Op vakantie met de Derbi, waar moet ik op letten?

Bassievrucht

Active Member
Hallo allemaal, over 1,5 maand is het al zo ver, dan ga ik met een paar vrienden op vakantie, en ik ga met een andere vriend van mij op; de Derbi :cool:

Op het moment van aankoop was het echt een hok.

Dus we hebben de desbetreffende Derbi de afgelopen 2 maanden helemaal zitten opbouwen en klaar maken, het volgende is er aan gebeurd:
  • Alle lampen zijn goed gemaakt en vervangen.
  • Krukas en lagers vervangen.
  • Zuiger vervangen en Polini 50cc cilinder erop gezet die ik nog had liggen (had nog maar 8k op het klokkie en was nog helemaal in orde dus moet kunnen).
  • 17,5 carburateur erop gezet met nieuw spruitstuk en nieuw luchtfilter (rubber nog in het luchtfiltertje).
  • Carburateur netjes afgesteld.
  • Leovince v6 uitlaat erop en volledig zwart gespoten.
  • Tecnigas demper omgelast, vond ik zelf vele malen stiller dan die v6 demper en deze lekte ook bijna niet.
  • Slangetjes vervangen.
  • Nieuwe benzine tank.
  • Nieuwe remmen.
  • Nieuwe kilometer teller.
  • Nieuwe wiellagers.
  • Nieuwe CDI.
  • Nieuw stuur.
Nu heb ik nog een paar dingen die op de planning staan voor aanstaand weekend zodat die helemaal af is:
  • Nieuwe handvaatjes.
  • Nieuwe remhendel voor.
  • Temperatuur meter.
  • 2 spiegels.
Loopt nu ongeveer 80 op de teller (de hele route word er ook nog eens 50 gereden), dus prima snelheid waar je niet de hele tijd zit te schakelen, en als je rustig 50 in ze 6 rijd zuipt die ook nog is niet zo heel veel, dat is wel lekker als je op vakantie gaat ermee, en het maakt ook nog is het standaard stofzuiger geluid wat je verwacht van zo een ontgrenst ding.

Wel maak ik mij een heel klein beetje zorgen dat er rollerbanken zijn op de route, hier heb ik al een begrenzer manier op bedacht, maar zullen ze ons zo snel meenemen als wij met 10 man met tassen 50km/u rijden?

Wel heel veel zin in natuurlijk, wij gaan 260km rijden op één dag (15u ongeveer), van Zuid-Holland naar Limburg, en ik (en mijn mede-reizigers) staan er uiteraard niet op de wachten om met een kapotte brommer te staan.
En uiteraard zullen er nogal veel km's gemaakt gaan worden in Duitsland en het mooie Limburg.
Zoals je kan zien ben ik dus niet van plan om te bezuinigen.

Wat zijn nog wat dingen wat ik absoluut moet weten of mee moet nemen;

Ik dacht er zelf aan om achterop mijn Derbi 2 tassen te maken (fietstassen, motortassen?) hebben jullie daar nog aanraders voor?

Dan dacht ik zelf;
  • Doppensetje
  • Schroevendraaiersetje
  • Steeksleutelsetje
  • Inbussetje
  • Bougiesleutel
  • Kniptang
  • Punttang
  • Combinatietang
aan 1 kant van de tas (het is nogal wat maar het is hoe dan ook beter dan niks, en ik hoop het niet nodig te hebben), en andere benodigdheden aan de andere kant.

En moet ik nog bepaalde papieren of dingen meenemen als ik in Duitsland (of zoiezo in het buitenland) ga rijden, en wat zijn een beetje de regels daar omtrent Nederlandse brommers? Mogen die daar nog steeds maar 45 ofzo? Of mogen die heel Duitsland überhaupt niet eens in?

Ik hoop het een en ander te horen, thx.
 
Advertisement - register to remove this

troep om in je band te spuiten als ie lek is..... 2 stuks..

regel alvast herstelpunten op de route ;).... hier Nijmegen.. 6 km van Limburg. kom je vast langs.
pm me en je krijgt mn adres..

regels in t buitenland graag zelf opzoeken, zoveel onzin verhalen... je moet zekerheid hebben!
Das wel een hele goede tip ja, ga ik even zo een setje bestellen. Gewoon zo een bandenplug setje.

Mocht ik met pech komen te staan in Limburg zal ik jou even PB'en.

Neem een schadeformulier en groene kaart van je verzekering mee , neem aan dat je die heb ?

Ja die heb ik. Die gaan dus mee.

Bedankt alv
 
ik had (25 jaar geleden?) achterop mijn Kreidler (met fatsoenlijk rek) twee oude (zwart leren nog) PTT posttassen met plaatjes 9mm multiplex erachter om ze uit m'n wielen te houden. m'n tentje lag overdwars hier overheen gebonden.
m'n slaapzak lag in de lengte op m'n tank vóór me met zo'n vierpotige bagagespin vastgemaakt, ik had een oud polstasje (gedumpt nadat het was gerold en geleegd en door mij gevonden) voor op m'n stuur gebonden als toolrol (met leren riempjes van m'n surfkar, dezelfde zaten destijds op een twinny load tasje ligt nòg voor de grijp met m'n stalen fiets-bandenlichters (4 of 5) platte en kruiskopschroevendraaier, er zàt een reserve binnenband in (spaakwielen, niet tubeless) en ook plakspullen en de belangrijkste steeksleutels om m'n wielen, kappen en carburateur/sproeiers mee los te krijgen en een verstelsleutel voor m'n achterveren. uiteindelijk heb ik alleen het indirecte schakelmechanisme opnieuw moeten afstellen nadat het een hoge stoeprand (langs wegwerkzaamheden) had geraakt.
 
Leuk plan, veel succes, volgens mij heb je je wel aardig ingedekt zo. Neem ook wat spareparts mee, bougie, waterpomp (LC?), uitlaatpakking, setje boutjes en moeren, WD 40 en water!

wat gaan jullie gebruiken om de route uit te stippelen?
 
Denk persoonlijk dat wanneer het goed in elkaar zit en zoals je zegt niet constant vol gas is dan zit je wel goed.
Zolang je voor jezelf en de brommer optijd een rustpauze met een ijsje inlast dan kan er weinig fout gaan.
Ff je bandenspanning in de gaten houden met warm weer zoalsnu dan willen je banden weleens sneller zacht worden
 
ik had (25 jaar geleden?) achterop mijn Kreidler (met fatsoenlijk rek) twee oude (zwart leren nog) PTT posttassen met plaatjes 9mm multiplex erachter om ze uit m'n wielen te houden. m'n tentje lag overdwars hier overheen gebonden.
m'n slaapzak lag in de lengte op m'n tank vóór me met zo'n vierpotige bagagespin vastgemaakt, ik had een oud polstasje (gedumpt nadat het was gerold en geleegd en door mij gevonden) voor op m'n stuur gebonden als toolrol (met leren riempjes van m'n surfkar, dezelfde zaten destijds op een twinny load tasje ligt nòg voor de grijp met m'n stalen fiets-bandenlichters (4 of 5) platte en kruiskopschroevendraaier, er zàt een reserve binnenband in (spaakwielen, niet tubeless) en ook plakspullen en de belangrijkste steeksleutels om m'n wielen, kappen en carburateur/sproeiers mee los te krijgen en een verstelsleutel voor m'n achterveren. uiteindelijk heb ik alleen het indirecte schakelmechanisme opnieuw moeten afstellen nadat het een hoge stoeprand (langs wegwerkzaamheden) had geraakt.
Dus in principe zijn 2 van die krant bezorg tassen voor op de fiets ruim zat, en dan inderdaad zorgen dat het niet in me wielen komt of me uitlaat hangt. Dat moet dik in orde komen. Ik heb alleen wel tubeless banden dus een extra band meenemen word wel aan de moeilijke kant.

Leuk plan, veel succes, volgens mij heb je je wel aardig ingedekt zo. Neem ook wat spareparts mee, bougie, waterpomp (LC?), uitlaatpakking, setje boutjes en moeren, WD 40 en water!

wat gaan jullie gebruiken om de route uit te stippelen?
Waterpompje heb ik nog wel liggen neem ik voor de zekerheid ook wel mee, moertjes en boutjes haal ik ook wel iets voor we weg gaan. We hebben een route gemaakt met google maps, er gaan 2 mensen met de route voorop rijden.

Denk persoonlijk dat wanneer het goed in elkaar zit en zoals je zegt niet constant vol gas is dan zit je wel goed.
Zolang je voor jezelf en de brommer optijd een rustpauze met een ijsje inlast dan kan er weinig fout gaan.
Ff je bandenspanning in de gaten houden met warm weer zoalsnu dan willen je banden weleens sneller zacht worden
Dus gewoon om het uur/2 uur korte rustpauze (met een ijsje erbij :) ). Van te voren ff oppompen en zorgen dat ze goed op spanning staan.

Bedankt voor alle tips dusver! :D
 
..met tubeless banden heb je meer aan een propset (met zo'n veter) en/of een spuitbus inderdaad. maar je zòu ook nog een binnenband kunnen meenemen, voor het geval je band niet goed meer afdicht op je velg.. (ben het zelfs bij een autoband tegengekomen, afrader!)
fietspomp hàd ik ook klem tussen 1 van die zijtassen en dat hout zitten, je brommerband hoeft niet zo hard als een fietsband, maar er moet wel veel volume in, dus je zou je de @%^# pompen. (of je neemt in de groep één oplaadbaar compressortje mee? (of twee)
 
Last edited:
..met tubeless banden heb je meer aan een propset (met zo'n veter) en/of een spuitbus inderdaad. maar je zòu ook nog een binnenband kunnen meenemen, voor het geval je band niet goed meer afdicht op je velg.. (ben het zelfs bij een autoband tegengekomen, afrader!)
fietspomp hàd ik ook klem tussen 1 van die zijtassen en dat hout zitten, je brommerband hoeft niet zo hard als een fietsband, maar er moet wel veel volume in, dus je zou je de @%^# pompen. (of je neemt in de groep één oplaadbaar compressortje mee? (of twee)
Zo een setje had ik ook aangeraden gekregen van een vriend van mij, die is direct besteld. Ik zal dan ook is kijken voor een binnenbandje. Een compressor is waarschijnlijk geen optie door het weinige ruimte wat we hebben dus ik neem wel een fietspomp mee, dan maar even krachtig pompen.
 
Ten eerste: Super gaaf! Ik zou willen dat ik nog de leeftijd had dat ik met vrienden met brommers kon rijden. Heb vroeger best wel wat tochtjes en vakanties gedaan en het is echt fantastisch. Geniet er lekker van!

Over je spullen meenemen, niet te gek doen. Je hebt de brommer opgeknapt zeg je. Zet er voor je op vakantie gaat nog een km of 200 a 300 op en dan weet je wel waar je aan toe bent. Ga niet allemaal onderdelen mee zitten zeulen. De gemiddelde scooter / brommer kan echt wel 1000km zonder onderhoud. Ik ben zelf wel eens offroad met de motor op vakantie geweest naar zuid frankrijk. 5000km, kwam met een versleten achterband thuis en dat was het ook wel.

Veel onderdelen zijn vandaag besteld morgen in huis, zeker bij Easyparts of K-Parts. Je kan het dan naar de camping laten sturen waar je zit als het nodig is. En daarnaast is het ook wel een model waar dealers iets voor hebben liggen. Dus als de brommer echt goed is dan moet een ratelsetje echt genoeg zijn (en denk ik dat je die niet nodig gaat hebben).

Zorg dat er bij het thuisfront iemand beschikbaar is dat als het om wat voor reden ook onherstelbaar stuk gaat je wel opgehaald kan worden, thats it zou ik zeggen. De rest vogel je onderweg wel uit of er is altijd iemand in de buurt die kan / wil helpen.
 
Voor het lekke banden verhaal , ik rijdt al twee jaar met slime banden reparatie , in mijn banden . giet je er via het ventiel in , en je pompt je band weer op . Krijg je een lek , repareert dit het lek onder het rijden . Paar maanden geleden mijn achterband vervangen , velg ziet van binnen nog prima uit , en slime is er zo af te spoelen met water. Heb het gelijk weer in de nieuwe band gedaan.
 
Ik heb in mei nog 1.000 km gereden door Duitsland in een weekend op de Agi. Gaat prima als je brommer bij aanvang in goede staat is. Basisgereedschap is handig, maar ik had het niet nodig. In Duitsland kunnen ze gelukkig ook een band plakken.
 
Ziet er wel handig uit, ik bestel hem wel, je weet maar nooit.

Ten eerste: Super gaaf! Ik zou willen dat ik nog de leeftijd had dat ik met vrienden met brommers kon rijden. Heb vroeger best wel wat tochtjes en vakanties gedaan en het is echt fantastisch. Geniet er lekker van!

Over je spullen meenemen, niet te gek doen. Je hebt de brommer opgeknapt zeg je. Zet er voor je op vakantie gaat nog een km of 200 a 300 op en dan weet je wel waar je aan toe bent. Ga niet allemaal onderdelen mee zitten zeulen. De gemiddelde scooter / brommer kan echt wel 1000km zonder onderhoud. Ik ben zelf wel eens offroad met de motor op vakantie geweest naar zuid frankrijk. 5000km, kwam met een versleten achterband thuis en dat was het ook wel.

Veel onderdelen zijn vandaag besteld morgen in huis, zeker bij Easyparts of K-Parts. Je kan het dan naar de camping laten sturen waar je zit als het nodig is. En daarnaast is het ook wel een model waar dealers iets voor hebben liggen. Dus als de brommer echt goed is dan moet een ratelsetje echt genoeg zijn (en denk ik dat je die niet nodig gaat hebben).

Zorg dat er bij het thuisfront iemand beschikbaar is dat als het om wat voor reden ook onherstelbaar stuk gaat je wel opgehaald kan worden, thats it zou ik zeggen. De rest vogel je onderweg wel uit of er is altijd iemand in de buurt die kan / wil helpen.
Wow 5000km!? Das echt een eind (superdik). Ik zorg er voor dat er thuis iemand is mocht het nodig zijn om wat voor reden dan ook. En dat van kparts laten bezorgen is ook wel een goede.

Voor het lekke banden verhaal , ik rijdt al twee jaar met slime banden reparatie , in mijn banden . giet je er via het ventiel in , en je pompt je band weer op . Krijg je een lek , repareert dit het lek onder het rijden . Paar maanden geleden mijn achterband vervangen , velg ziet van binnen nog prima uit , en slime is er zo af te spoelen met water. Heb het gelijk weer in de nieuwe band gedaan.
Das ook geen verkeerd idee, zit je ook niet te klooien met proppen. Heb je een linkie naar dat soort spul?

Ik heb in mei nog 1.000 km gereden door Duitsland in een weekend op de Agi. Gaat prima als je brommer bij aanvang in goede staat is. Basisgereedschap is handig, maar ik had het niet nodig. In Duitsland kunnen ze gelukkig ook een band plakken.
Had je nog bepaalde regels gehoord over rijden in het buitenland, of is het niet veel anders dan hier?

Echt super bedankt voor alle tips tot nu toe! En super dik dat er meer mensen zijn die wel is met de brommer op vakantie zijn geweest.
 
Heb je een linkie naar dat soort spul?
je kan het als je googelt ook bij verschillende andere leveranciers kopen.
 
Ziet er wel handig uit, ik bestel hem wel, je weet maar nooit.


Wow 5000km!? Das echt een eind (superdik). Ik zorg er voor dat er thuis iemand is mocht het nodig zijn om wat voor reden dan ook. En dat van kparts laten bezorgen is ook wel een goede.


Das ook geen verkeerd idee, zit je ook niet te klooien met proppen. Heb je een linkie naar dat soort spul?


Had je nog bepaalde regels gehoord over rijden in het buitenland, of is het niet veel anders dan hier?

Echt super bedankt voor alle tips tot nu toe! En super dik dat er meer mensen zijn die wel is met de brommer op vakantie zijn geweest.
In Duitsland rij je overal op de weg, ze kennen amper fietspaden. Dus je rijdt gewoon op 70 en 90 km/h wegen. Je mag natuurlijk niet op de snelweg komen.
 
In Duitsland rij je overal op de weg, ze kennen amper fietspaden. Dus je rijdt gewoon op 70 en 90 km/h wegen. Je mag natuurlijk niet op de snelweg komen.
Ik woon vlak bij de grens met Duitsland, in buurt van Kleve/Goch, maar zie vanuit de auto nooit scooters op de weg buiten de bebouwde kom, uberhaupt weinig scooters overigens. Ik rij ook weleens met de bromscooter Duitsland in, maar vind het gevoelsmatig erg gevaarlijk om op 70-99 km/u wegen 45 km/u te rijden. Wat zijn jullie ervaringen? Mag je trouwens een weg inrijden die verboden voor auto's en motors is?
 
het is al een half leven geleden dat ik met mijn Kreidler tot aan Baunatal, Kassel ben gegaan, maar na eerste gewenning (ze reden daar toen normaal om me heen of wachtten gewoon netjes) vond ik het allemaal wel meevallen.
als een weg is gesloten voor auto's en motoren en het is géén fietspad, is ie toch jùist voor jou ;)
 
Back
Top