Overtoeren en slijtage

Aad123

New Member
Sinds kort bezig met een 2016 50cc Vespa 4t 4v 16.000km, met nieuwe multivar en digitronic. Setup: 6.1g rollen + witte drukveer Malosssi + sproeier 78.

Scooter trekt goed op en trekt lekker door tot 55 teller maar gaat dan enorm loeien van extreme overtoeren tot 65 top teller. Alles geprobeerd qua verschillende rollen en drukveren maar steeds overtoeren alsof het bijna uit elkaar valt vannaf +-55 kmh telller. Eerdere 50cc 4t 4v projecten met zelfde setup haalde 70 - 75 teller zonder enige vorm van overtoeren. Deze situatie lijkt me dus echt abnormaal.

Koppeling nog eens goed bekeken en achterste poelie koppeling vertoont een mega duidelijke slijtage baan onderin. Zie foto (let niet op blauwe GY6 Polini +15% drukveer experiment) Het lijkt me een duidelijke zaak dat de koppeling daar slipt en dus de oorzaak is van die overtoeren. Ontvet, opgeschuurd en schoongemaakt, geen verschil.

76872580-1699-4D01-A22B-958D1EB59804.jpeg

Prima een koppeling slijt, en blijkbaar kun je die achterste poelie niet opschuren in dit geval. Dus gewoon nieuwe bestellen.

Maar wacht even. Ik begrijp best dat je achterste poelie gemiddeld het meeste onderin slijt als je het meest op hogere snelheid rijdt, maar stel nou dat ik met mn nieuwe koppeling ook vannaf dag 1 heel veel overtoeren heb en het weer blijkt dat de koppeling onderin heeft geslipt. Wat zou daar dan een verklaring voor kunnen zijn ?

Stel dat de vertanding niet standaard is of versleten standaard is, zou dat een verklaring kunnen zijn dat het blok het vermogen niet goed kwijt kan via de koppeling ? Dat de vertanding naar het achterwiel zeg maar om een bepaalde reden niet harden kan draaien, en daardoor het blok het vermogen niet kwijt kan via de koppeling, met slippen van de v-snaar over de achterste poelie als gevolg ?

Of welke andere verklaring zouden jullie kunnen verzinnen voor een slippende koppeling alleen op hogere snelheden behalve ouderdoms slijtage van de achterste poelie ?
 
Advertisement - register to remove this

Wat voor vsnaar gebruik je? Malossi snaren die slippen heel erg in vergelijking met Polini bijvoorbeeld. Maar denk dat dit niet puur van een slippende snaar is. Nergens niks wat tegen je poulie aanloopt ofzo?
En kan aan mij liggen maar mist er niet iets tussen de 2 pouliedelen? Als ik mijn poulie erbij pak lijkt er nog iets over het deel waar je as doorgaat te zitten. Als daar iets mist kan je snaar te diep komen en heb je overtoeren
 
v-snaar moet pakken op de zijkanten, maar as lijkt al "gepoetst": snaar te smal? of terugdrukveer te slap (die moet 'm aanspannen tegen de centrifugaalkracht van je rolletjes.) loopt je snaar voor wel helemaal aan de buitenkant van je vario? (stift test)
 
Last edited:
Wat zou daar dan een verklaring voor kunnen zijn ?
Voorop gesteld ik ben geen tuner dus ik kan er enorm naast zitten met mijn mening.
Als de riem dan weer slipt lijkt mij waarschijnlijk een teken dat:

  • Riem te smal is of versleten
  • Of riem te kort is.
  • Of drukveer te slap is.
 
Voorop gesteld ik ben geen tuner dus ik kan er enorm naast zitten met mijn mening.
Als de riem dan weer slipt lijkt mij waarschijnlijk een teken dat:

  • Riem te smal is of versleten
  • Of riem te kort is.
  • Of drukveer te slap is.
drukveer te slap dacht ik ook aan, maar dat speelt toch eerder in ontspannen stand, dus "hoog" op de achterpoeliehelften? (alhoewel, daar is er wel meer oppervlak voor grip :rolleyes:..)
 
Neem een racefiets.
Zet hem op het kleinste tandwiel voor.
Zet hem op het grootste tandwiel achter.
Als je dan gaat trappen is de spanning op de ketting relatief laag.
Daarna.
Zet hem op het grooetste tandwiel voor.
Zet hem op het kleinste tandwiel achter.
Als je dan gaat trappen is de spanning op de ketting veel hoger.
 
Wat voor vsnaar gebruik je? Malossi snaren die slippen heel erg in vergelijking met Polini bijvoorbeeld. Maar denk dat dit niet puur van een slippende snaar is. Nergens niks wat tegen je poulie aanloopt ofzo?
En kan aan mij liggen maar mist er niet iets tussen de 2 pouliedelen? Als ik mijn poulie erbij pak lijkt er nog iets over het deel waar je as doorgaat te zitten. Als daar iets mist kan je snaar te diep komen en heb je overtoeren

Zit een nieuwe originele Piaggio vsnaar in. Zelfde waar die andere 4t 4v scooters met zelfde setup zeer goed op gingen. Het viel me ook op dat een Piaggio koppeling (134mm) er anders uitziet onderin de achterste poelie dan een GY6 koppeling. Maar is ook zo bij een originele nieuwe van Piaggio.
Post automatically merged:

v-snaar moet pakken op de zijkanten, maar as lijkt al "gepoetst": snaar te smal? of terugdrukveer te slap (die moet 'm aanspannen tegen de centrifugaalkracht van je rolletjes.) loopt je snaar voor wel helemaal aan de buitenkant van je vario? (stift test)

Goed idee, ga een viltstift test doen.

Drukveren die ik heb getest met rollen 6.1 - 6.3 en 6.5:

- Standaard; slechte acceleratie nog eerder overtoeren
- Malossi wit 30%; deze hoort bij de multivar vario met 6.1g
- GY6 Polini +5%; daar liep hij het beste op, maar alsnog overtoeren vannaf 60 kmh
- GY6 Polini +15%; zelfde resultaat als Malossie wit met 6.3g
 
Last edited:
Neem een racefiets.
Zet hem op het kleinste tandwiel voor.
Zet hem op het grootste tandwiel achter.
Als je dan gaat trappen is de spanning op de ketting relatief laag.
Daarna.
Zet hem op het grooetste tandwiel voor.
Zet hem op het kleinste tandwiel achter.
Als je dan gaat trappen is de spanning op de ketting veel hoger.
spanning op de ketting is omgekeerd: met klein tandwiel voor genereer je meer kracht op een kleinere arm.
wat wel klopt is dat de kracht bij groot voortandwiel en klein achtertandwiel op die paar tandjes (of in dit geval de kleine diameter van de poeliehelften achter) het grootst is* (kleine tandwiel achter op racefiets is ook altijd het eerst versleten, op een mountainbike weer andersom, denk ik)
* en dan trap je een ketting het eerst uit de tanden en in dit geval slipt de snaar kennelijk.
@Aad123 :
is er geen weerstand in de eindvertanding/achterrem/band mede verantwoordelijk?
 
spanning op de ketting is omgekeerd: met klein tandwiel voor genereer je meer kracht op een kleinere arm.
wat wel klopt is dat de kracht bij groot voortandwiel en klein achtertandwiel op die paar tandjes (of in dit geval de kleine diameter van de poeliehelften achter) het grootst is* (kleine tandwiel achter op racefiets is ook altijd het eerst versleten, op een mountainbike weer andersom, denk ik)
* en dan trap je een ketting het eerst uit de tanden en in dit geval slipt de snaar kennelijk.
@Aad123 :
is er geen weerstand in de eindvertanding/achterrem/band mede verantwoordelijk?

Weerstand in vertanding zat ik ook aan te denken als mogelijk. Ga kijken wat erin zit en in welke staat. Hopelijk staan er nummers op. Anders weet ik niet zo snel of de verhouding standaard is. Heb ik me namelijk nooit eerder in verdiept. Nu iig de gelegenheid om het helemaal uit te zoeken.

Updates coming
 
spanning op de ketting is omgekeerd: met klein tandwiel voor genereer je meer kracht op een kleinere arm.
wat wel klopt is dat de kracht bij groot voortandwiel en klein achtertandwiel op die paar tandjes (of in dit geval de kleine diameter van de poeliehelften achter) het grootst is* (kleine tandwiel achter op racefiets is ook altijd het eerst versleten, op een mountainbike weer andersom, denk ik)
* en dan trap je een ketting het eerst uit de tanden en in dit geval slipt de snaar kennelijk.
@Aad123 :
is er geen weerstand in de eindvertanding/achterrem/band mede verantwoordelijk?

De transmissie olie was trouwens opvallend metaalgekleurd toen ik die ververste meteen na aankoop bij 15k+ km. Leek nog net geen kwik. Historie van de scooter is onbekend.
 
Vandaag vertanding bekeken. Reductie tandwiel 13/53 tanden en uitgaandeas 54 tanden. Die horen erin. Geen gekke dingen te zien.

Nieuwe koppeling besteld. Morgen viltstift test. Lijkt me dat als de koppeling slipt op die plek op de foto (zichtbaar niet helemaal onderin) dat die ook niet op zn hoogst komt in de vario. Het zou me heel erg verbazen als de snaar dieper in de koppeling komt dan die slijtagebaan. Toch maar even testen voor de zekerheid.

B66A38E9-8DFD-4109-AA27-28F303E689C9.jpegEED06CAC-2735-450F-8A16-FF7CB50F3868.jpeg
 
Last edited:
Back
Top