verwisselde....
Ik zou zeggen, carterkap verwijderen en kijken of je een cartersensor hebt.
Ik heb inderdaad al eens op Youtube gezien dat de koppelingsbel meerdere stripjes had en dat de cartersensor dus meerdere impulsjes afgaf bij 1 omwenteling van de koppelingsbel.
Ik weet echter niet meer voor welke scooter dit was, was wel een Franstalige video dat kan ik me nog wel herinneren.
Door dan 1 van de nokjes weg te slijpen geeft de cartersensor dan minder impulsjes af aan de cdi en deze "denkt" dan dat de scooter veel langzamer loopt dan de werkelijkheid waardoor deze pas later of helemaal niet meer begrenst.
 
1591611160107.png

Ja alleen de carterkap verwijderen is voldoende geen speciaal gereedschap nodig.
De sensor bevindt zich in de kap zelf en is rood omcirkeld, het geel omcirkelde is de plaats waar de aansluitkabel het carter verlaat, dit kan bij jouw een andere plek zijn dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Je snelheidsmeter blijft het gewoon doen, deze sensor meet alleen de snelheid tbv de cdi, niet voor je cockpit dit gebeurt op een andere manier.

Uiteraard, als jouw scooter geen sensor heeft zit op deze plek natuurlijk niets!
 
Maik,

ik weet dat er Kisbee's zijn die begrensd zijn met een zogenaamde cartersensor.
Dit is een sensor die sterk lijkt op de pickup-spoel bij je vliegwiel.
Deze cartersensor werkt ook volgens hetzelfde principe als de pickupspoel bij je vliegwiel.
Op de koppelingsbel zit dan een stripje gelast, als dit stripje voorbij de cartersensor draait, genereert de cartersensor een elektrisch impulsje.
Deze cartersensor is met 1 draad verbonden met je cdi, die deze impulsjes oppikt en daaruit de snelheid van de scooter bepaald.
Wanneer de scooter nu 45 vkmpu heeft bereikt zorgt de cdi ervoor dat het toerental niet meer hoger kan en daardoor de snelheid begrensd wordt.

Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)

Verder zou je nog kunnen opteren om dit geheel schakelbaar te maken met een schakelaar, maar kijk maar eerst eens of jouw scooter op bovenstaande manier begrensd is en te ontgrenzen is.
Wil je later dit schakelbaar maken komen we hier op terug.
Dus als me vriend dit volgt moet die 70 lope?
 
Dus als me vriend dit volgt moet die 70 lope?
Onze Kisbee heeft geen cdi maar een ecu (vanaf 2018 met injectie).
Cartersensor loskoppelen geeft een melding op je dashboard en wil hij niet starten.
Een stripje/nokje eraf slijpen is de enige optie.
Hiermee halen wij 64 op de teller en dat is 61 op de gps (=wok bij controle).

Om problemen te voorkomen willen we een begrenzer installeren maar hoe sluit ik die aan? Ik vermoed op de bobine en dan kabeltje trekken naar de ecu.
Heeft iemand een handleiding of tekening hiervoor?

Tot die tijd heb ik een originele vliegwiel gemonteerd en rijdt hij weer standaard.

Even voor de helderheid: 1 nokje eraf = 12km/u.
Uiteraard op eigen risico ivm de wok grens
 
Eerst maar even controleren welk type men heeft...
De Kisbee met het 139QMB-E motorblok is inderdaad op te voeren zoals omschreven.
De Kisbee met het 139QMB-J motorblok is op die manier niet op te voeren.
Andere ECU plaatsen is dan noodzakelijk, of men laat de huidige ECU chip-tunen.
(weet echter niet of dat dit überhaupt zomaar kan bij de E4 Kisbee)

Motorblokcode vind men aan de linkerkant van het motorblok, zie voorbeeld...
9X5hkFo.png
Die 139QMB-J is niet op te voeren omdat deze niet zo'n sensor heeft?
 
Die 139QMB-J is niet op te voeren omdat deze niet zo'n sensor heeft?
De Kisbee met het 139QMB-J (Euro 4) of 139QMB-K (Euro 5) motorblok is niet op te voeren op die manier. (goed lezen)
De E4 & E5 maken ook gebruik van deze sensor maar deze types hebben een ECU, en daar werkt het dus niet op!

Het werkt alleen op de Euro 2 varianten i.c.m. een (normale CVT) carburateur en een CDI!

Peugeot Kisbee euro 5 25-45km injectie sensor schema.png

Zie ook de onderstaande tip van Dinkys:

Onze Kisbee heeft geen cdi maar een ecu (vanaf 2018 met injectie).
Cartersensor loskoppelen geeft een melding op je dashboard en wil hij niet starten.
Een stripje/nokje eraf slijpen is de enige optie.
Hiermee halen wij 64 op de teller en dat is 61 op de gps (=wok bij controle).

Om problemen te voorkomen willen we een begrenzer installeren maar hoe sluit ik die aan? Ik vermoed op de bobine en dan kabeltje trekken naar de ecu.
Heeft iemand een handleiding of tekening hiervoor?

Tot die tijd heb ik een originele vliegwiel gemonteerd en rijdt hij weer standaard.

Even voor de helderheid: 1 nokje eraf = 12km/u.
Uiteraard op eigen risico ivm de wok grens

Ik heb dit zelf nog niet (lees: nooit) geprobeerd maar hij of zij zal dit niet zomaar gepost hebben!

Onderstaande tip voor de Euro 2 variant klopt!

Zaak is om na te kijken of jij zo'n cartersensor in je carter van je scooter hebt.
Heb je er ééntje, dan kun je deze sensor loskoppelen bij de cdi.
Heb je dit gedaan en het heeft geen resultaat, moet je op de losgekoppelde draad van de CDI een geschakelde plus 12 Volt zetten, deze vindt je onder andere bij je contactslot.
Als je bovenstaand gedaan hebt, is de begrenzing van de scooter uitgeschakeld en zou hij sneller moeten lopen.
Wel is het dan verstandig om een iets grotere sproeier te monteren anders loopt de scooter te arm. (1 a 2 maatjes)

De motor wordt nog steeds begrenst qua RPM, maar de max. snelheid gaat wel een stuk omhoog tot zo'n 60/65 km/u!

schema ontsteking-carterbegrenzing Peugeot Kisbee E2.png
 
Last edited:
Bij mij gaat die niet harder dan 60 op de teller.. (en dan moet die nog pushen om daar te komen)

Ook viel mij op dat de originele riem (van het euro 2) standaard een kortere exemplaar is.. 723 x 17,5 / 28 graden (of dit met opzet is gedaan weet ik niet) (heb er nou eentje van een kymco erin zitten (die eigenlijk al gebruikt was) en gaf ook het zelfde weer.

Heb ondertussen ook een riem liggen voor peugeot vertikaal / horizontaal die 76* x 17,5 is) en hoop door de lengte dat hij wel hoger in de achterpoelie komt te liggen. (ik denk dat dit al gewoon al 5km scheelt aan snelheid en dan zeker rond de 65km op de teller zou moeten kunnen halen.

Maar hij valt achterin de poelies (die overigens origineel HL is) zeker 5mm dieper in.

Na dit gezien te hebben kan ik zelf concluderen dat de riem wat te kort is standaard en je dus op ontgrensd eigenlijk gewoon niet harder kan dan 60 km op de teller..

Dus het word nog wat riemen proberen.
 
Bij mij gaat die niet harder dan 60 op de teller.. (en dan moet die nog pushen om daar te komen)

Ook viel mij op dat de originele riem (van het euro 2) standaard een kortere exemplaar is.. 723 x 17,5 / 28 graden (of dit met opzet is gedaan weet ik niet) (heb er nou eentje van een kymco erin zitten (die eigenlijk al gebruikt was) en gaf ook het zelfde weer.

Heb ondertussen ook een riem liggen voor peugeot vertikaal / horizontaal die 76* x 17,5 is) en hoop door de lengte dat hij wel hoger in de achterpoelie komt te liggen. (ik denk dat dit al gewoon al 5km scheelt aan snelheid en dan zeker rond de 65km op de teller zou moeten kunnen halen.

Maar hij valt achterin de poelies (die overigens origineel HL is) zeker 5mm dieper in.

Na dit gezien te hebben kan ik zelf concluderen dat de riem wat te kort is standaard en je dus op ontgrensd eigenlijk gewoon niet harder kan dan 60 km op de teller..

Dus het word nog wat riemen proberen.
ik zelf rij enorm fijn met de Naraku V-Snaar die 726 x 17,5 / 28 is. Merk hier voornamelijk in het benzine gebruik een verbetering in maar inderdaad ook in de snelheid aangezien hij 5 km harder rijd dan eerst
Post automatically merged:

Ik heb een Peugeot kisbee 50cc 4t uit 2010 september. Wat ik gedaan heb om hem harder te laten runnen is best een hoop maar 1 ding daarvan is een andere CDI plaatsen. Wat ik in mijn kisbee setup heb zitten is exact deze en het mooie is dat deze WOK vrij is want op de bank haalt hij niet harder dan 54 KM/U uit ervaring gesproken.


Het is misschien niet bedoeld voor specifiek Peugeot maar het werkt wel enorm goed door de GY6 compatibiliteit. 139QMB-E is tenslotte GY6 en daarnaast is dat begrensde geluid van de RPM's dat bijna oor verdovend was ook weg.
Daarnaast rijd de brommer nu ook heerlijk 60 tot 65 KM/U maar dit komt door een andere Uitlaat, Naraku Vario, 7.5gr rollen, Naraku V-Snaar, Malossi Witte drukveer, Malossi koppeling (witte trekveren) en Naraku spruitstuk.
 
Last edited:
Back
Top