Op vakantie met de Derbi, waar moet ik op letten?

Bassievrucht

Active Member
Hallo allemaal, over 1,5 maand is het al zo ver, dan ga ik met een paar vrienden op vakantie, en ik ga met een andere vriend van mij op; de Derbi :cool:

Op het moment van aankoop was het echt een hok.

Dus we hebben de desbetreffende Derbi de afgelopen 2 maanden helemaal zitten opbouwen en klaar maken, het volgende is er aan gebeurd:
  • Alle lampen zijn goed gemaakt en vervangen.
  • Krukas en lagers vervangen.
  • Zuiger vervangen en Polini 50cc cilinder erop gezet die ik nog had liggen (had nog maar 8k op het klokkie en was nog helemaal in orde dus moet kunnen).
  • 17,5 carburateur erop gezet met nieuw spruitstuk en nieuw luchtfilter (rubber nog in het luchtfiltertje).
  • Carburateur netjes afgesteld.
  • Leovince v6 uitlaat erop en volledig zwart gespoten.
  • Tecnigas demper omgelast, vond ik zelf vele malen stiller dan die v6 demper en deze lekte ook bijna niet.
  • Slangetjes vervangen.
  • Nieuwe benzine tank.
  • Nieuwe remmen.
  • Nieuwe kilometer teller.
  • Nieuwe wiellagers.
  • Nieuwe CDI.
  • Nieuw stuur.
Nu heb ik nog een paar dingen die op de planning staan voor aanstaand weekend zodat die helemaal af is:
  • Nieuwe handvaatjes.
  • Nieuwe remhendel voor.
  • Temperatuur meter.
  • 2 spiegels.
Loopt nu ongeveer 80 op de teller (de hele route word er ook nog eens 50 gereden), dus prima snelheid waar je niet de hele tijd zit te schakelen, en als je rustig 50 in ze 6 rijd zuipt die ook nog is niet zo heel veel, dat is wel lekker als je op vakantie gaat ermee, en het maakt ook nog is het standaard stofzuiger geluid wat je verwacht van zo een ontgrenst ding.

Wel maak ik mij een heel klein beetje zorgen dat er rollerbanken zijn op de route, hier heb ik al een begrenzer manier op bedacht, maar zullen ze ons zo snel meenemen als wij met 10 man met tassen 50km/u rijden?

Wel heel veel zin in natuurlijk, wij gaan 260km rijden op één dag (15u ongeveer), van Zuid-Holland naar Limburg, en ik (en mijn mede-reizigers) staan er uiteraard niet op de wachten om met een kapotte brommer te staan.
En uiteraard zullen er nogal veel km's gemaakt gaan worden in Duitsland en het mooie Limburg.
Zoals je kan zien ben ik dus niet van plan om te bezuinigen.

Wat zijn nog wat dingen wat ik absoluut moet weten of mee moet nemen;

Ik dacht er zelf aan om achterop mijn Derbi 2 tassen te maken (fietstassen, motortassen?) hebben jullie daar nog aanraders voor?

Dan dacht ik zelf;
  • Doppensetje
  • Schroevendraaiersetje
  • Steeksleutelsetje
  • Inbussetje
  • Bougiesleutel
  • Kniptang
  • Punttang
  • Combinatietang
aan 1 kant van de tas (het is nogal wat maar het is hoe dan ook beter dan niks, en ik hoop het niet nodig te hebben), en andere benodigdheden aan de andere kant.

En moet ik nog bepaalde papieren of dingen meenemen als ik in Duitsland (of zoiezo in het buitenland) ga rijden, en wat zijn een beetje de regels daar omtrent Nederlandse brommers? Mogen die daar nog steeds maar 45 ofzo? Of mogen die heel Duitsland überhaupt niet eens in?

Ik hoop het een en ander te horen, thx.
 
Advertisement - register to remove this

Ik woon vlak bij de grens met Duitsland, in buurt van Kleve/Goch, maar zie vanuit de auto nooit scooters op de weg buiten de bebouwde kom, uberhaupt weinig scooters overigens. Ik rij ook weleens met de bromscooter Duitsland in, maar vind het gevoelsmatig erg gevaarlijk om op 70-99 km/u wegen 45 km/u te rijden. Wat zijn jullie ervaringen? Mag je trouwens een weg inrijden die verboden voor auto's en motors is?
Ik woon 1 km van de grens in de buurt van Emmerich. Ik heb er regelmatig met de brommer op de 100 km wegen gereden. Ook gefietst trouwens, want dat is daar ook normaal als er geen fietspad naast ligt. Als dat er wel naast ligt moet je nog steeds met de brommer (behalve de snor) op die 100 km weg. Ik zie er ook regelmatig anderen rijden. Ook heb ik er nog nooit problemen mee ondervonden. Men is het daar gewend en je wordt niet ingehaald door een auto als ze niet minstens 2 meter afstand van je kunnen houden. Dat is buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom is dat 1,5 meter. Dit is sinds 2019 bij wet vast gelegd. En Duitsers houden zich over het algemeen strikt aan dit soort wetten.

Voor de snor geldt dat je buiten de bebouwde kom op het fietspad mag rijden. Behalve wanneer er een bord staat met "Keine Mofas". Voor brommers geldt dat je op het fietspad mag rijden wanneer er een bord onder hangt met een plaatje van een brommer en de tekst Frei. Dat kan zowel binnen als buiten de bebouwde kom zijn.

En als je je verkeersregels kent dan weet je dat je geen auto of motor bent als je op een brommer rijdt, dus ja daar mag je inrijden.
Post automatically merged:

In Duitsland rij je overal op de weg, ze kennen amper fietspaden
Dat is niet waar, ze kennen heel veel fietspaden. Maar die zijn meestal alleen voor fietsers en gecombineerd met het voetpad.
 
Last edited:
En hoe is of was je vakantie? Top idee hoor. Vroeger ook gedaan op Yamaha dt mx luchtgekoeld naar Zuid Limburg via België. Geen centje pijn gehad. Nooit controles gehad maar ja ook een eeuw geleden. Hoop dat t leuk is of was.
Post automatically merged:

Hallo allemaal, over 1,5 maand is het al zo ver, dan ga ik met een paar vrienden op vakantie, en ik ga met een andere vriend van mij op; de Derbi :cool:

Op het moment van aankoop was het echt een hok.

Dus we hebben de desbetreffende Derbi de afgelopen 2 maanden helemaal zitten opbouwen en klaar maken, het volgende is er aan gebeurd:
  • Alle lampen zijn goed gemaakt en vervangen.
  • Krukas en lagers vervangen.
  • Zuiger vervangen en Polini 50cc cilinder erop gezet die ik nog had liggen (had nog maar 8k op het klokkie en was nog helemaal in orde dus moet kunnen).
  • 17,5 carburateur erop gezet met nieuw spruitstuk en nieuw luchtfilter (rubber nog in het luchtfiltertje).
  • Carburateur netjes afgesteld.
  • Leovince v6 uitlaat erop en volledig zwart gespoten.
  • Tecnigas demper omgelast, vond ik zelf vele malen stiller dan die v6 demper en deze lekte ook bijna niet.
  • Slangetjes vervangen.
  • Nieuwe benzine tank.
  • Nieuwe remmen.
  • Nieuwe kilometer teller.
  • Nieuwe wiellagers.
  • Nieuwe CDI.
  • Nieuw stuur.
Nu heb ik nog een paar dingen die op de planning staan voor aanstaand weekend zodat die helemaal af is:
  • Nieuwe handvaatjes.
  • Nieuwe remhendel voor.
  • Temperatuur meter.
  • 2 spiegels.
Loopt nu ongeveer 80 op de teller (de hele route word er ook nog eens 50 gereden), dus prima snelheid waar je niet de hele tijd zit te schakelen, en als je rustig 50 in ze 6 rijd zuipt die ook nog is niet zo heel veel, dat is wel lekker als je op vakantie gaat ermee, en het maakt ook nog is het standaard stofzuiger geluid wat je verwacht van zo een ontgrenst ding.

Wel maak ik mij een heel klein beetje zorgen dat er rollerbanken zijn op de route, hier heb ik al een begrenzer manier op bedacht, maar zullen ze ons zo snel meenemen als wij met 10 man met tassen 50km/u rijden?

Wel heel veel zin in natuurlijk, wij gaan 260km rijden op één dag (15u ongeveer), van Zuid-Holland naar Limburg, en ik (en mijn mede-reizigers) staan er uiteraard niet op de wachten om met een kapotte brommer te staan.
En uiteraard zullen er nogal veel km's gemaakt gaan worden in Duitsland en het mooie Limburg.
Zoals je kan zien ben ik dus niet van plan om te bezuinigen.

Wat zijn nog wat dingen wat ik absoluut moet weten of mee moet nemen;

Ik dacht er zelf aan om achterop mijn Derbi 2 tassen te maken (fietstassen, motortassen?) hebben jullie daar nog aanraders voor?

Dan dacht ik zelf;
  • Doppensetje
  • Schroevendraaiersetje
  • Steeksleutelsetje
  • Inbussetje
  • Bougiesleutel
  • Kniptang
  • Punttang
  • Combinatietang
aan 1 kant van de tas (het is nogal wat maar het is hoe dan ook beter dan niks, en ik hoop het niet nodig te hebben), en andere benodigdheden aan de andere kant.

En moet ik nog bepaalde papieren of dingen meenemen als ik in Duitsland (of zoiezo in het buitenland) ga rijden, en wat zijn een beetje de regels daar omtrent Nederlandse brommers? Mogen die daar nog steeds maar 45 ofzo? Of mogen die heel Duitsland überhaupt niet eens in?

Ik hoop het een en ander te horen, thx.
En hoe is of was je vakantie? Top idee hoor. Vroeger ook gedaan op Yamaha dt mx luchtgekoeld naar Zuid Limburg via België. Geen centje pijn gehad. Nooit controles gehad maar ja ook een eeuw geleden. Hoop dat t leuk is of was
 
Last edited:
Back
Top