Sundarah

Well-Known Member
Gezien dit probleem blijkbaar zo weinig voorkomt , wil ik anderen die via google zoeken helpen aan een oplossing.
Ik heb een Zip IGET Euro4 in 2019 gekocht, gloednieuw. Bij de 6000 km begonnen de problemen die uiteindelijk aan mijn opvoerpomp lagen.

Symptonen :
In de zomer wil de scooter meestal niet aan, al helemaal niet als hij in de zon staat.
Na een eindje rijden, wil hij niet meer starten met een warm blok. Terwijl hij wel perfect rijd.

In mijn geval was de Opvoerpomp stuk, dit is deel van de brandstofpomp en hoor je bij op het contact zetten van de scooter, dat gezoem is de brandstof die naar je injector word gepompt en onder druk word gezet. de elektronica in de pomp sloeg blijkbaar op hol zodra de pomp warm werd, tot hij afkoelt. Als jij de pomp niet hoort na het draaien van de sleutel, weet je dus wat het is. Je hoort de pomp ELKE keer te horen als jij de sleutel omdraait voor +- 5 sec.

Een pomp kostte me 92,5 euro en vervangen 110, al werd ik gematst met de kosten.. zit op een lastige locatie, er moeten een hoop kappen vanaf en het blok moet deels los en omlaag. Wat (MOGELIJK) kan helpen om dit te voorkomen in het vervolg is niet met een lege tank rijden en e5 te tanken ipv e10. 2 dingen die ik dus niet deed, ik reed vaak met het lampje aan, dan krijgt de pomp wellicht niet genoeg smering. Of dit nou ook de werkelijke reden was van het defect weet ik niet zeker, dit probleem komt namelijk blijkbaar heel weinig voor.

Als je hem officieel bij piaggio moet bestellen kost hij al gauw 260, doeeeeeei!
Ik heb nagevraagd en de pomp die ik had besteld konden ze traceren dmv de barcode, het is niet een "Officiele" maar wel een van goede kwaliteit gemaakt door dezelfde OEM, met dezelfde interne motor, enkel wat ander ontwerp buitenkant. Deze pomp klinkt een stuk gezonder en klinkt alsof het een stuk beter pompt (hoogtoniger, sterker geluid) Ik kan bevestigen dat deze uitstekend werkt https://josdijkman.nl/benzinepomp-piaggio-zip-euro4-5-
 
Advertisement - register to remove this

Goed om te lezen dat je je niet bij de neus liet nemen!
Alhoewel dit bij een recent model/type van Piaggio/Vespa scooter gebeurt is, wat voor mij nieuw is, komt dit niet echt als een verrassing!

In het verleden was dit bij de Minarelli scooters (met het nieuwe 3 kleppen injectie motorblok) ook al een bekend probleem, of in dit geval een regelrechte slechte en bovenal dure grap!
Bij Yamaha zaten ook goede salesmensen achter de schermen die je lieten geloven dat je een geheel nieuwe tank, inclu pomp nodig had van meer dan 400 euro!! Wat natuurlijk nogal vrij ridicuul is!

Een losse pomp bestellen bij de div. websites die zulke parts aanbieden kan honderden euro's schelen is mijn ervaring!

Niet starten bij warm weer of warme motor; is bijna altijd de brandstofpomp die niet wil aanslaan.
Je kunt het als volgt controleren; zet het contact op aan en je hoort even zachtjes voor een aantal seconden een soort van gezoem onder het zadel vandaan komen. Dat is de brandstofpomp die druk gaat opbouwen.
Als je dit gezoem niet hoort dan doet de pomp het simpelweg niet en kun je starten tot je een ons weegt, de motor zal, en kan dus niet aanslaan!
Meest gangbare remedie is om de pomp te laten afkoelen of, en dat is wellicht een betere optie, een ander compleet nieuwe brandstofpomp aanschaffen en vervolgens zelf plaatsen en aansluiten!

En het hoeft wat dat betreft echt geen OEM onderdeel te zijn zoals menig fabrikant beweert!
Dus top dat je de zgn. stoute schoenen hebt aangetrokken ;) om het zo maar even te zeggen.
 
Goed om te lezen dat je je niet bij de neus liet nemen!
Alhoewel dit bij een recent model/type van Piaggio/Vespa scooter gebeurt is, wat voor mij nieuw is, komt dit niet echt als een verrassing!

In het verleden was dit bij de Minarelli scooters (met het nieuwe 3 kleppen injectie motorblok) ook al een bekend probleem, of in dit geval een regelrechte slechte en bovenal dure grap!
Bij Yamaha zaten ook goede salesmensen achter de schermen die je lieten geloven dat je een geheel nieuwe tank, inclu pomp nodig had van meer dan 400 euro!! Wat natuurlijk nogal vrij ridicuul is!

Een losse pomp bestellen bij de div. websites die zulke parts aanbieden kan honderden euro's schelen is mijn ervaring!

Niet starten bij warm weer of warme motor; is bijna altijd de brandstofpomp die niet wil aanslaan.
Je kunt het als volgt controleren; zet het contact op aan en je hoort even zachtjes voor een aantal seconden een soort van gezoem onder het zadel vandaan komen. Dat is de brandstofpomp die druk gaat opbouwen.
Als je dit gezoem niet hoort dan doet de pomp het simpelweg niet en kun je starten tot je een ons weegt, de motor zal, en kan dus niet aanslaan!
Meest gangbare remedie is om de pomp te laten afkoelen of, en dat is wellicht een betere optie, een ander compleet nieuwe brandstofpomp aanschaffen en vervolgens zelf plaatsen en aansluiten!

En het hoeft wat dat betreft echt geen OEM onderdeel te zijn zoals menig fabrikant beweert!
Dus top dat je de zgn. stoute schoenen hebt aangetrokken ;) om het zo maar even te zeggen.
Jij snapt t! Ik kan werkelijk niet over mijn hart krijgen om 260 euro neer te tellen voor een originele pomp die voor piaggio wellicht 5 tot 10 euro kost om te produceren, dat zijn zulke achterlijke praktijken, Ik had juist net een NIEUWE zip gekocht omdat deze blijkbbaar de meest betrouwbare motorblokken hadden, en goedkoop bij scooters uiteindelijk duurkoop is.

Na met een monteur gesproken te hebben maakt piaggio inderdaad wel goede scooters, al hebben ze wel de aller slechtste ondersteuning, mocht er wat gebeuren, zoek het maar uit. Daarnaast is het uitlezen van de ECU totaal nutteloos omdat het bepaalde waardes geeft maar verder geen enkele ruk helpt om een probleem te diagnosteren.

Het was even een redelijk dure grap maar ik ben blij dat hij weer goed loopt, ik blijf ermee rijden zolang ik er niet nog meer gekke kosten aan heb, weet wel dat mijn volgende scooter een Sym word, waarschijnlijk een fiddle :) Die rijden toch wat lekkerder op lange afstanden en van wat ik begrepen heb ligt de kwaliteit niet ver van piaggio weg. En je krijgt een jaar extra garantie. Als ik die 3 jaar had , had ik het wellicht gratis kunnen laten verhelpen. Ik heb helaas altijd pech en nu dus ook weer met de benzinepomp die op de meest ongelukkige locatie zit, dit was 2.5 uur werk voor de monteur met het testen / testrijden included!! De normale kosten voor arbeid waren 175 euro, werd gematst met 110.

PS. Dikke shoutout naar Jonathan van schakelaar zwolle, echt een topmonteur die gozer.
 
Last edited:
Jij snapt t! Ik kan werkelijk niet over mijn hart krijgen om 260 euro neer te tellen voor een originele pomp die voor piaggio wellicht 5 tot 10 euro kost om te produceren, dat zijn zulke achterlijke praktijken, Ik had juist net een NIEUWE zip gekocht omdat deze blijkbbaar de meest betrouwbare motorblokken hadden, en goedkoop bij scooters uiteindelijk duurkoop is.

Na met een monteur gesproken te hebben maakt piaggio inderdaad wel goede scooters, al hebben ze wel de aller slechtste ondersteuning, mocht er wat gebeuren, zoek het maar uit. Daarnaast is het uitlezen van de ECU totaal nutteloos omdat het bepaalde waardes geeft maar verder geen enkele ruk helpt om een probleem te diagnosteren.

Het was even een redelijk dure grap maar ik ben blij dat hij weer goed loopt, ik blijf ermee rijden zolang ik er niet nog meer gekke kosten aan heb, weet wel dat mijn volgende scooter een Sym word, waarschijnlijk een fiddle :) Die rijden toch wat lekkerder op lange afstanden en van wat ik begrepen heb ligt de kwaliteit niet ver van piaggio weg. En je krijgt een jaar extra garantie. Als ik die 3 jaar had , had ik het wellicht gratis kunnen laten verhelpen. Ik heb helaas altijd pech en nu dus ook weer met de benzinepomp die op de meest ongelukkige locatie zit, dit was 2.5 uur werk voor de monteur met het testen / testrijden included!! De normale kosten voor arbeid waren 175 euro, werd gematst met 110.

PS. Dikke shoutout naar Jonathan van schakelaar zwolle, echt een topmonteur die gozer.
Ik heb juist het zelfde probleem alleen gaat die die soms wel zoemen en dan start die wel na 50 keer mijn contact aan en uit gedaan te hebben kan daar ook te maken hebben met de opvoer pomp
 
Ik heb juist het zelfde probleem alleen gaat die die soms wel zoemen en dan start die wel na 50 keer mijn contact aan en uit gedaan te hebben kan daar ook te maken hebben met de opvoer pomp

Tsjaa, dat is een goede vraag...
Je zou haast denken van wel maar de symptomen wijzen eerder richting het contaktslot en/of het relais van de pomp.
Het kan dus ook goed zijn dat er een sluiting is, of er is geen goede geleiding tussen de betreffende bekabeling tussen het contakt, pomp, relais en de accu.

Of gebeurt het ook (zoals eerder omschreven) bij warm weer waarbij de pomp te heet word?
 
Tsjaa, dat is een goede vraag...
Je zou haast denken van wel maar de symptomen wijzen eerder richting het contaktslot en/of het relais van de pomp.
Het kan dus ook goed zijn dat er een sluiting is, of er is geen goede geleiding tussen de betreffende bekabeling tussen het contakt, pomp, relais en de accu.

Of gebeurt het ook (zoals eerder omschreven) bij warm weer waarbij de pomp te heet word?
Het is eigenlijk begonnen toen het warm was ik krijg morgen de pomp binnen laat jullie iets weten
 
Oké, bleek dus dat toch de pomp wat rare fratsen liet zien!
Mooi dat je het deelt en vermeld, op die manier komen we steeds verder v.w.b. het prachtige brandstofpomp debacle!

Hoe meer mensen dit delen, hoe beter, dus toppie!
Zal ongetwijfeld gewaardeerd worden onder de leden...

Dit gezegd hebbende, blijft het wel een punt van aandacht aangezien het de komende dagen ook best wel heet kan gaan worden.
 
Gezien dit probleem blijkbaar zo weinig voorkomt , wil ik anderen die via google zoeken helpen aan een oplossing.
Ik heb een Zip IGET Euro4 in 2019 gekocht, gloednieuw. Bij de 6000 km begonnen de problemen die uiteindelijk aan mijn opvoerpomp lagen.

Symptonen :
In de zomer wil de scooter meestal niet aan, al helemaal niet als hij in de zon staat.
Na een eindje rijden, wil hij niet meer starten met een warm blok. Terwijl hij wel perfect rijd.

In mijn geval was de Opvoerpomp stuk, dit is deel van de brandstofpomp en hoor je bij op het contact zetten van de scooter, dat gezoem is de brandstof die naar je injector word gepompt en onder druk word gezet. de elektronica in de pomp sloeg blijkbaar op hol zodra de pomp warm werd, tot hij afkoelt. Als jij de pomp niet hoort na het draaien van de sleutel, weet je dus wat het is. Je hoort de pomp ELKE keer te horen als jij de sleutel omdraait voor +- 5 sec.

Een pomp kostte me 92,5 euro en vervangen 110, al werd ik gematst met de kosten.. zit op een lastige locatie, er moeten een hoop kappen vanaf en het blok moet deels los en omlaag. Wat (MOGELIJK) kan helpen om dit te voorkomen in het vervolg is niet met een lege tank rijden en e5 te tanken ipv e10. 2 dingen die ik dus niet deed, ik reed vaak met het lampje aan, dan krijgt de pomp wellicht niet genoeg smering. Of dit nou ook de werkelijke reden was van het defect weet ik niet zeker, dit probleem komt namelijk blijkbaar heel weinig voor.

Als je hem officieel bij piaggio moet bestellen kost hij al gauw 260, doeeeeeei!
Ik heb nagevraagd en de pomp die ik had besteld konden ze traceren dmv de barcode, het is niet een "Officiele" maar wel een van goede kwaliteit gemaakt door dezelfde OEM, met dezelfde interne motor, enkel wat ander ontwerp buitenkant. Deze pomp klinkt een stuk gezonder en klinkt alsof het een stuk beter pompt (hoogtoniger, sterker geluid) Ik kan bevestigen dat deze uitstekend werkt https://josdijkman.nl/benzinepomp-piaggio-zip-euro4-5-
Hoi ben nieuw hier en heb precies hetzelfde als jij had !
Hij maakte dat geluidje steeds vaker niet meer en stond stil alleen bij warm weer en als hij was gereden
Nu kreeg ik te horen gaat je 400 euro kosten en dan nog maken mijn zip is uit 2010
Zijn er ook 2 dehands spullen hiervoor gr
 
Hallo, ook ik had hetzelfde probleem en had daarvoor al een andere post gedaan. Bij ons begon het ook met warm weer (als de benzine was opgewarmd) dat de pomp niet werkte, uiteindelijk deed deze het helemaal niet meer, zat vast. De pomp heb ik vervangen door 2e hands, we zullen zien hoelang die mee gaat. De prijs van piaggio van 280 euro is belachelijk, het pompje dat in de plastic houder zit kan je meestal rond 25 euro krijgen. Helaas is deze net een beetje anders van vorm en past het niet. Vreemd is dat een pomp van een vespa die nagenoeg gelijk uit ziet maar rond de 100 euro kost. Misschien dat het pompje uit het binnenwerk over te zetten is. Gezien de ervaringen hier denk ik dat het niet zo een beste pomp is, en voor die prijs mag die best een jaartje of 20 zonder problemen meegaan.
 
Hoi ben nieuw hier en heb precies hetzelfde als jij had !
Hij maakte dat geluidje steeds vaker niet meer en stond stil alleen bij warm weer en als hij was gereden
Nu kreeg ik te horen gaat je 400 euro kosten en dan nog maken mijn zip is uit 2010
Zijn er ook 2 dehands spullen hiervoor gr

2010 zip is een euro 2 carburateur motor.. Of je vergist je toevallig in het jaartal. Dus euro 2 is geen injectie.
 
Gezien dit probleem blijkbaar zo weinig voorkomt , wil ik anderen die via google zoeken helpen aan een oplossing.
Ik heb een Zip IGET Euro4 in 2019 gekocht, gloednieuw. Bij de 6000 km begonnen de problemen die uiteindelijk aan mijn opvoerpomp lagen.

Symptonen :
In de zomer wil de scooter meestal niet aan, al helemaal niet als hij in de zon staat.
Na een eindje rijden, wil hij niet meer starten met een warm blok. Terwijl hij wel perfect rijd.

In mijn geval was de Opvoerpomp stuk, dit is deel van de brandstofpomp en hoor je bij op het contact zetten van de scooter, dat gezoem is de brandstof die naar je injector word gepompt en onder druk word gezet. de elektronica in de pomp sloeg blijkbaar op hol zodra de pomp warm werd, tot hij afkoelt. Als jij de pomp niet hoort na het draaien van de sleutel, weet je dus wat het is. Je hoort de pomp ELKE keer te horen als jij de sleutel omdraait voor +- 5 sec.

Een pomp kostte me 92,5 euro en vervangen 110, al werd ik gematst met de kosten.. zit op een lastige locatie, er moeten een hoop kappen vanaf en het blok moet deels los en omlaag. Wat (MOGELIJK) kan helpen om dit te voorkomen in het vervolg is niet met een lege tank rijden en e5 te tanken ipv e10. 2 dingen die ik dus niet deed, ik reed vaak met het lampje aan, dan krijgt de pomp wellicht niet genoeg smering. Of dit nou ook de werkelijke reden was van het defect weet ik niet zeker, dit probleem komt namelijk blijkbaar heel weinig voor.

Als je hem officieel bij piaggio moet bestellen kost hij al gauw 260, doeeeeeei!
Ik heb nagevraagd en de pomp die ik had besteld konden ze traceren dmv de barcode, het is niet een "Officiele" maar wel een van goede kwaliteit gemaakt door dezelfde OEM, met dezelfde interne motor, enkel wat ander ontwerp buitenkant. Deze pomp klinkt een stuk gezonder en klinkt alsof het een stuk beter pompt (hoogtoniger, sterker geluid) Ik kan bevestigen dat deze uitstekend werkt https://josdijkman.nl/benzinepomp-piaggio-zip-euro4-5-
Klopt het dat de scooter hem wel rond probeerde te gooien, maar dat hij niet aan sloeg? Ik heb dit probleem namelijk ook en we krijgen het maar niet opgelost...
 
Klopt het dat de scooter hem wel rond probeerde te gooien, maar dat hij niet aan sloeg? Ik heb dit probleem namelijk ook en we krijgen het maar niet opgelost...
Ik weet niet precies wat je bedoeld met rondgooien, maar de startmotor werkte wel gewoon. Het is heel makkelijk, als je het contact aanzet moet je de pomp even een seconde of twee horen zoemen. Als je dat niet hoort heb je grote kans dat de pomp kapot is.

Verder schrijft Gotya een stukje terug dat het zo weinig voorkomt, nou imiddels weet ik beter, ik zou zeggen de pompjes zijn niet aan te slepen!
De prijs van het pompje heeft geen relatie met de realiteit. De hogedruk benzinpomp van mijn BMW kost nog niet eens 3x zoveel, gaat over het algemeen 2.000.000 km mee ipv van iets als 5.000. Een los injectie benzine pompje dat helaas net niet past kost tussen 20-35€. Ik snap best de fabrikant een andere prijs rekent, maar 290-360 slaat nergens op. Je gaat dan toch denken dat het opzet is.
 
Je word gewoon opgelicht .
Voorbeeld : de sleutel van een Lamborghini kost 5 x zoveel of meer als van een Audi , is exact dezelfde sleutel , en word op dezelfde Manier ingelezen , echter het Logo is anders .
Zelfde met de luchtvering van van een Bently , als de luchtbalg van de Vering lek gaat ben je aan de beurt , echter is het exact dezelfde als die van een Citroen Pallas of oude Snoek , en die kosten geen Drol.
Je betaald gewoon voor het stickertje met het merk wat er op staat.
 

Ligt het aan mij of is deze pomp 95 euro ipv 290-360?
 
Uitverkocht... heb ook al gekeken
Heb bij scooterworks en bos scooter gekeken maar toen ik bestelde kreeg ik te horen dat ze allebij niet op voorraad hebben.... de goedkoopste is bij ritoscooters voor 187 volgens mij
Post automatically merged:

Op ali heb je trouwens exact dezelfe formaat motor... alleen staat er geen merk op maar is 20 euro... weet niet of deze helemaal werkt maar is van merk airzona ofzo
 
Uitverkocht... heb ook al gekeken
Heb bij scooterworks en bos scooter gekeken maar toen ik bestelde kreeg ik te horen dat ze allebij niet op voorraad hebben.... de goedkoopste is bij ritoscooters voor 187 volgens mij
Post automatically merged:

Op ali heb je trouwens exact dezelfe formaat motor... alleen staat er geen merk op maar is 20 euro... weet niet of deze helemaal werkt maar is van merk airzona ofzo
zou ali vermijden met dit soort dingen
 
Back
Top