Peugeot kisbee 2011 start niet meer

Melsmels

Member
Ik rij een peugeot kisbee 4t 45km uit 2011, Een tijdje terug was ik van plan om naar school te gaan met mijn kisbee en plotseling onderweg viel die uit, ik kreeg hem niet meer gestart dus had ik hem naar huis gebracht. Toen ik hem open maakte zag ik dat de draad uit de carter kapot was (naar mijn vermoeden de cartersensor) dus ik had wat research gedaan en had de draad met de zwarte draad van de CDI gesoldeerd. (Zie bijlage). Maar hij start nogsteeds niet. Hou er rekening mee dat de elektrische start niet werkte als die langer dan een uur niet gereden had maar dat de accu wel nieuw en opgeladen is. Ik heb zelf niet heel veel verstand van scooters, dus hou daar rekening mee. Alvast bedankt. (Eerste foto is na dat ik er mee bezig was 2e was voor)
 

Attachments

  • 903ECA01-7E09-4497-904F-9797DE6B86B8.jpeg
    903ECA01-7E09-4497-904F-9797DE6B86B8.jpeg
    140.4 KB · Views: 26
  • E975C8EF-CF5F-49FC-A04C-43B3610A71F5.jpeg
    E975C8EF-CF5F-49FC-A04C-43B3610A71F5.jpeg
    272.9 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Zo te zien aan de bedrading van de cdi heb je de accuspanning op de begrenzerdraad gekoppeld en zo de cdi ontgrensd.

Maar waar loopt die zwarte draad naar toe van die blauwe koppelconnector????

Heb je uberhaupt nog een vonk bij je bougie?

Wat is je accuspanning bij stilgelegde motor en met draaiende motor met wat gas erop?
 
Last edited:
Niet zo netjes die verbindingen gemaakt. Waarschijnlijk was het beter als je de rode en blauwe connector er niet er tussen had zitten..
En de draden direct aan elkaar solderen met een krimpkous erom heeb.

Snap ook niet dat je eerste een stroring heb en dan gaat ontgrenzen. Was wellicht beter geweest om in de oude situatie te kijken of je nog wel een vonk op de bougie hebt.. (die cdis willen ook wel eens kapot gaan) En nou omdat je draden hebt aangepast weet je niet waarom die dan niet meer vonkt.

1. Het is van de storing van de cdi
2. Of je hebt zelf een fout gemaakt bij het rommelen aan de bedrading.
 
Niet zo netjes die verbindingen gemaakt. Waarschijnlijk was het beter als je de rode en blauwe connector er niet er tussen had zitten..
En de draden direct aan elkaar solderen met een krimpkous erom heeb.

Snap ook niet dat je eerste een stroring heb en dan gaat ontgrenzen. Was wellicht beter geweest om in de oude situatie te kijken of je nog wel een vonk op de bougie hebt.. (die cdis willen ook wel eens kapot gaan) En nou omdat je draden hebt aangepast weet je niet waarom die dan niet meer vonkt.

1. Het is van de storing van de cdi
2. Of je hebt zelf een fout gemaakt bij het rommelen aan de bedrading.
Ik snap wat je bedoelt het was achteraf misschien ook niet slimste, wat zou je aanraden om nu te doen?
 
Toch proberen om te zien dat hij nog wel wilt vonken bij de bougie..
Dat zal een van de redenen kunnen zijn waarom die is uitgevallen.

Betreft de elektrische start: Misschien zijn gewoon de koolborstels op van dat ding(slijtage) een nieuwe kost je 40 euro)
En als de bedrading verder in orde is zou die het gewoon weer goed moeten doen.
 
Toch proberen om te zien dat hij nog wel wilt vonken bij de bougie..
Dat zal een van de redenen kunnen zijn waarom die is uitgevallen.

Betreft de elektrische start: Misschien zijn gewoon de koolborstels op van dat ding(slijtage) een nieuwe kost je 40 euro)
En als de bedrading verder in orde is zou die het gewoon weer goed moeten doen.
De bougie vonkt en heb zo snel nog niks aan de bedrading gezien, opvallend is dat eens in de zo veel tijd hij lijkt te starten voor een paar seconden en daarna weer uitvalt
 
Ik zou ook eens kijken naar wat ik in mijn post #2 schreef en waar je niet op gereageerd hebt, namelijk:

Maar waar loopt die zwarte draad naar toe van die blauwe koppelconnector????

Die draad hoort daar helemaal niet te zitten en misschienis is deze draad of wat er achter hangt wel de reden dat de scooter tijdelijk zijn vonk verliest en daardoor uitvalt.
Zie de foto hieronder welke draad ik bedoel. (gele pijl)

1686763879383.png
 
Ik zou ook eens kijken naar wat ik in mijn post #2 schreef en waar je niet op gereageerd hebt, namelijk:



Die draad hoort daar helemaal niet te zitten en misschienis is deze draad of wat er achter hangt wel de reden dat de scooter tijdelijk zijn vonk verliest en daardoor uitvalt.
Zie de foto hieronder welke draad ik bedoel. (gele pijl)

View attachment 70893
Dat is de draad uit de carter omdat die blauwe die er normaal uitkomt kapot was geraakt dus dat is de cartersensor
Post automatically merged:

Als de klep speling te ruim staat zou die wel eens kunnen uitvallen ja.. Zeker als de motor dan ook nog eens goed warm is.
Ik heb moeite met vinden hoe dat werkt met een kisbee zou u mij wat tips kunnen geven?
 
Dat is de draad uit de carter omdat die blauwe die er normaal uitkomt kapot was geraakt dus dat is de cartersensor
Dat dacht ik al.
Nu zet je dus de accuspanning op je cartersensor.
Je hebt deze sensor niet meer nodig, je hebt immers de cdi ontgrensd door de accuspanning op de losse blauwe draad van de cdi te zetten.
Dus knip die draad waar ik die pijl bij heb gezet maar door bij die blauwe verbinder en doe voor de zekerheid een stukje isolatietape op het uiteinde van die blauwe verbinder waar je het draadje hebt afgeknipt zodat hij zeker geen kortsluiting kan maken.
Misschien lost dit ook het probleem met uitvallen van de scooter op zoals ik eerder al schreef.

Die draad hoort daar helemaal niet te zitten en misschienis is deze draad of wat er achter hangt wel de reden dat de scooter tijdelijk zijn vonk verliest en daardoor uitvalt.
 
Dat dacht ik al.
Nu zet je dus de accuspanning op je cartersensor.
Je hebt deze sensor niet meer nodig, je hebt immers de cdi ontgrensd door de accuspanning op de losse blauwe draad van de cdi te zetten.
Dus knip die draad waar ik die pijl bij heb gezet maar door bij die blauwe verbinder en doe voor de zekerheid een stukje isolatietape op het uiteinde van die blauwe verbinder waar je het draadje hebt afgeknipt zodat hij zeker geen kortsluiting kan maken.
Misschien lost dit ook het probleem met uitvallen van de scooter op zoals ik eerder al schreef.
Ik heb gelezen dat de cartersensor aangesloten moet zijn om de scooter fatsoenlijk te laten lopen en daarom is die ook op die manier ontgrensd dus weet je het zeker?
 
Dat heb je reeds ondervangen door die aparte blauwe draad van de cdi, waar normaliter de cartersensor op hoort aangesloten te zijn, aan 12 Volt te hangen.
Die cartersensor heeft dus nu geen functie meer.
Sterker nog, nu loopt er een stroom doorheen naar massa en kan voor rare dingen zorgen.
Misschien is die cartersensor inmiddels al gefrituurd!
 
Dat heb je reeds ondervangen door die aparte blauwe draad van de cdi, waar normaliter de cartersensor op hoort aangesloten te zijn, aan 12 Volt te hangen.
Die cartersensor heeft dus nu geen functie meer.
Sterker nog, nu loopt er een stroom doorheen naar massa en kan voor rare dingen zorgen.
Misschien is die cartersensor inmiddels al gefrituurd!
Ik gebruikte deze video:
Waar ze hetzelfde deden
 
Nee jij doet niet hetzelfde.
Hier wordt een wisselschakelaar geplaatst, die in de ene standen die blauwe draad op de 12v schakelt en in de andere stand die blauwe draad doorschakelt naar de cartersensor.
Dus de ene stand is dus onbegrensd, de andere stand is dus begrensd.

Jij hebt alles samen geknoopt zonder schakelaar!
 
Nee jij doet niet hetzelfde.
Hier wordt een wisselschakelaar geplaatst, die in de ene standen die blauwe draad op de 12v schakelt en in de andere stand die blauwe draad doorschakelt naar de cartersensor.
Dus de ene stand is dus onbegrensd, de andere stand is dus begrensd.

Jij hebt alles samen geknoopt zonder schakelaar!
Ik heb de draad doorgeknipt hoe zorg ik ervoor dat die op 12 volt komt te staan
 
Op die zwarte originele draad staat al 12 Volt daar heb jij de 12 Volt afgetakt en aan de blauwe draad van de cdi geknoopt, daarmee is de cdi continue ontgrensd.
Dus in principe zit het nu goed.

Wel even meten met de multimeter of een testlampje of er ook daadwerkelijk spanning op die zwarte draad van de kabelboom staat want door je actie met die cartersensor kan het zijn dat een zekering kapot is.

Maar wat veel belangrijker is, start de scooter nu wel en zo nee, heeft de bougie een vonk?
 
Op die zwarte originele draad staat al 12 Volt daar heb jij de 12 Volt afgetakt en aan de blauwe draad van de cdi geknoopt, daarmee is de cdi continue ontgrensd.
Dus in principe zit het nu goed.

Wel even meten met de multimeter of een testlampje of er ook daadwerkelijk spanning op die zwarte draad van de kabelboom staat want door je actie met die cartersensor kan het zijn dat een zekering kapot is.

Maar wat veel belangrijker is, start de scooter nu wel en zo nee, heeft de bougie een vonk?
Maar hoe sluit je de cartersensor aan op 12 volt want de cartersensor moet toch aangesloten zijn om te kunnen starten?
 
Back
Top