(OPGELOST) Startprobleem Killerbee VXL (P0320)

SeanW87

New Member
Hallo allemaal!

Sinds een maand bezitter van een tweedehands Killerbee VXL met 2200 km op de teller. Onderhouden door vorige eigenaar bij de lokale scooterzaak.

Heb er nu ongeveer 1 maand mee gereden zonder problemen, tot nu toe. Startte ineens wat moeilijk en is halverwege de rit ineens uitgevallen. Het eerste wat mij opvalt is dat de periode voordat de scooter niet meer startte je nog een zoem toon hoorde voordat ik de scooter start bij het omdraaien van de sleutel en daarna perfect liep. De keren dat die zoem toon niet te horen was startte de scooter ook daadwerkelijk niet. Kickstarten heeft daarnaast ook geen enkel effect.
Nu ben ik in het bezit van een ODB - lezer en krijg ik de code: P0230. Na wat zoeken op Google kom je dan uit op: relais brandstofpomp. Maar hier houd het voor mij dan ook op in de zin van, moet de hele brandstofpomp vervangen worden? Zit er ergens een relais?

Het gaat hier om een E4 EFI Rongmao.

Wie zou mij kunnen helpen/adviseren?
 

Attachments

  • IMG_6579.jpeg
    IMG_6579.jpeg
    389.3 KB · Views: 6
Advertisement - register to remove this

je zou de bedrading die van de pomp ( die meestal in de tank gemonteerd zit) kunnen volgen . Dan kom je bij het relais . ( als die ertussen zit , maar denk haast van wel )
Hoor je als je het contact aanzet , en de pomp loopt niet , wel een klik van het relais ? Zo niet , zou je de aansturing kunnen meten van het relais . krijgt meestal plus van het contact ( en of er spanning op staat ) , en massa wordt aangestuurd door de ecu . Hoor je wel een klik van het relais , zou je kunnen meten of het relais de contacten van de pomp , door verbind . is dat in orde , en de pomp krijgt op de connector plus en min , zal de pomp defect zijn , en zal de injector niet inspuiten , en dus motor niet lopen , ook niet met kicken .
 
Hoogstwaarschijnlijk is de relais van je pomp defect, zie de codes:

1732453395270.png

Is deze mocht je hem nodig hebben:

 
Hoogstwaarschijnlijk is de relais van je pomp defect, zie de codes:

View attachment 78553

Is deze mocht je hem nodig hebben:

Bedankt voor je reactie, ik ga een nieuw relais bestellen en houd jullie op de hoogte!
 
Kijk eerst eens of alle zekeringen heel zijn want de ecu krijgt op de stuuringang van het pomprelais een spanning die via de relaisspoel wordt aangeboden.
De spanning op deze input van de ECU wordt door de ECU gemeten en bewaakt.
De foutmelding zegt, "Fuel pump relay coil circuit low voltage or open".
Met andere woorden op de stuuringang van ECU voor het pomprelais arriveert geen of een te lage spanning.

Volgens mij kan dan de oorzaak zijn:

  1. defecte zekering
  2. slechte verbinding of onderbreking in de bedrading tussen de geschakelde plus van het contactslot en de betreffende zekering.
  3. slechte verbinding of onderbreking in de bedrading tussen de betreffende zekering en de ene zijde van de pomp/injectie relaisspoel.
  4. spoel van het injectierelais defect.
  5. slechte verbinding of onderbreking in de bedrading tussen de andere zijde van de spoel van het injectierelais en de ecu.
Misschien kun je even in de "Resources" van dit forum zoeken want volgens mij heeft @Floris van bommelstijn een paar maanden geleden een aantal schema's/beschrijvingen geupload van dit type injectiesystemen.

Overigens de rubriek "resources" vind je bovenaan deze pagina.
 
Kijk eerst eens of alle zekeringen heel zijn want de ecu krijgt op de stuuringang van het pomprelais een spanning die via de relaisspoel wordt aangeboden.
De spanning op deze input van de ECU wordt door de ECU gemeten en bewaakt.
De foutmelding zegt, "Fuel pump relay coil circuit low voltage or open".
Met andere woorden op de stuuringang van ECU voor het pomprelais arriveert geen of een te lage spanning.

Volgens mij kan dan de oorzaak zijn:

  1. defecte zekering
  2. slechte verbinding of onderbreking in de bedrading tussen de geschakelde plus van het contactslot en de betreffende zekering.
  3. slechte verbinding of onderbreking in de bedrading tussen de betreffende zekering en de ene zijde van de pomp/injectie relaisspoel.
  4. spoel van het injectierelais defect.
  5. slechte verbinding of onderbreking in de bedrading tussen de andere zijde van de spoel van het injectierelais en de ecu.
Misschien kun je even in de "Resources" van dit forum zoeken want volgens mij heeft @Floris van bommelstijn een paar maanden geleden een aantal schema's/beschrijvingen geupload van dit type injectiesystemen.

Overigens de rubriek "resources" vind je bovenaan deze pagina.
Misschien een hele stomme vraag, maar waar zouden deze zekeringen zich moeten bevinden bij deze scooter? Bedankt voor je toevoeging over de plaatsing van Floris, ik heb nu de manual erbij, daarin staat het volgende:

IMG_6597.jpeg
 
Het probleem is gevonden:

- relais losgehaald en doorgemeten met multimeter, deze was nog goed.
- voordat relais terug geplaatst werd toch nog even meten of er spanning naar het relais toe gaat, daarbij trof ik gelijk de boosdoener aan, de blauwe kabel zat niet meer in het stekkertje maar was 1 centimeter naar achteren geschoven.

Toch bijzonder hoe dat uit zichzelf dan losgaat op een gegeven moment of deze heeft nooit echt goed gezeten maar maakte lichtjes contact?
 

Attachments

  • IMG_6611.jpeg
    IMG_6611.jpeg
    351.8 KB · Views: 7
Op dat stekkertje , aan de draad , zit een weerhaakje , dit voorkomt het terug schuiven van de draad , bij het monteren . Waarschijnlijk , staat het haakje te ver naar binnen , of is afgebroken . Maar zolang je er niet aankomt , en het goed in elkaar geschoven zit , kan het lang aan . Mooi dat je het gevonden hebt .
 
Op dat stekkertje , aan de draad , zit een weerhaakje , dit voorkomt het terug schuiven van de draad , bij het monteren . Waarschijnlijk , staat het haakje te ver naar binnen , of is afgebroken . Maar zolang je er niet aankomt , en het goed in elkaar geschoven zit , kan het lang aan . Mooi dat je het gevonden hebt .

Dankjewel! Ik ga er nog maar eens naar kijken mocht het weer een probleem worden door een nieuw stekkertje met weerhaak er aan vast te knijpen. Nogmaals jij ook heel erg bedankt voor je hulp, met de multimeter was het nu prima te doen .
 
door een nieuw haakje er aan vast te knijpen.
Moet je de stekker die aan de draad zit vernieuwen , haakje is geen los onderdeel . Zoiets als deze , hier zie je het haakje duidelijk , heb je in mannetjes , en vrouwtjes . Deze kabelschoentjes kun je uit de connector halen , door met een dunne schroevendraaier , het haakje terug te buigen . En daarna met monteren haakje weer iets uitbuigen .
 

Attachments

  • blob.jpg
    blob.jpg
    3 KB · Views: 4
Back
Top