opgevoerde Aprilia Sr 50 met tikkend blok na inrijden.

DinanDinan

New Member
Goedendag, ik heb een aprilia sr 50 met piaggio blok (watergekoeld). Loopt 120km/h starten lopen en net ingereden.

-Athena sport pro 70cc met 0,7mm squish
-Power 1 krukas, c3 lagers.
-Malossi K15 ontsteking
-Dpr handmade c-21 (yasuni c21 namaak).
-Std vario 5g rollen
-Malossi Fly koppeling met zwarte trekveren en blauwe drukveer
-Dellortho 21mm met sproeier 95
-Std membraam met carbon kleppen, std ontgrenst luchtfilter en std spruitstuk.
-Oliepomp afgesloten en bendix uit het blok.

Deze scooter loopt prachtig, en start ook binnen 1 a 2x kicken. Echter tikt het blok vrij luid. Het klinkt alsof het van de cilinder weg komt.

De scooter tikt sinds de afgelopen 10 km rijden en hij is slechts net 200km ingereden. en dat zonder problemen.

Hij begint te tikken na het eerste gasgeven terwijl alles nieuw op de scooter is gekomen.
Zou het de bougie kunnen zijn die tegen mn zuiger tikt of moet ik verder in het blok duiken? zoals zuigerveren of naaldlager?

Ik heb de koppeling, vario, startkrans, bendix, waterpomp en oliepomp uit gesloten. Dat is het dus niet.
Ook heb ik geen krukasspeling of lagerspelingen.

Wie kan me helpen of heeft eerder zoiets ervaren?

En ja, mijn rollen moeten lichter… echter waren mn lichtere rollen na het inrijden al een beetje versleten. (2e handsjes)
 
Advertisement - register to remove this

Is het tikken er altijd of alleen bij een bepaaald totoerent? Als het er alleen bij een bepaald toerental is zou ik het niet in de cilinder zoeken.
is dit een alu cilinder met vlinderpoort of een gietijzeren?

Welke krukas rijd je en hoeveel km heeft die en de lagers al gelopen?
 
Als het de bougie zou zijn. Zou je het kunnen zien als je die eruit draait en in het bougie gat kijkt. Je kan dan de zuiger bekijken met een lampje.

Ook kan je dit voelen als de bougie tegen je zuiger aan komt.

Het tikken kan het kantelen van de zuiger zijn.
Of je naaldlager is gaar.

Hoeveel toeren draait dat ding ?
 
Offtopic,

Heb je 120 gereden met een 200 km oude cilinder?

Ontopic,

Hebben je krukaslagers tijd gehad om in te draaien ?
 
- Ik zou snel de cilinder eraf halen en kijken en kijken wat er eventueel mis is met de zuiger, en of cilinder. Zeker omdat het een watergekoelde is, zou ie wat stiller kunnen zijn.
- Omdat is nog zo nieuw is, zou je ook de ontsteking een paar graden later kunnen zetten. Als dat kan. En dan nog eens luisteren. Staat de ontsteking op tijd?
- geef je 'm E5 benzine?
 
Offtopic,

Heb je 120 gereden met een 200 km oude cilinder?

Ontopic,

Hebben je krukaslagers tijd gehad om in te draaien ?
ja de laatste km volgas geprobeerd en toen begon de ellende.
Post automatically merged:

- Ik zou snel de cilinder eraf halen en kijken en kijken wat er eventueel mis is met de zuiger, en of cilinder. Zeker omdat het een watergekoelde is, zou ie wat stiller kunnen zijn.
- Omdat is nog zo nieuw is, zou je ook de ontsteking een paar graden later kunnen zetten. Als dat kan. En dan nog eens luisteren. Staat de ontsteking op tijd?
- geef je 'm E5 benzine?
Cilinder en zuiger in top staat, niks aan te zien en geen beschadigingen.
Ontsteking heeft een vaste timing.
krijgt 102 octaan.
Post automatically merged:

Zijn het niet gewoon je lagers? Toch iets misschien niet goed gegaan?
blok uitelkaar getrokken en 1 lager helemaal aan gort. Komt doordat de binnenkant van mijn vliegwiel ontpoft is. Close maar.
 
Last edited:
Back
Top