Sinds kort bezig met een 2016 50cc Vespa 4t 4v 16.000km, met nieuwe multivar en digitronic. Setup: 6.1g rollen + witte drukveer Malosssi + sproeier 78.
Scooter trekt goed op en trekt lekker door tot 55 teller maar gaat dan enorm loeien van extreme overtoeren tot 65 top teller. Alles geprobeerd qua verschillende rollen en drukveren maar steeds overtoeren alsof het bijna uit elkaar valt vannaf +-55 kmh telller. Eerdere 50cc 4t 4v projecten met zelfde setup haalde 70 - 75 teller zonder enige vorm van overtoeren. Deze situatie lijkt me dus echt abnormaal.
Koppeling nog eens goed bekeken en achterste poelie koppeling vertoont een mega duidelijke slijtage baan onderin. Zie foto (let niet op blauwe GY6 Polini +15% drukveer experiment) Het lijkt me een duidelijke zaak dat de koppeling daar slipt en dus de oorzaak is van die overtoeren. Ontvet, opgeschuurd en schoongemaakt, geen verschil.
Prima een koppeling slijt, en blijkbaar kun je die achterste poelie niet opschuren in dit geval. Dus gewoon nieuwe bestellen.
Maar wacht even. Ik begrijp best dat je achterste poelie gemiddeld het meeste onderin slijt als je het meest op hogere snelheid rijdt, maar stel nou dat ik met mn nieuwe koppeling ook vannaf dag 1 heel veel overtoeren heb en het weer blijkt dat de koppeling onderin heeft geslipt. Wat zou daar dan een verklaring voor kunnen zijn ?
Stel dat de vertanding niet standaard is of versleten standaard is, zou dat een verklaring kunnen zijn dat het blok het vermogen niet goed kwijt kan via de koppeling ? Dat de vertanding naar het achterwiel zeg maar om een bepaalde reden niet harden kan draaien, en daardoor het blok het vermogen niet kwijt kan via de koppeling, met slippen van de v-snaar over de achterste poelie als gevolg ?
Of welke andere verklaring zouden jullie kunnen verzinnen voor een slippende koppeling alleen op hogere snelheden behalve ouderdoms slijtage van de achterste poelie ?
Scooter trekt goed op en trekt lekker door tot 55 teller maar gaat dan enorm loeien van extreme overtoeren tot 65 top teller. Alles geprobeerd qua verschillende rollen en drukveren maar steeds overtoeren alsof het bijna uit elkaar valt vannaf +-55 kmh telller. Eerdere 50cc 4t 4v projecten met zelfde setup haalde 70 - 75 teller zonder enige vorm van overtoeren. Deze situatie lijkt me dus echt abnormaal.
Koppeling nog eens goed bekeken en achterste poelie koppeling vertoont een mega duidelijke slijtage baan onderin. Zie foto (let niet op blauwe GY6 Polini +15% drukveer experiment) Het lijkt me een duidelijke zaak dat de koppeling daar slipt en dus de oorzaak is van die overtoeren. Ontvet, opgeschuurd en schoongemaakt, geen verschil.
Prima een koppeling slijt, en blijkbaar kun je die achterste poelie niet opschuren in dit geval. Dus gewoon nieuwe bestellen.
Maar wacht even. Ik begrijp best dat je achterste poelie gemiddeld het meeste onderin slijt als je het meest op hogere snelheid rijdt, maar stel nou dat ik met mn nieuwe koppeling ook vannaf dag 1 heel veel overtoeren heb en het weer blijkt dat de koppeling onderin heeft geslipt. Wat zou daar dan een verklaring voor kunnen zijn ?
Stel dat de vertanding niet standaard is of versleten standaard is, zou dat een verklaring kunnen zijn dat het blok het vermogen niet goed kwijt kan via de koppeling ? Dat de vertanding naar het achterwiel zeg maar om een bepaalde reden niet harden kan draaien, en daardoor het blok het vermogen niet kwijt kan via de koppeling, met slippen van de v-snaar over de achterste poelie als gevolg ?
Of welke andere verklaring zouden jullie kunnen verzinnen voor een slippende koppeling alleen op hogere snelheden behalve ouderdoms slijtage van de achterste poelie ?